Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

goda råd till en Mac-novis önskas

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte gå över från Pc till Mac och därmed även komma igång ordentligt med musiksnickeri. Nu verkar det vara en djungel där ute när det gäller dator, ljudkort och program så jag tar gärna emot lite synpunkter.
Efter att ha läst på lite och frågat runt en del så tänker jag mig en eMac 1,25 GHz med 1GB minne (på en stationär G4 kan jag visserligen få in mer minne men den blir också avsevärt dyrare och jag vet inte om jag får så mycket mer för pengarna).

Jag vill kunna spela in musik både analogt och digitalt med bra ljudkvalitet, med så lite krångel som möjligt och med de grundläggande funktioner som kan behövas. Kan ett paket med Logic Express 6, M-Audio FireWire 410 eller ESI QuataFire 510, Sample Tank 2 och framöver även 3-4 VST-pluggar vara tillräckligt bra att börja med och förhoppningsvis även räcka ett tag. Och räcker en eMac för att köra dessa (och Garage Band) utan större problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-31 20:19

Tjohej!

Logic stöder inte längre VST-pluggar, utan använder numera i stället ngt som kallas för AU-pluggar. Funktionellt sett är det iofs exakt samma sak. eMac räcker nog rätt fint, men för samma peng ungefär kan du nog hitta en beggad G5:a av första generationen, läs: 1,6 eller 1,8 singelpropp. De datorerna är _ m y c k e t _ snabbare än eMac.

Rekommenderar naturligtvis syster/modersajten också www.99mac.com

En Emac kommer du långt på (sitter själv på en Powerbook på mindre än halva hastigheten, och den räcker hyfsat långt - inte så långt som man alltid vill, men då har jag en förkärlek för Reaktor som är ett rätt tungt program).

Du skriver inte vilken slags musik du vill göra, men man kommer väldigt långt på det som ingår i Logic Express (speciellt om man tankar hem lite trevliga gratisljud till samplern), men Sampletank har ju fått bra recensioner så det är nog inget dumt köp. Det är en smör-och-bröd-plugin, så det skulle inte vara mitt första val om du ska göra kompressortechno eller liknande. (Så att PF inte behöver säga det: Reason kan Rewiras till Logic och användas som en bunt syntar, ett rätt prisvärt alternativ för att få ett rack syntar och samplers).

Man kan faktist köra VST-pluggar i Logic om man stoppar dom i ett extra program som heter VST to AU converter, vilket verkar funka bra med en hel del pluggar.

Och så jag vill veta var PF hittar sina billiga G5:or - jag vill ha en.

1
Bevaka tråden