Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort att matcha en Virus B ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-23 15:16

Tja,

Kanske verkar som en liten snevriden fråga men har under en tid kört med ett Delta Audiophile 24/96 och tycker inte att dom riktigt passar ihop.
Nu är det i och för sig inte säkert att det är 24/96 kortets fel, så har ni tips på vad man bör undersöka istället så kom gärna med dom.

Det som stör mig är att Virus'en och dom softsynthar/plug-ins etc. (från 50:- pluggar till Waves pluggar) så är ljudkaraktären så olika att det låter fel i mina öron. Anledningen att jag misstänker 24/96'an är att det lär sitta bra mycket bättre DA-omvandlare i Virus'en än i Delta kortet.
Märker inte samma problem om man bara kör pluggar då alla har en gemensam nämnare, nämligen ljudkortet.
Någon större lust att göra mig av med besten har jag inte heller, gillar alldeles för många ljud i den

Det som skiljer dom i ljudkaraktär kanske är svårt att beskriva men det jag upplever är att Virusen har mycket högre tryck, närvaro m.m.
Alla dom reverb jag testat låter tokfel jämnfört med Virus'en. (jo jag stängde av virusen's delay/reverb )

Tips mottages eller är det helt enkelt ett fett ljudkort som gäller ?
Alt. sälja virusen....snyft snyft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 15:22

Jag märkte en ganska stor skillnad bara genom att byta ifrån Delta 410 till den externa firewire 410, Tydligen så skall även Emu´s nya kort vara riktigt bra oxå. Det finns gott om ljudkort i prisklassen "slippa bli ruinerad" idag, kolla runt lite och testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 00:46

Mmm. Beggat Motu 828 kanske smakar?

  • Medlem
  • 2004-07-24 23:46

Jo en Motu eller varför inte en M-audio FW1814 (många in och ut ).

Men är det någon annan som upplevt detta att dom externa burkarna låter så pass mycket bättre än ljudkortet där sedan det "fixats" med ett bättre ljudkort ?

Tror jag nämnde det i nån annan tråd häromdan: Jag har aldrig hört skillnad i ljudkvalitet när jag bytt upp mej på ljudkort, undantaget det allra första Gravis (8-bitars ). Från AWE64 till DSP24 till Motu828. Det har hela tiden varit "features" jag velat ha, snarare än förbättrat ljud. Jag har å andra sidan alltid haft ganska taskiga öron, ännu taskigare lyssning, och muppiga ljudideal

Jag hör faktiskt ingen skillnad mellan mitt Audiophile och mitt FW410. Och jag har jättebra lyssning. Öronen är väl inte i toppskick kanske men de är inte dåliga heller. Däremot låter båda trist jämfört med MOTU 828 mkII som vi har i studion. Så det blir lite smygdyrt om du vill uppgradera en klass.

Jag hade nog trixat med eq till att börja med. Eller skaffa ett convolutionreverb och konvolvera effekterna du gillar i Virusen?

Saw: Jämför framför allt i basregistret emellan dom 2 korten, luftigare och bättre dynamik (tryck) i FW 410. Jag har hört att Emu´s nya kort skall ha samma AD/DA som Protools HD24:a (Läste det på www.frostnetwork.net men den artikeln ser ut att vara borta nu.) Stämmer det? Någon som vet? För i så fall borde det kortet vara en ganska given favorit just nu.

1
Bevaka tråden