Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha CS-5 eller Korg MS-10

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-19 09:58

Jag är sugen på att skaffa mig en analogsynt för att lära mig lite mer om dessa men har ingen erfarenhet what so ever... Vill därför inte betala alltför mycket utan vill börja med en "nybörjar-analog-synt". Är Yamaha CS-5 ett bra val eller ska jag välja någon annan, t. ex. MS-10? Maxpris är runt några tusenlappar...
Ge mig tips om dessa två syntar, tack!

• Medlem
  • 2004-07-19 10:26

Ljudmässigt sett så är MS-10 ruffigare och skitigare. Den lilla patch-panelen är rätt kul om man vill koppla in t.ex. ljud och annat i den. Däremot så har den inte lika mycket färdigfixat som CS-5.

Jag skulle rekommendera CS-5 framför MS-10, definitivt om man tänker skaffa sig en liten analogsynth.

• Medlem
  • 2004-07-19 11:00

Har aldrig jobbar med ms serien, däremot är cs5 & framförallt cs15 mkt använda av mig. Cs serien är enormt underskattad och låter mkt trevlig.
Lyssna in tidiga DM och Human Leauge.

Cs5 är väldigt enkel och väldig pedagogisk och låter fett (säskild med lite mod på pulsevågen)för en osc!

Har dock sålt(tror jag) min cs5 till fördel för en cs15 till

Mvh Steve

SH-101 och SH-09 är andra bra småsyntar om du vill ha fler att välja mellan.

• Medlem
  • 2004-07-19 10:57

Du menar alltså att för en nybörjare som jag på analoger så är det bättre att börja med CS-5?
Något man ska tänka på vid ett eventuellt köp? Fallgropar?

1
Bevaka tråden