Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt moderkort, CPU och minne

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 12:29

Jag hade tänkt att bränna lite av mina stålar på ett nytt moderkort, en ny CPU och nytt minne, till min musikburk.

Idag åker jag på en trött gammal P4 i 1.4GHz och har klena 256MB RAM men känner att det nu är dags för lite nya saker Tyvärr måste jag köpa dessa saker innan jag kan beställa den efterlängtade Hartmann Neuron:n

Hur är det med kompabilitet och knaster i ljudet och sånt med mera? Någon som vet vilka moderkort som inte bör användas?

Det jag har kikat på att skaffa är:

  • Epox EP-4PDA3i i865PE

  • Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz

  • Standard 512MB PC3200/DDR400 (184pin) (2 stycken så klart)

Och det skall snurra smärtfritt tillsammans med:

  • ATI Radeon 7500

  • RME Hammerfall 9652

  • Universal Audio UAD-1

Någon som har tips, erfarenhet? Det mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 02:08

Efter en hel den intensivt sökande med Google samt på några Cubase-forum så verkar det som om det inte skulle vara några problem med ovanstående konfiguration - och det är ju lysande

Har beställt prylarna från DatorButiken då de var de enda som hade alla delarna i sitt sortiment - plus att de var de som var billigast just i beställningsögonblicken oxå - så nu är det bara att vänta tålmodigt. Alla delarna skulle finnas hemma 040722, så .. tålamod, tålamod :rolleyes:

Det blir ett nytt chassi oxå, nämligen följande: Miditower PlexiBlue 300W ATX

Så fort jag får prylarna börjar mixning och producering av Spiral Motions nya skiva

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-18 14:32

De moderkort (vad jag vet) som man inte skulle använda var dem med vias 686-chip. Men de är väl så gamla nu så det är väl ingen risk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 18:43

Det blev allt som jag skrev om ovan. Rubb och stubb, och nu sitter det även ett UAD-1-kort i burken

Jag hade lite problem med Cubase först, men efter att jag stängt av Hyper-Threading i BIOS så gick det kalas! Har kört på 1.5ms latency (för att testa) och det var inga problem. Nu kör jag på 3 för att inte få drop-outs när jag pumpar på

Och så här kan det se ut då

(bilden är 1600x1200, bara så ni vet)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-04 18:55

Grattis! Alltid kul med förfriskad kraft i Cubase och andra program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 19:46

Får man fråga hur mycket kalaset gick på. Jag kommer kanske att gå i liknande tankar när jag nån gång får pengar.

Rizzo: räcker det verkligen med 300W strömaggregat? Som jag har förstått det så behövs 360-400W för att ett P4-system ska köra stabilt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 23:08

Min polare hade en P4 2,6GHz i en barebonedator som bara hade ett 200w nätagg.. Och det funkade bra.. Grejjen är den att man kan klara sig rätt så bra på 300w om man har ett nätagg av ganska hög kvalité...

Vet inte om ni orkar höra en AMD taliban hålla på något så jag skippar det.. Men räkna inte bort AMD ur leken..

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 23:27
Ursprungligen av Helix:

Vet inte om ni orkar höra en AMD taliban hålla på något så jag skippar det.. Men räkna inte bort AMD ur leken..

Jag är också en stark anhängare av AMD!
OT: Visste ni förresten att det var "sååå nära" att Apple valde AMD som leverantör istället för IBM när inte Motorola höll måttet längre?

Fick hem mitt Athlon64-system igår. 3000+, 2*512 Geil Dual Channel, Asus K8N-E Deluxe. Känns hur bra som helst, ska bara installera SX också, sen jävlar.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 13:05
Ursprungligen av Scott Parsley:

Fick hem mitt Athlon64-system igår. 3000+, 2*512 Geil Dual Channel, Asus K8N-E Deluxe. Känns hur bra som helst, ska bara installera SX också, sen jävlar.

Jag sålde ett sånt system igår, på jobbet vill säga!
Det var inte till dig måntro?!?

Jag jobbar här!

rizzo: fixar inte cubase hyperthreading!? :eek: .. vansinne.. HT är ju det bästa som hänt intel-propparna på många år som jag ser det. Iofs så är det nästan lika stort att intel nu insett att MHz inte är allt och nu lagt ner MHz-jakten och istället börjat tänka som Motorola och IBM.. men det kommer nog inte märkas än på ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-05 00:01

Hmmm, var det inte nått med att man måste installera om XP för att få hyperthreading att fungera? Alltså om man installerat XP på en dator med en CPU utan HT, så måste man installera om XP om man byter till en CPU med HT (om man vill att det skall fungera med HT vill säga). Eller är jag helt ute & cyklar? Vad säger Helix the Marsvin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 00:57

encore: Tackar! Det går undan helt plötsligt, och det var 4 år sedan jag hade en _ny_ dator att leka med Vroooom! Maskinen är sprillans nyinstallerad, så det är inte så att jag bara bytt professor inte.

makari: Det gick på 2.6k för moderkort och minne, 1.6k för cpu:n och 5k för UAD-1-kortet (som visade sig vara Mackie-releasen, så jag fick med två extra pluggar värda US$298 - tackar!)

sawtooth: 300 räcker fint, dock fick jag slå av hyper-threading för att Cubase skulle lira ordentligt.

volantiz: Hmm, det kanske är nätagget som är för klent? Jag får forska lite i det .. hmm ..

300 Watt räcker bra för HT och allt annat kul.

Hmm. HT och Cubase funkar fint hos mig. Det finns en inställning i Device Steup/VST multitrack-menyn, knappen "Expert..." som man väljer att kryssa i om man har 2 processorer eller fler. Jag läste nånstans att den ska vara ikryssad även i ett HT-system och för mig går det som en dans.

Testa, vetja!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-06 22:52

Scott Parsley: coolt! Tänk bara hur mkt finare det kommer gå när MS introducerar Win XP 64 senare i år!

Japp. Då kan dom sitta där på sina 32-bitars värmepannor och tjura. PAW!

http://images.anandtech.com/graphs/doom3cpu_08020430812/3452.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 15:48

En Doom3-jämförelse säger ju inte så mycket i musikvärlden då bland annat Cubase är optimerat för P-IV ..

Men smaken är som baken. Jag gillar P-IV bättre än AMD efter att jag har kört två liknande system och AMD-burken var en riktigt stökig rackare medan P-IV-burken rullade på utan några som helst problem.

Men AMD 64 kan inte jämföras med gamla Athlon. 64'n är mycket energisnålare och tystare än P4 och lämpar sig därför väldigt bra till sådana som vill kunna spela in utan att få med ett damsugartjut på köpet..

"Hmmm, var det inte nått med att man måste installera om XP för att få hyperthreading att fungera?"

Tror inte att man behöver ominstallera XP. Men man får nog sätta på hypertheading manuellt i bios.

Ursprungligen av Stefan:

"Hmmm, var det inte nått med att man måste installera om XP för att få hyperthreading att fungera?"

Tror inte att behöver ominstallera XP. Men man får nog sätta på hypertheading manuellt i bios.

Vet inte ifall det behövs heller men om det behövs så kan fuska lite och kopirera ett verktyg ifrån Server 2003 skivan (borde nog gå att ladda hem separat oxå.) som heter sysprep, den gör så att XP släpper all hårdvara och installerar om den ifrån början.
Bra verktyg att ha när man "Ghostar" ut imigear (svengelska varning) på ett par hundra maskiner på jobbet.

AMD fungerar väl bra tror jag, kör själv bara med Intel men jag har installerat en del burkar åt polare med AMD 64:a prossar och tycker att det har gått smidigt, dom gånger det trots allt strulat har det alltid varit dåliga chipset eller andra funktioner på moderkortet som inte har velat t.ex en raid-controller som la beslag på all PCI-Bus så att det så fort man hängde på diskar emot den och spelade in på dom så började det glitcha om ljudkortet. På den dyrare varianten gick det tydligen att ställa ner pci_bus utilisation men inte på denna då det var en "lite" variant :rolleyes: Men den fick ju snabba benchmarks iallafall

Annars är det inte så svårt att få en P4:a att hålla käften heller, använder numera alltid Zalmans stora kopparkylare, samt isolerad låda och stora (120mm) fläktar på låga varvtal i lådan samt sist men inte minst "no vibe" till diskarna. Fast nu måste jag byta ut kylskåpet istället då det låter mest nuförtiden :hmmm:

Jag har mest installerat Logic 5.5.1 och Ableton Live på dom burkar jag har installerat kan tilläggas och inte alls så mycket Cubase, så vad Cubase trivs bäst med vet jag inte .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 19:27

Hur kan en processor vara tystare än en annan? :hmmm:
Det är ju bara små-små-små-små-små transistorer som det hoppar lite elektroner mellan .. typ. Den låter inte alls

Ungefär som min uppstoppade Katten Gustaf som sitter i bokhyllan. Tvärtyst.

En processor som drar mindre ström blir inte lika varm och behöver mindre kylning = tystare fläkt. De snabbaste P4 har idag stora problem med värmen, på AMD 64 har man sänkt klockfrekvensen och gjort en effektivare processor i stället, så för min del lutar det åt en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 09:13

Men då är det ju inte processorn som låter

Jag har en Zalman-fläkt på min P4-propp. Fläkten roterar i en 1200-1300 varv och håller min P4 på runt 50 grader, efter ett par timmars användande. Ljudet den ger ifrån sig är på runt en 25 db. Duger för mig, och för mina inspelningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 09:14

T-banan 3 min promenad bort hörs mer faktiskt ..

1
Bevaka tråden