Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt synthprojekt.

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-12 20:36

Jag är i princip klar med lådan till mitt synthbygge som jag skrev om i tråden om "din drömsynth" nu, så jag tänkte posta lite bilder på den, kanske lite inspiration för den som går i liknande tankar?
(Det är en gammal och taskig digitalkamera så klaga inte på bildkvaliteten )

Länk

Elektroniken går framåt också, oscillatorerna, psun, klaviaturet och steinerfiltret är färdigbyggda och testade.

ps. är det nån som vet vad som gäller för bifogade filer, jag försökte lägga bilderna direkt i inlägget men det funkade inte, jag fick ett "ogiltig filtyp"-fel när jag försökte lägga upp dem. Är de för stora måntro?

Stiligt! Ska bli kul att se den klar!

Det ser ut som att den kommer bli alldeles übersnygg
Jag gillar den där formen på synthar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-12 21:45

Ja, det är ju en klassisk design. Jag har sneglat ganska mycket på minimoog voyager men jag kände att en frontpanel på gångjärn var ett alldeles för jobbigt projekt att ge mig in på, även om det säkert är jättepraktiskt, men annars så kan man säker se många likheter.

Jag har precis oljat den nu och om den var snygg tidigare så blev den plötsligt underbart snygg

Hade vart ball att göra en sådan på träslöjden. Skitsnyggt jobbat.

  • Medlem
  • 2004-07-12 22:57

Trots att den inte ser klar ut för fem öre så måste jag säga att hantverket inponerade på mig (som har tummen mitt i handen)!! Tar du beställningar?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 23:00

Riktigt riktigt tjusigt. Vad har du använt för klaviatur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-12 23:11

Tack för alla positiva kommentarer!!

krank: du är den andre som frågar men tyvär, du får bygga din egen, men jag kan bistå med tips och hjälp.

oberg: det är ett gammal orgelklav som jag köpte av en kille på sas-listan, 200 spänn plus frakt gav jag, så det var verkligen en sak som bara dök mitt framför näsan upp precis när jag behövde det :eek: . Min första plan var annars att köpa ett risigt casio-keyboard för lite pengar och sen slakta det, men nu fick jag ett mycket bättre klaviatur istället.

Klart fräsigt! Passar min träiga smak som handen i handsken. Har ju iofs ingen arsenal av prylar, men deltog i en talangjakt på ett mellanstadedisco med en synt i silver gjord av en styck spånskiva. Det var tider för syntare det...

  • Medlem
  • 2004-07-13 01:22

makari:
Bussigt! Ska ha det i åtanke om jag skulle få för mig att försöka, men jag är rädd att det är lite över min nivå. Har aldrig ansett mig vara någon speciellt händig människa

Vad blir det för specar på den färdiga synthen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 03:30

Jäklar vad snygg den verkar bli!
Har du någon ritning som man kan få titta på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 09:38

makari: Fy vad fint!! Wow vad häftigt att byggt en egen synth som dessutom har ett bra klaviatur!! Du måste lägga upp fler bilder när den börjar bli klar!!

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-13 13:18

Asballt! Don't underestimate the power of trälim!.
Jag vill oxå se ritningar! Den verkar bli klart grym...håll oss uppdaterade!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-13 14:08

Jag håller på att beställa ytterligare komponenter nu, det är ett jäkla plock med massa olika värden och grejer, kommer ta en stund

Några ritningar har jag inte direkt, utom i mitt huvud , men den är 39 cm djup och 12cm hög (längden och bredden på sidostycken) de längsgående bräderna är 67 cm, vilket borde göra den 71,2 cm bred.

Specarna ser än så länge ut så här:
2 oscillatorer med sågtand, puls, triangel och sinus (SAS-vcoer)
2 filter, en moogstegeklon (oakley superladder) och en steiner synthacon-klon
2 ADSR-enveloper
3 LFO:er!!!
1 bruskälla
Sample n' hold
Ringmodulator
Waveshaper
2 VCA (en för huvudsignalen och en "fri")
Ingång för externt ljud med envelopeföljare
3 oktavers klaviatur
joystick istället för bend- och modulationshjul
En patchbay i stil med ms-20 så att man kan leka med sync, fm och koppla hejvilt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-13 14:20

Oh, påminner om min idé till en synthesizer som ligger och jäser i mitt huvud. Våra specsar var minst sagt förvånandsvärt lika. Jag hade tänkt mig 3 oscilatorer till och en till extra extern ingång för ljud, så man kan dra andra syntar igenom synten i stereo. Jag har dock inte gått loss med trälimmet ännu. Ser verkligen läckert ut!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-13 14:26

Jag höll nästan på att glömma, den ska ha en vågformare/dist också, en oakley wavefolder, jag har lagt till den till listan nu.

  • Medlem
  • 2004-07-13 14:48

makari: Jag skulle nog lägga till en extra envelop om det finns plats över, sätter lite extra sprätt på modulationsmöjligheterna. Många LFO är bra, gärna med CV-styrning av hastigheten (sedär, genast något att använda en extra envelop till!).

MS-20:s ESP-del vill man gärna ha, den är klart användbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-13 15:19

Jag tror att jag nöjer mig med två enveloper, det är redan en massa rattar som ska få plats.

Ms-20:ans esp-del hade jag väldigt gärna haft och jag hade planer på att klona den men det föll på att jag inte visste om nån hade gjort det tidigare, och det fanns ingen infopå nätet. Och jag litade inte tillräckligt på mina elektronikkunskaper för att våga mig på det. Och det kändes som att det skulle ta väldigt mycket tid att göra det och jag vill gärn ha den färdig inom rimligt tid.

Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att försöka mig på att bygga en sån i en fristående låda så småningom.

  • Medlem
  • 2004-07-13 15:33

Klona och klona, schemat finns här: http://www.korganalogue.net/korgms/images/service/ms20/circ2.gif

Hur lättbyggt (klonbart) det är har jag ingen aning om, jag är alldeles för dålig på det där med att analysera kretsar och sniffa lödrök. Tillhör dem som rattar på syntharna istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-13 16:56

Jo, schemat har jag tittat på innan och det kanske inte är så jättesvårt igentligen. Men det känns ändå som en hel del jobb och jag bygger nog hellre färdigt synthen och bygger en esp senare(eller kanske bygga ihop den med liten monosynth så blir det en gitarrsynth )

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 16:58

det här var ju skittufft! var fick du klaviaturen ifrån? finns det nån guide på internet som förklarar hur man bygger en jättejätteenkel oscilliator?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-13 17:05

Vad är det för träslag by the way? Ser väldigt lyxigt och dyrt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-13 17:41

clase: det är ek.

blomström. klaviaturet är orgelklaviatur som jag köpte av en kille på sas-listan.
Lätt oscillator, tja asm-1-lfon är väldigt enkel, och om man sätter dit en mindre kondensatorså kan man få upp den i det hörbara området, schema .
Men den är inte spänningsstyrd tyvärr.

Vackert bygge!! Funderar själv på att bygga nytt skal till min 101:a. Den ryms inte i sitt originalskal efter en tid på operationsbordet. Om det dyker upp några slöjdfrågor så vet jag nu vem som har svaren.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 23:25

SUPERSNYGG!!!
Men VARFÖR joystick, det är till för vektorsyntes & flygsimulatorer! (IMHO!)
...än en gång: SUPERSNYGG!!!

Coolt!!! Ser verkligen bra ut! Har du designat frontpanelen än? Vore kul att se hur du har tänkt dig synten
Jag sitter och pular med frontpanel till min framtida ASM2 och det är mycket svårare än vad jag trodde det skulle vara, är verkligen helt öppen för goda råd. Mitt mål var också att göra en semimodular, men i slutändan blev det inte mycket "semi" kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-14 10:49

Lemon: en joystick blir flexiblare och enklare än två hjul. Det är tänkt att man ska kunna patcha joysticken till precis vad man vill.

monstercow: jag har börjat skissa lite på den men inte så mycket mer, det kommer iaf bli ett "patchområde" till höger som på ms-20 där alla jacken kommer stt sitta.
ASM-2 verkar skitbra, om jag inte hadekommit så långt redan så hade jag nog använt en sån, den innehåller faktiskt de flesta moduler jag ville ha, och kan man köpa den med komponenter så sparar det grymmt mycket tid faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-14 12:30

blomström: Förresten jag kom ihåg den här:
http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/8713/optotheremin.html

En jätteenkel oscillator (två transistorer, ett fotomotstånd, batteri och en högtalare) som dessutom är ljusstyrd.

  • Medlem
  • 2005-08-14 15:17

hur går det med byggandet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-14 15:58

Ganska långsamt tyvärr, men psun, oscillatorerna, filtrerna och klaviaturet är testade och klara resten av elektroniken är ganska mycket färdigbyggd men ännu otestad. Börjar bli dags att jobba mer på lådan nu, fixa paneler och sånt, känner jag.
Jag har inte jobbat så mycket på den på sistonde men ska väl försöka fixa mer med den när skolan börjat. Färdigt till jul hade ju varit en dröm, men det sa jag för ett år sen också så vi får väl se...

Jag köpte föresten ett ASM-2-kort, för att det hade rätt många bra moduler på och jag slapp böka med att etsa själv. Specarna har ändrats lite också, nu ska den få tre enveloper, spänningsstyrda lfo:er mm.

Bevaka tråden