Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort och Logic Audio och allmänt dryga frågor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade lite efter ljudkort (igen) och hittade ett hos JAM. Jag hittade en mojäng som såg kool ut och som verkade ge rätt mycket för pengarna, ett ST Audio C-port DSP2000 (klickbar länk). Det står att man får med Logic Audio. Så vitt jag vet så finns inte Logic Audio till PC längre. Måste man ha en Mac om man vill köpa detta? Det känns ju meningslöst att få med något jag ändå inte kan använda.

Jag är helt blåst på allt vad ljudkort och sånt heter, jag vet inte ens om jag behöver allt som ingår i paketet. Eller så behöver jag kanske något annat. Kortet (eller boxen rättare sagt) har 8 analoga ingångar. Detta borde innebära att jag kan koppla mina fetaste syntar direkt in i datorn. Men då måste jag likt förbannat dra ljudet från datorn och in i mixern för att höra vad jag splar. Det är nog därför man har 8 analoga utgångar också. Jag vill ju inte hålla på att koppla om sladdar hela tiden. Det enda jag vinner på detta är att syntarna slipper gå vi mixern in i datorm. Men det kanske är en ruggit bra finess, vad vet jag? Så får man en massa lediga platser i mixern och en anledning till att köpa fler syntar.

Två MIDI ut och 1 MIDI in? Hur funkar det? Kan jag bestämma att min MIDI-klaviatur skall styra MIDI-nät 2, typ kanal 17 - 32 (ja ja ja, jag vet att MIDI bara har 16 kanaler, men ni fattar nog vad jag menar).

Som ni säkert förstår så är jag inte så där värst road av ljudkort hit och latency dit. Det skall bara funka, typ. Ibland har jag funderat på att skaffa en HP-porta.

Vill du slippa koppla kablar om ska du skaffa en patchbay så blir hela den biten lättare. Då kan man tex ha vissa syntar direkt in om man inte kopplar om, och genom att flytta en sladd eller två kan man ändra vilken synt som hamnar på vilken ingång.

Logic 5.5 var sista versionen till PC, och även om det inte är senaste versionen är det ett hyfsat kompetent program. Logic Audio är en strippad version, så en hel del saker fattas. Eftersom kortet är såpass gammalt finns det nog en hygglig chans att PC-version medföljer. Vad kör du idag? Oftast så styr mjukvaran i sequencern vart MIDI in skickas - ställar man sig på en kanal så skickas midit dit, oavsett vilken port/kanal det rör sig om. Sen finns det massa midi-thru/patch-program om man vill spela direkt på.

Det verkar vara ett helt okej ljudkort, som ett MOTU828 fast PCI.

Skulle tro att det är samma Logic som följde med mitt DSP24 Value. Bygger på 4.nåt. Ganska basic vad gäller effekter osv, annars funkar det... Tror DSP2000 är ett kanonköp för dej, har bara bra erfarenheter av drivare osv från ST Audio...

4000:- är i och för sig rätt mycket pengar. Jag skulle vilja ha samma funktioner men billigare egentligen. Sedan vill jag gärna ha någon form av bryt ut-låda då jag inte gillar att dra datorn ut och in varje gång jag skall koppla sladdar eller felsöka. Programmet man får med heter visst Logic SoundTrack 24 och jag har inte en susning om vad det är.

Det vann visst något test i en datortidning år 2000!!! Verkar ju vara precis hur gamalt som helst. Men det JAM har är väl en uppdaterad version. Någon som vet hur gammal den kan vara?

Är det den jag tror att det är så, jovisst, det är ganska gammalt. Men det är solid 19" rackenhet med IO'n. Logic Soundtrack var det jag hade också... Tror inte du får 8 in/ut under 4000:- tyvärr...

  • Medlem
  • 2004-07-14 23:08

Ljudkort M-AUDIO DELTA 1010 LT Midiman ljudkort 10 in 10 ut med 2 mikpr 2.895 Kr

Musikbörsen. Skall fungera utmärkt enligt de som kör det, även om det inte är en utbrytningslåda till kortet.

PuckoPeter känner två som kör 1010, men tänkte ändå inte på det!

Hursom, kabelpiska är det ju, men det löses väl enklast med en patchbay...

C-porten har jag hört ganska många som har haft stora problem med. Deltan tror jag mycket mer på även om den är billigare och tyvärr kör med en kabelpiska.. som sagt så är det enkelt löst med en patchbay. Jag har annars sett ett par riktigt billiga motu-interface på vendolin den senaste tiden.. kan vara värt att kolla upp.

Den där kabelpiskan bara tiggar om att börja glappa. Är jag gnällig nu?

Tycker den tigger om patchbay, och att säkras med lite buntband eller nåt...

Hm... när är det skattepengarna kommer? Sitter och kollar JAM och Musikbörsen - det är en djungel det där med ljudkort. Som elektronmusiker samt IT-tekniker känns det som att jag borde ha koll på eländet, men det har jag inte. Jag tycker till och med att det är lite tråkigt. Jag gillar syntar, inte ljudkort. Så enkelt är det.

En sak har jag inte riktigt fattat... varför vill man ha en massa utgångar på ett ljudkort? För att spela upp ljud från dataprogram-syntar eller? Jag skulle hellre vilja ha en massa ingångar så att jag slipper köra en tagning för kicken, en tagning för basen, en tagning för padsen, en tagning för synclead... och så vidare.

Det bästa vore väl att knalla in i en musikaffär, men vi har bara Musikbörsen här i Jönköping (som är stora på musik/data) och där sätter jag inte min fot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 02:36

Jag undrar samma sak faktiskt. Men jag har för mig att det är i slutet av augusti. Borde stå på skatteverkets hemsida dock. Kikar .....

Fann följande:

Du som får slutskattebeskedet i

  • augusti, får pengarna insatta på ditt konto i slutet av vecka 32. Du som inte anmält konto får ett utbetalningskort ca en vecka senare.

  • september, får pengarna insatta på ditt konto vecka 37. Du som inte anmält konto får ett utbetalningskort ca en vecka senare.

  • december, får pengarna insatta på ditt konto vecka 50. Du som inte anmält konto får ett utbetalningskort ca en vecka senare.

Jag har många utgångar på mitt ljudkort för att kunna skicka ljudkällan till olika synthar och låddor, för att de sedan ska komma tillbaka in i datorn. Men jag prioriterar fler ingångar än utgångar.

De på Musikbörsen kan vara riktigt trevliga. Jag har gjort många bra deal:ar med dem genom åren, så ge inte upp.

Vad som är bäst när det gäller ljudkort, vet jag inte riktigt. Om du ska ha ett analogt med "breakout-box" eller ett digitalt ett och skaffa en ADAT-lådda (jag har det senare). Det kansek någon annan kan svara på?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 03:05

Totte ska inte ha något putt-set. Totte ska ha en banan!

Med detta fina citat menar jag att alla kanske inte ska gå den gylldene vägen med datorlösning fullt ut. Jag och Encore och flera har vid flera tillfällen försökt förklara för Parakeet men det tycks inte riktigt intressera den käre fågeln. Som hellre sitter under sin korkek och kopplar midisladdar som han alltid gjort... och lukkkktar på space-synten... Jag skulle förstås råda Parakeeten att köpa en Mac med Logic och ett bra ljudkort dit man kopplade alla hårdvarusyntar, börja köra lite mjukvarusyntar och även EXS-24:an för samplingarna. Samtidigt lägga en slant på en Logic-kurs för att se hur man jobbar kreativt med audiodelen i programmet.

Ditt svar tillförde extremt mycket just nu, PF. Eller inte, när jag tänker efter. Någon Mac blir det inte, så enkelt var det med det. Och datasyntar gillar jag inte. De är säkert vansinnigt kompetenta och totalt skitbra, men jag gillar dem inte. Så är det. Solen går upp i morgon också. Så är det också, och vi kan inte göra något åt det. Precis som mer årstiderna. En Logic-kurs skulle jag hemkt gärna gå. Problemet är bara att Medborgarskolan/Studiefrämjandet och liknande organsiationer inte har några kurser i Logic. De har kurser i hemslöjd, spanska, släktforskning, dragspel, flöjt etc.

Näe, Totte skall inte ha något putt-set. Totte skall inte heller ha någon bananjävel. Totte skall inte ens ha någon fucking j-vla ballong. Totte skall nämligen ha ett hyffsat ljudkort för att det förmodligen löser många av Tottes små problem (och som skapar nya problem). Totte är inte lika intresserad av digital inspelning som de anra barnen är. Totte har inte följd en utvecklingen och Totte har även andra intressen och ägnar inte all sin vakna tid åt syntar. Totte läset Populär Historia och Teknikens Värld, inte Studio, PC-hemma och Allers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 12:08

Pippin: Vill du spela in analogt i datorn, och aldrig mer än två stereospår åt gången .. then I say M-Audio Audiophile 2496 som du får för ~1.7k på Börsen.

Det kortet har 4in, 4 ut samt S/PDIF-in och ut. Du får nog inte bättre kort under 2k, och alla som vill ha ett bra, men inte så dyrt kort, brukar få höra just M-Audio Audiophile 2496 som standardsvar på sin fråga.

Nackdelen med M-Audio-kortet (om man nu ser det så) är att du behöver behålla din mixer.

ST-mojängen verkar helt klart nice! Vad går den lös på?
Alternativet är ett RME 96/8 PAD samt en Alesis AI3 och varför inte begagnade prylar? Då går det lös på runt 4k.

Har du Firewire i datorn? MOTU 828 (gamla modellen) verkar gå att få tag på rätt billigt. 8 in/ut (plus 2 digitala, och om du fixar en ADAT-låda så kan då få 8 in/ut till), midi, och jag har bara haft goda erfarenheter av det. Finns på vendolin nu för 3500, men det är nog sålt.

Behringer har en ADAT-låda med 8 preampar om du vill köra något i stil med vad Rizzo nämnde tidigare.

Har ingen eldtråd i datorn. Jag har funderat lite på det där med flera ingångar. Det skulle ju vara befriande skönt att inte behöva muta alla spår än de som skall spelas in. Då slipper man typ 10 tagningar, en för kicken, en för snaren, en för basen, en för leaden och så vidare. Jag har nämligen bara två stereopar ut från mixern, ett par går till förstärkaren och ett par går in i ljudkortets ingång. Om jag fattat saken rätt så använder jag sedan några av ljudkortets utgångar och kopplar dessa till mixern för att höra de syntar som går direkt in i ljudkortet.

Mixern måste jag nog behålla eftersom jag behöver minst 16 kanaler (vill ha alla syntar stridsklara) och ett ljudkort med 16 ingångar torde bli rätt dyrt för mig. Men det hade ju vart guld att kunna koppla kanske 4 maskiner direkt till ljudkortet. Nu räknar jag att varje maskin behöver minst två ingångar (två mono) men det kanske är fel att tänka så? Det kortet du tipsar om Rizzo, är det 4 mono-ingångar vi snackar om?

ST-mojängen går loss på 3995:- och verkar inte alls dum. Men någon varnade för den. Fast alla varnar väl får något. ADAT..? Har jag inga erfarenheter av. Jag inbillar mig att jag skulle behöva investera i en massa grejer för att kunna köra detta. Ett optiskt interface låter lite som en overkill i min lilla studio. Men hade min mixer haft optiska utgångar så hade det ju vart klockrent.

Jag kollade lite mer på den sidan du länkade till Rizzo. Där hittade jag detta: http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=2b0aae232aeed5529a4916b0c8c33c4b Hubba hubba!!! 10 ingångar (8 analoga) och lika många utgångar. Nu börjar det likna något. Visserligen med en kabelpiska som kommer att reta mig varje vecka när jag dammar, men vaffan... Kostar 2895:- på Musikbörsen. Det är inom budget.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Har ingen eldtråd i datorn. Jag har funderat lite på det där med flera ingångar. Det skulle ju vara befriande skönt att inte behöva muta alla spår än de som skall spelas in. Då slipper man typ 10 tagningar, en för kicken, en för snaren, en för basen, en för leaden och så vidare. Jag har nämligen bara två stereopar ut från mixern, ett par går till förstärkaren och ett par går in i ljudkortets ingång. Om jag fattat saken rätt så använder jag sedan några av ljudkortets utgångar och kopplar dessa till mixern för att höra de syntar som går direkt in i ljudkortet.

Det är därför du har en patchbay. Du kan koppla upp det hela så att du kan höra syntarna genom mixern och samtidigt skicka signalen till ljudkortet. Jag har för mig att Behringer har en rätt bra guide i manualen till deras patchbays.

Citat:

ST-mojängen går loss på 3995:- och verkar inte alls dum. Men någon varnade för den. Fast alla varnar väl får något. ADAT..? Har jag inga erfarenheter av. Jag inbillar mig att jag skulle behöva investera i en massa grejer för att kunna köra detta. Ett optiskt interface låter lite som en overkill i min lilla studio. Men hade min mixer haft optiska utgångar så hade det ju vart klockrent.

Behringer har som sagt en låda med 8 preampar ut till ADAT. Den ska låta helt okej, och har du ett ljudkort med ADAT-ingång så är det ett billigt sätt att få 8 kanaler till att leka med. Det finns också kort med bara digitala ingångar, och dom brukar vara rätt billiga.

Men M-Audio-kortet tror jag kommer passa bra för det du behöver, och priset är ju helt okej också.

En patchbay skrevs precis upp på önskelistan. Vid profetens skägg... JGB tipsade ju om det kort jag nu hittade. Det är inte så fel att gå tillbaka i en tråd och läsa allt en gång till. Eller 34 gånger.

Ett annat alternativ.. lite dyrare.. men lite coolare imho:
creamware pulsar2 (går att hitta för runt 3 papp numera.. helt vansinnigt billigt) + 2 st alesis ai3.. alternativt creamware pulsar2 + 1 st creamware a16.
Det ger 18 analoga in/ut + 2 st sp/dif, en väldans massa syntar som knäcker de flesta VA-syntarna på marknaden (väldigt enkelt att assigna dina hårdvarusyntars kontrollers till deras kontrollers.. högerklicka på mjukvarans kontroller, vrid på den hårdvarukontrollern du vill styra den med, tryck ok! .. och du styr mjukissyntarna med din nova/jp8000/whatever), en riktigt bra modular, samplers, massa effekter, mixerbord osv.. och en väldigt dynamisk och snygg miljö där du kan koppla runt allting precis så som du vill ha det.. full patchbays-funktionalitet med andra ord. Du kan t.om. koppla en ingång till flera utgångar osv..

Annars så kan man ju vänta med adat-interfacen och köra på dess 2 analoga ingångar tills vidare så blir det billigare..

  • Medlem
  • 2005-11-12 12:07

Jag har ett M-Audio Firewire 410 som du kan får för 2800 kr

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html

1
Bevaka tråden