Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

optimering av mac os X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tja....har en liten fråga ang. optimering av mac os x:

Är det att föredra att köra med två systempartitioner varav den ena är tillägnad till musikproduktion?
Eller ska man använda sig av flera användare/profiler?

Jag måste säga att jag tycker att det är onödigt.
OS X är så pass bra att det går alldeles utmärkt att använda samma system och användare till allt. Så har jag gjort i alla fall. Däremot så har jag en extra hårddisk enbart för audio. Jag surfar, spelar spel, laddar ner skräpprogram och är allmänt "oförsiktig" med min dator....och den har rullat felfritt i över 1 1/2 år nu.

Jag har inte optimerat mitt OS X ett smack och jag tycker det funkar bra ändå. Det man kan göra är att stänga av alla onödiga program/tjänster (fildelning, webdelning osv) för att få någon ynka procent till och mer minne över. Spelar man in mycket eller använder mycket streamande samplingar kan det vara en idé med en separat disk för det (fysisk disk alltså, inte bara en extra partition).

Till och med XP rullar fint okonfigurerad, är inte sällan jag har mozilla och mirc igång samtidigt som cubase rullar, nemas problemas.

  • Medlem
  • 2004-08-09 17:52

Optimering behövs ej, jag gör ungefär som Martin och det funkar kalas...

På laptopen brukar jag köra OnyX ibland.. mest för att rensa upp lite..
www.titanium.free.fr

  • Medlem
  • 2004-08-09 21:02

Jo, systemunderhåll kanske också kan räknas som optimering...?

I så fall, reparera behörigheter är bra t ex.
"Cocktail" är ett trevligt program för diverse underhållssaker (likt onyx, antar jag?).
(om man gillar grafiska gränssnitt mer än terminal-kommandon)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 21:19

samma sak här som för martin och avart. tycker det är helt otroligt att min dator fortfarande funkar så mycket skit som jag har fyllt den med.

men vill du optimera så har tidningen Studio skrivit en bra artikel om det. kommer inte ihåg vilket nummer dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-10 00:44

Onyx: Woj, hade inte hört talas om, verkar kool. Tas hem.

Det rullar fint för mig och OsX.För MIG (obs. MIG) var det värt de extra pengarna för köra att Apples produkter.
"Switchade" enbart för Logic dock......

tack å bock, för era visdomar

även jag ska leta efter studiotidningen...

Ursprungligen av sirLancelot:

tack å bock, för era visdomar

även jag ska leta efter studiotidningen...

Tjena...

Nummer 5 -December, 2003 :kaaaka!:

Jag läste nånstans...att man skulle kunna kolla arbetsbelastningen mellan processorerna i en G5.
Jag har en G5 dual 2.0 och försöker köra ProTools med 3 Kontakt Reason å lite annat smått och får hela tiden denna
buffer-klagan: "increase CPU Usage Limit". Jag har 1,5GHz Ram. Och har optimerat burken just så som de beskriver på sidan 32 i nr 5/04 i Studio(utom maxvnoderna, för terminalen fatta aldrig vad jag ville). Jag får känslan av att PT bara använder en processor. Projektfilerna ligger på en separat hårddisk, men pluggar och instrument ligger i burken jag kör PT på. Nå'n som har en ljus dag, därute? Och som vet hur man balanserar processorerna?

Haj!

Förmodligen kör PT bara på en processor. På grund av diverse tekniska skäl är det svårt att dela ut pluggar mellan processorer och Digidesign vill förmodligen helst att man köper till ett par DSP-farmar...

Det du kan göra är att köra "top" i terminalen eller Apples Aktivitetskontroll (ligger i Program->Verktygsprogram) och se vad som tar mest tid; om det är Reason eller PT, och om du maxar processorn eller ej.

Jahadu?
det var väl näschtan det jag trodde! Jag har kört TOP i terminalen och PT skruvar sig upp i 125% när den vill som mest. Reason är snäll, trots att jag kör både NN-19, Dr. Rex och resten av grabbarna. Den lyfter aldrig mer än till 35%. Det är väl själva f-n! Jag blev lite lur på prestandan, för jag körde PT på Powerbooken innan, men det blev inte bättre när jag flyttade till G5an. Lite smårutten blir man allt! Vad gör man nu, då? Om det inte vore för Digi 002an skulle jag kasta ut PT och köra Logic istället. Då har man oxå native mp3-kodning och OMF-export, utan extra kostnad. Men jag får inte burkarna att jobba ihop. Häpp och godnatt, Sverige!

1
Bevaka tråden