Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på laptop

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-03 23:01

Ja, nu verkar det som om att jag kommer få krypa till korset. Jag känner att jag måste köpa en laptop. Det har dock hänt en del sedan jag slutade med multimedia på datorer, och jag vet inte alls vilken prestanda man måste ha på grejerna. Det är tänkt att jag ska köra mycket ljud ut ur datorn (för att jag ska sampla av alla ljud och köra med enbart laptop "live" ute). En del softsynthar kommer också användas. Ljudkort är ett senare problem, antar atyt jag får ha något externt ljudkort, tips gärna, men just nu vet jag inte vilken laptop jag ska ha.

Jag har rabatt på detta märket, och undrar om det finns någon modell där som skulle kunna duga kanske. http://www.network.se/barbart/

  • Medlem
  • 2004-08-03 23:23

Kolla om du kan få hårddiskar med högre varvtal än det som är vanligt i laptop, annars kan de bli problem med att köra audio. Hittade tyvärr ingen information om sådant på websidan du hänvisade till.

Annars så vill du ha mycket minne också.

www.apple.se verkar ju annars vara poppis.

Högre varvtal är en bra idé (får ut 15-16 spår ur min gamla*4200-varvare som referens), och stabilt firewire skulle jag säga är ett måste om du vill ha vettigt ljudkort. Ofta kan det interna ljudkortet vara helt okej, men inget för mer seriöst bruk (inspelning, uppspelning live brukar inte vara så kritiskt). Har ingen närmare koll på bärbara pc än så, men även rätt enkla modeller har rejält med kraft under huven.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-04 00:31

Mitt trista äventyr med Toshiban (nu förpassad till en hylla där den ligger som ett annat lik) får mig att säga: köp även med en flerårig trygghetsgaranti.

Om olyckan är framme så är det skönt att ha täckning. Man reparerar inte en laptop själv i en handvändning, om man inte är ruskigt snajdig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-04 01:38

Hehe, har en kul historia om det där med att reparera en laptop. Min brors iBook's hårdisk hade kraschat och han ville inte betala alla pengar för att få den reparerad, så han bestämde sig för att försöka fixa det själv. Sagt och gjort. Han skruvade upp chassit och fann hårdisken allra längst in och började ta bort det ena efter det andra för att kunna komma åt den. Skruv efter skruv. Till en början hade han ett system för var alla skruvar skulle sitta senare, men det blev lite för många, så det gick åt skogen. Iaf kom han fram till hårdisken och lyckades byta och få kontakterna rätt. Sedan började han skruva ihop skiten igen...vilket han helt otroligt lyckas med det också! Dock så fick han 5 skruvar över. Ungefär en vecka senare lägger bokstäverna å ä ö av att fungera på tagentbordet. Snart även backspace och space. Efter ett tag funkade bara versaler (?!?) och tillslut så dog den. 1 månad senare. Datasupporten på hans jobb fick in den och han pungade ut pengarna. De fick rota igenom det mesta, utom då dock hårdisken...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-04 06:12

Okej, snabb hårdisk och mycket med minne och väl fungerande firewire. Bra försäkring också då, naturligtvis. Är ungefär som jag trodde det skulle vara...börjar fundera på mjukvara nu, och vad som borde passa bra. Rekomendationer på program som är stabila för livebruk eller något tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 07:12

Ableton live 4.0 är ja, som gjort för live!

Mycket smidigt, du kan snabbt och lätt "assigna" ditt keyboard och midikontrollers till olika funktioner.
Både midi och audio hantering, tänk dig cubase/logic... fast det är gjort att spela live med, allt du gör kan du göra medans låten spelar, läs mer på www.ableton.com
där finns lite tutorials, info blad m.m. där du kan se vad det kan.

//Patrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-04 10:27

Håller med fullständigt angående Live - det är helt rätt program. Kanske för allt? Verkar som om många går över helt till det nu. Funderar på att följa efter i strömmen, men har inte testat version 4 än.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-08-04 10:43

Har lekt lite med 4:an och är rätt så imponerad...

Kan inte annat än instämma. Logic har förvisso en del funktioner för att spela live (touch tracks, fast de är inte med i Logic Express) men Live tar det ett steg längre. Jag har suttit och lekt med demon, och kommer förmodligen att köpa det så snart jag får lite pengar över.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-04 16:01

Tog hem demon på Live 4 nu - jag kan uppgradera till 4:an för 119 euro och funderar starkt på det. Programmet verkar rulla hyfsat t om i min gamla G4 / 350... Mitt nuvarande "monster" vet ni. 1 ghz CPU är beställd.

Reaktor och Live, det enda jag behöver (förutom lite hårdvara att sampla)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-04 16:32

Rekommenderar alla att ta hem demoversionen åtminstone, den är nästan komplett, man kan typ lära sig programmet med den innan man slår till. Bra att slippa grisen i säcken-känslan.

1
Bevaka tråden