Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

platt TFT skärm?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har några frågor om Platta TFT skärmar..
Jag har så lite plats här och vill gärna skaffa en sån.

Det verkar ofta vara 60Hz uppdateringsfrekvens på dom... kan man köra det på en sån utan att få ont i huvet? kör man 60Hz på en CRT-skärm kan man inte sitta länge... men jag misstänker att dte är annorlunda där.

Jo, det är annorlunda. Eftersom bilden ritas upp på nytt för varje svep med CRT-skärmar så flimmrar dom. TFT-skärmar tänds och släcks bara när det behövs, så bilden är stabilare. Uppdateringsfrekvensen har med hur bra det funkar med spel, filmer och andra grejer där bilden förändras snabbt i det fallet - bilden blir mer utsmetad eftersom pixlarna inte hinner slockna fort nog, men det blir inte flimmer.

Ett exempel är gamla kristallskärmar till tv-spel och mobiler: de har sällan särskilt hög uppdateringsfrekvens, men inte flimrar dom för det. Det här är iallafall som jag förstått det.

Själv sitter jag med platt skärm mest hela dagen eftersom jag kör bärbart och har inga problem med huvudvärk eller sånt, mer än att man blir konstig i ögonen av att fokusera en meter bort hela dagen, men det är ju samma oavsett typ av skärm.

Tack!
Jag köpte en TFT skärm idag...
Åhh vad skönt att få lite plats på skrivbordet.

En VievSonic VE700 blev det.
17"
Den känns större och skarpare än min Gamla 17" CRT... kör på högre upplösning nu och grejjerna känns ändå inte mindre.. bara att man se mer på skärmen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-12 19:28

mechatronic : Det beror på att man mäter skärmens längd diagonalt, inklusive skärmens kanter. En 17" CRT-skärm's bildyta är alltså något/några tum mindre än 17". TFT-skärmar har smalare kanter och därför blir det mer bildyta på 'deras' 17".

En platt TFT-skärm? Till skillnad mot de krökta TFT-skärmana då eller? Visst är TFT-skärmar Guds gåva till mänskligheten? Vägrar använda något annat, både hemma och på jobbet. På jobbet har vi 10 identiska datorer med identiska TFT-skärmar. Dessa används till kassorna på Elmia-mässorna. Det intressanta är att på vissa datorer blir bilden bäst om man ställer uppdateringsfrekvensen på 70 Hz, på en annan blir bilden bättre med 72 Hz. I vissa fall blir bilden bäst om man väljer en uppdateringsfrekvens som skärmen egentligen inte kan visa. Märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 11:46

*skrattar åt de krökta TFT-skärmarna*

Jag har två 19" CRT:er hemma. Den ena har så platt bildyta en CRT nu kan ha medan den andra är aning krökt, men ändå helt okej. På jobbet har jag en ap-sunkig 17":are (även där en CRT) som inte fixar med än 1152 x 864 vilket är rubbat lite. Hemma kör jag 1600x1200 på bägge.

I september någon gång får jag en ny HP-laptop och en 17" TFT:are till den, men jag kommer nog att fortsätta att köra musiken på mina CRT-skärmar då jag inte har råd att skaffa TFT:er som fixar den upplösning som jag vill ha.

1
Bevaka tråden