Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite gurgel från P5

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-07-20 22:18

http://c64.org/~jgb/gurgel.mp3 (1,9 MB)

Det här är nog något för volantiz och de långa ljudsjokens låtar. Fast, egentligen är det bara ett tufft ljud från Prophet-5 som jag råkade ratta in.

Muterad tandläkarborr från en Cronenberg-film möter soundtracket till Blade Runner?

Eh... jag vill nog ha en sådan. Jo, nu vet jag att jag vill ha det. Och så är de snygga också, de där Prophet 5:orna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-21 00:43

Du hittar ingen bapparat som gör ett bättre synklead, herr pippifågel! Köp!

Skulle möjligen vara en Jupiter-6 då. Men den är inte lika vacker. Jag börjar bli sugen på en riktigt antik pjäs att spela på på söndagar. Men ack så dyra de är. Får nig vänta några år till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-21 01:07

Jupiter-syntarna är fina men de är inte riktigt lika tjocka och fina som en prof-fett!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 09:06

Jag och en kompis hade en Prophet V i vår studio för några år sedan. Det gick inte bättre än att när vi höll på att jobba med ett par låtar så tog rackaren och tömde hela sitt interna minne. Då såldes den till förmån för en JP-8000 ..

.. men ge NI Pro-5 ett försök. Den ska tydligen låta väldigt likt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-21 10:15

Det är väldigt maffigt det där jgb, mumma för örat!

Nice sound jgb...

Glömmer aldrig den där dagen för en herrans massa år sedan på MusicMania. Det var på den gamla goda tiden när affären låg vid flygbåtarna i Malmö. Det var första gången jag lirade på en Prophet-5. Det sa klick vid första ögonkastet. Jag ville verkligen ha en sådan då, med MIDI förstås. Och fortfarande tror jag att jag är sugen på en sådan om jag skulle komma över en i bra skick och lite för billigt av en gammal pastor som haft den uppe på sin ELKA-orgel på prästgården.

Konkurrenten Memorymoog har jag också lirat en del på. Var nära att köpa en i mycket gott skick för några år sedan. Dock hoppade jag av karusellen. Den lät bra men inte mer och inte så mycket moog som man skulle kunna tro med tanke på förväntningarna man hade innan man startade/bootade upp den. Dessutom gjorde den precis så som en omoddad Memorymoog skall göra, krascha... Den dök helt utan förklaring 3-4 ggr under de 5 timmar som jag lirade på den.

Har nyligen grundligt gått igenom en Roland Jupiter-8 och fått en rejäl smocka i ansiktet av hur enormt bra den låter! Det gör ont att säga det, men japaner alltså... Både Tom Oberheim, Bob Moog och Dave Smith måste ha sovit mycket dåligt när Jupiter-8 släpptes. Men den borde iof inte jämföras med varken Prophet-5 eller Memorymoog. Den var nämligen avsevärt mycket dyrare när den släpptes än dessa två.

Idag i min rigg så är nog en av mina skönaste polyfoniska syntar denna: http://medlem.spray.se/arpower/Polyphonic%20analogue.mp3 (5,57MB)

Vet ni vilken? SVAR:_________________

Switchar lite med unison och utan ibland. Ta Er tid och ladda ner om ni har lust. Enjoy!

P.S. Inte mycket presets... Ingen sport...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 23:15

ARP 2600 gissar jag på.

Ljudet efter ganska precis 2'30" är huuur snyyyyggt som helst!

Ursprungligen av Rizzo:

ARP 2600 gissar jag på.

Ljudet efter ganska precis 2'30" är huuur snyyyyggt som helst!

Nope.. Billigare än så..

Dessutom så klarar en ARP2600 "endast" av max 2 noter samtidigt, med den duofoniska klaviaturen 3620.

jag gissar på en oberheim ob-xa!

Ursprungligen av native:

jag gissar på en oberheim ob-xa!

Bra gissat! Men...

Billigare än så...

Men det bränns... Attans vad det bränns...

det är alltså ingen jupiter-8, ingen prophet-5 och ingen memorymoog. den har ju uppenbarligen patch-minne och unison. då borde det ju kunna vara t ex en oberheim ob-xa. därav min gissning. men är det en ob-8 då kanske?? men den är väl inte direkt billig den heller?

Billigare än så...

En ledtråd vore kanske på sin plats...

http://images-eu.amazon.com/images/P/B00000IFW8.03.LZZZZZZZ.jpg

hehe, en oberheim matrix något alltså.

Ursprungligen av native:

hehe, en oberheim matrix något alltså.

You nailed It, almost...

"-Du har nu gått vidare till slutfinalen och får därmed välja något av följande nummer" :kaaaka!:

a) 6

b) 12

c) 1000

:hmmm:

Detta betyder nu att priset inte delas ut pågrund av fusk...

I detta fall en duofonisk(dubbelkassetdäck) shARP2600 i nyskick med orginalkvitton...

Better luck next time...

efter att ha smygkollat på ett inlägg av herr moogpower i annan tråd säger jag härmed: oberheim matrix-1000

hehe, men jag gissade ju ivf att det var en oberheim helt själv. fick en känsla av att det skulle kunna vara en ob-xa och sen fick jag liiiite hjälp på vintagesynth.org där jag fick bekräftat att den minsann har unison och en massa minnesplatser. så den skulle det ju kunna ha varit.

jeje, blev inget pris denna gång nej...

www.vintagesynth.org

Denna hemska beroendeframkallande hemsida med en mängd perversa bilder i olika vinklar och eggande historier och specifikationer gör att sporten analog fristil smutsas ned och ter sig allt för lätt att utöva. Usch o fy på Er alla smygsurfare! Vet hut! :hmmm:

fråga till dej nu: vilken synt tillhör cutoff ratten på min avatar? kollar du filnamnet blir jag ond!

Ursprungligen av native:

fråga till dej nu: vilken synt tillhör cutoff ratten på min avatar? kollar du filnamnet blir jag ond!

Om jag vänder mitt huvud något åt höger där jag sitter just nu så ser jag något väldigt snarlikt för att inte säga likadant... En mycket vacker syn må jag säga... Och den största glädjen infinner sig när man slår på den och börjar ratta... Fler modulationsmöjligheter än Prophet-5 dessutom... Moog oavsett modell får passa sig väldigt noga när denna otäcking härjar fritt...

Jag säger bara: ~

lol!

pro~one ja. alldeles rätt!

om jag nu bara kunde komma på vad DIN avatar föreställer!

Ursprungligen av native:

om jag nu bara kunde komma på vad DIN avatar föreställer!

:rolleyes: Jaudu! Den kan du fundera länge på den... Be my guest...

Jag gissade själv (men skrev inget) på en Oberheim, delvis på grund av ljudet men också på grund av ditt inlägg. Måste säga att den lät lite annorlunda än Oberheim-ljuden jag hört tidigare. Lät mer som Nitzer Ebb (flitiga användare av Matrix-6 vad jag hört) än fläskiga analogbrassljud, och det är ett plus.

Får ta och posta lite syntljud själv tror jag...

Ursprungligen av false messiah:

Jag gissade själv (men skrev inget) på en Oberheim, delvis på grund av ljudet men också på grund av ditt inlägg. Måste säga att den lät lite annorlunda än Oberheim-ljuden jag hört tidigare. Lät mer som Nitzer Ebb (flitiga användare av Matrix-6 vad jag hört) än fläskiga analogbrassljud, och det är ett plus.

Får ta och posta lite syntljud själv tror jag...

Tackar så mycket! Det värmde! Många av ljuden ni hör har jag knådat fram själv eller moddat lite grann. Inte så mycket presetljud alltså som de flesta kör med denna underskattade maskin. Om man tweakar den fint och har lite tålamod så finns där väldigt mycket smarrigt att hämta ur den! Matrixmodulationen ger verkligen karaktär på ljuden som bara en Oberheim Matrix-synt kan göra om man bortser ifrån en välutrustad modulärsynt. En av mina absolut mest prisvärdaste maskiner i riggen! Men visst, en Matrix-12 hade inte varit helt fel iheller. Men då hade det liksom inte varit någon sport tycker jag...

jo, man blir ju lite sugen på att starta en ny "gissa synten" tråd. ska ta och göra det tror jag bestämt!

Bevaka tråden