Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Micro ersätta An1x?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I min ständiga jakt på mer bärbar utrustning funderar jag på om en Micro Modular kan ersätta en An1x:a någotsånär. Jag har inget krav på att de ska låta exakt likadant. An200:an är inte aktuell, by the way (vill nämligen ha möjlighet att leka lite effektbox med den också).

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-18 09:24

Med rätt programmering så kan den säkert det...men du tappar ju i polyfoni...

Vad ska du ha för slags ljud hade du tänkt dig? 6 röster är nog svårt att klämma ur den, men är det basar, leads och liknande funkar det nog bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 12:17

Du kan säkert göra det mesta som en AN1x kan i Micro:n, men som Lasselu säger kommer du att tappa polyfoni. Det kommer säkert inte att låta riktigt likadant heller, eftersom det är olika filurer som har programmerat algoritmerna som räknar ut hur det ska låta - men eftersom detta inte var ett krav, så varför inte?

En Clavia Nord Modular key är portabel, tycker jag. Den har ett tangentbord med två oktaver, dubbelt så mycket polyfoni (och den kan ju även expanderas till det dubbla ännu en gång). Det är mitt tips.

Novation Nova kanske? Den väger en del men den är liten och har analoga ingångar. Fast de är i och för sig till vocodern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 12:42

Men det går att köra signalen torr genom vocodern, för att sedan filtrera, samt lägga på de inbyggda effekterna (går i alla fall på min Supernova II rack). Frågan är vad herr Vikariepoolen är på jakt efter för effekter i sin portabla lilla enhet.

Reverb har jag sett ett till Micro:n. Chorus, phaser och dist finns ju .. men delay så är det kört då den inte har något samplingsminne.

Tack för råd! Det får nog bli en Modular i någon form. Polyfonin är det ingen större fara med, behöver runt 4 bara. Jag trodde att släpandet på alla grejer skulle ge armstyrka men ack så jag bedrog mig

Vad gäller effektboxmöjligheter så vore det mest till för att leka med för min del.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 00:39

Polyfoni runt fyra kan vara problem på mikron, om du vill ha ljud med ungefär samma mängd fluff som på AN1:an. Man brukar få anstränga sig lite för att få högre poly än tre på den. Modular Key (och rack) har f ö 4 ggr så mycket dsp-kraft som micron (8 för expanderad), alltså i praktiken 4 (eller i vissa fall mer) ggr så mycket polyfoni. En modular key är schweinbillig beg:at just nu, så om du vill åt polyfoni skulle jag nog satsa de extra slantarna, även om micron förmodligen är så mycket synth det är möjligt att få för runt 2000 spänn om man ser till flexibilitet...

Slutligen kan det ju vara en tanke att kolla upp vad man får ge för en G2 engine, men då saknar man alla typer av rattar förstås...

1
Bevaka tråden