Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

¤ Vilket externt firewirekort skall jag välja?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allesammans!

Vad vore bättre än att fråga användarna i denna valfråga?
Jag vet att det är ett slitet inlägg och många ställer dessa frågor.
Det är inte så konstigt. Det är rena djungeln. Och jag är kluven och har kört fast.

Korten det står emellen är ;

1) M-Audio Firewire 410

2) M-Audio Firewire Audiophile

3) ESI Quatfire 610

Har ni några andra som ligger och konkurrerar med dessa så fyll gärna på.
Behöver respons snarast. Börjar bli jobbigt och drygt nu...

Har själv ett M-Audio Firewire 410 och är ganska nöjd, sneglar lite på en M-Audio 1814 (firewire det oxå)
För att få fler ingångar, eller så byter jag senare till Motu 828 MK2 Som har flera in / ut och låter bättre, Nackdelen är att Midiporten på 828:an tydligen inte skall vara nåt bra.
Som du märker så är det inte så lätt
Just det ja RME har släppt ett Firewire kort oxå, dom skall ju vara riktigt bra, har dock ej hört på denna själv.

Tack för svaret! Vad tycker du annars är negativt och jobbigt med M-Audio Firewire 410 förutom för få ingångar? Latencyn, är den bra? Låter det bra? Är det stabilt? Hur står sig 410:an mot Firewire Audiophile egentligen? 410:an är väl äldre, ca 1 år vad jag förstått. Har provat USB Audiophile som visst verkade hyffsat men 410:an klipper väl detta till frukost får jag hoppas.

Jo, RME är ju fett men jag vill nog inte lägga den summan nu: http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 20:57

Jag sneglar också på något av M-audi korten 410 eller audiophile. Är det stor skillnad mellan dem? hur låter de?

Sorry att jag svarar så sent, har inte sett detta förrän nu.
Latency på FW 410 är riktigt bra, kör 256 samples nu ca 5ms borde det vara i tid.
Stabilt är det, det har hänt (2 ggr ) att datorn tappat bort kortet, men aldrig under en musiksession, och det är bara att starta om datorn så hittas den igen.
Ljudmässigt sett så är det bättre AD/DA i FW410 än i dom tidigare PCI varianterna, framförallt så upplever jag att basen är tyngre tightare osv, Jämtemot USB audiophile kortet är det nog mest latency som skiljer.

Det ända som är irriterande är "Level Controller" ratten som är av endless typ och skall styra volymen, den har lätt för att hoppa till hög eller låg volym fort med stunder av "jag vrider men inget händer" nojja, Keff. Det är värst när kortet är igån vilket får mig att tro att ljudet har prio 1 (Inget fel i det men...)
Hörlurs utgångarna kunde det gärna ha varit lite högre volym i (mest för att jag gillar tinnitus volymer ).

Strömförsöjningen via firewire på min PC är inte bra, ger det klassiska "datormissljudet"
Men försvinner omedelbart när man stoppar i den medföljande eladaptern.
Jag själv kör stationärt och bryr mig inte, men om har en laptop

En till sak som är jobbig är om man har en PC, Firewire är inte alls så självklart som på en mac, utan man måste se till att firewire chipsetet man har är av rätt modell, annars händer det ingenting, men det problemet har du ju med alla firewire apps och PC. Det finns en lista med dom chipset som fungerar på M-Audio´s hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 01:03

Ligger något i det där sista. Jag har upplevt ordentliga krångel med firewire på PC-sidan men aldrig på den andra. Tragiskt att en standard inte får vara en standard. Det hörs ju så att säga på ordet att en standard... ska vara standard...

Apples USB2 är dock inte så snabbt som det interfacet kan vara, enligt rapportörer på 99mac, så "svinhugg går igen" kanske gäller? Apple tycker verkligen man ska köra Firewire, och nu inte ens Firewire 400 längre utan den nya Firewire 800-standarden.

Jag har för mig att Apple är den största aktören bakom utvecklandet av FW-gränssnittet, men det kan ju vara fel.

Faktum är väl att det inte ens heter firewire utan iLink på pc? Hur kommer detta sig, vad är knutet till vad?
http://www.1394ta.org/ finns ju, men jag är på tok för trött...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 01:51

Kult! http://developer.apple.com/firewire

Citat:

What is FireWire?

FireWire is a cross-platform, high speed serial data bus -- defined by IEEE Standard 1394-1995 -- that can move large amounts of data between computers and peripheral devices. It features simplified cabling, hot swapping and transfer speeds up to 400 megabits per second. Major manufacturers of multimedia devices are already adopting the FireWire technology.

Invented at Apple, FireWire enables the connection of new digital consumer products - including digital camcorders, digital video tapes, digital video disks, set-top boxes, and music systems - directly to the personal computer. Apple is a co-founder of the 1394 Trade Association and is actively participating in the group's market and technology development activities.

Då vet man!

Ännu ett faktum.. firewire 400 är i verkligheten mer lämpat för media (eller egentligen vad som helst som kräver en jämn och stabil koppling) än vad usb2 är.. även om usb2 i den överskådligaste specen är snabbare. Kan det va därför som det finns så få usb2-interface för audio? Jag tror iaf att det är lite därför som apple inte verkar bry sig särskillt mycket om den standarden.. den var överkörd redan långt innan den kom. Eller har jag missat nån detalj? Finns det någon fördel med usb2? Det var väl iofs lite billigare att utveckla styrchippen för usb2 va? ..det var länge sedan jag hade bra koll på de olika.

Moogen: De nämnda korten känns för övrigt ganska olika.. vad är grundkraven? Vad prioriteras? Ingångar? Kvalitet? Pris? Ska du verkligen köra firewire och inte pci? Som det är nu så kan man bara anta vad det är du är ute efter.. kanske därför det inte kom så många svar.

Ursprungligen av Volantiz:

Moogen: De nämnda korten känns för övrigt ganska olika.. vad är grundkraven? Vad prioriteras? Ingångar? Kvalitet? Pris? Ska du verkligen köra firewire och inte pci? Som det är nu så kan man bara anta vad det är du är ute efter.. kanske därför det inte kom så många svar.

Jag kör en PC laptop med 4pins-FW (alltså utan stömmatn.). Alltså, PCI inte aktuellt. Jag kommer för det mesta spela in 2 spår samtidigt och inte mer som det ser ut idag. Mina grundkrav är:

1) Hög relabilitet/kvalitet. Inga programcrashcar och dyl. orsakad av hårdvaran/drivrutiner och annat klabb. Mycket viktigt. Jag är gammal ATARI-kille och kan en PC någon gång nå upp till denna stabilitet så vore jag glad.

2) Så låg latency som möjligt samt hög kvalitet på AD/DA-omvandlingen. Kortet skall "låta" bra så att säga.

3) Begpriset bör ligga på max 4000:-

Det var nog allt...

Tack för all input änsålänge!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 02:19

Interfacen är väl helt enkelt bra till olika saker. Men Apple har väl försett iPod med möjligheten till att snacka via USB 2 också? Annars används ju det i princip enbart till pekdon och ritplattor osv i Mac-sfären.

Det finns några USB 2-ljudkort, Roland har ett som verkade riktigt seriöst, med fin 19"-låda till osv.

Till min Mac - med USB 1 - har jag nu dock köpt en USB-hubb och till den är kopplad Korg MS-20 iC, Terratec Phase 26, V-synth. Musen kör jag på den andra porten. Midi går bra - och audio går bra det med. 5 ms latency i Reason, ökat till 11 ms igår när jag märkte att mitt arrangemang blev så himla dötjockt att datorn började gå segt... (typ 15 überpolyfona spår på varann).

Finns det något annat audiointerface än det som roland släppte som kör enbart på usb2? Det finns väl nåt/några som fixar usb2 och firewire.. men enbart? Såldes det nåt ex av rolands vad det nu hette? .. ok.. lite sarkastiskt där.. men jag tycker att det känns mest som att det interfacet kom mest för att usb2 verkade vara på väg att bli vanligare än firewire på pc's (den största marknaden).. inte för att det på nåt sätt skulle vara en bättre teknologi på nåt sätt. De fyllde ett tomrum där iaf.

Här har vi rolands interface förresten: http://www.soundonsound.com/sos/nov03/articles/edirolua1000.htm?session=22df1af900ee4e7a17f9f42872fc07b2
..och där läste jag nu det här: "Firewire 400 often achieves double the transfer rate of USB 2.0." .. vilket beror fruktansvärt mycket på styrchip, enheter och drivrutiner. Skillnaden bör egentligen knappt vara märkbar.. men skillnad ska det vara. Firewire vinner på det mesta och kom ett par år innan. Det jag vill få fram.. även om det är lite långsökt.. är att apple inte är så dumma som många tror. Men att satsa så hårt på en ny och sämre teknik (som iofs är lite billigare.. knappt märkbart billigare för slutkunden).. är det så bra egentligen? Jag ser det fortfarande som ännu en av wintel-industrins alla teknologibromsar.. men jag kan ju ha missat nåt.. .. ..och jo.. jag är väldigt uttråkad just nu..

iLink är Sonys namn på Firewire om jag minns rätt. De ville väl inte använda ett Apple-trademark. :rolleyes:

Borde de inte typ byta? Lite roande med tanke på apples benägenhet att sätta "i" framför saker. Mina två iCents.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 16:54

alltså M-audio Audiophile är juh ett firewirekort också så på den ounkten borde det juh inte vara nån skillnad, den enda skillnaden jag kunnat läsa mig till är att 410:an har fler in- och utgångar.

Var beredd på att du kanske måste använda en annan Firewire port, har med olika tillverkare och modeller att göra, för standarden tycks inte alltid följas som den ska.
Det brukar finnas listor med vilka firewire chipset som stöds. Bl.a finns det en sådan på www.m-audio.com hemsida.

Ursprungligen av Dualrange:

Var beredd på att du kanske måste använda en annan Firewire port, har med olika tillverkare och modeller att göra, för standarden tycks inte alltid följas som den ska.
Det brukar finnas listor med vilka firewire chipset som stöds. Bl.a finns det en sådan på www.m-audio.com hemsida.

Jag har kollat med en kille på JAM som förövrigt är skribent i MM. Han sa att Texas Instruments-firewirekretsar är att föredra samt Intel P4-processor. Då skall det fungera klanderfritt

Är nu dock inne på att ev. köpa en Apple Powerbook för att helt dedikera en dator till musikskapandet. Jag har läst er andra tråd på forumet men är inte helt övertygad trots allt. Modellen det lutar åt är då en G4 med 15" widescreen och hela baletten inkluderat. Men, att gå ifrån XP till OSX sådär bara. Dessutom blir det Logic istället för Cubase SX? Tar jag ett steg nu som jag kommer ångra? :hmmm:

Ursprungligen av Dualrange:

Var beredd på att du kanske måste använda en annan Firewire port, har med olika tillverkare och modeller att göra, för standarden tycks inte alltid följas som den ska.
Det brukar finnas listor med vilka firewire chipset som stöds. Bl.a finns det en sådan på www.m-audio.com hemsida.

Ööh?

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=98eda8adc336483c8ff5a6a6bffde2f6

"For an updated list and discussion of compatibility with 3rd party hardware 1394 interfaces, click here."

Jag har oxå ett Texas Instrument chip inbyggt på moderkortet, Fungerar inte, det är av fel modell...
Fick köpa ett Firewire PCI kort med ett rekomenderat chipset på, nu fungerar det som det ska....

Ursprungligen av Dualrange:

Jag har oxå ett Texas Instrument chip inbyggt på moderkortet, Fungerar inte, det är av fel modell...
Fick köpa ett Firewire PCI kort med ett rekomenderat chipset på, nu fungerar det som det ska....

Oj oj oj... :eek: Inget skoj.. Jag kör med en Fujitsu Siemens AMILO D FH2 1,8GHz Intel P4 idag. Är det någon härute som kör med denna el. likn. som har haft problem? :rolleyes:

Här är den lista du ville ha http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=a66b6231d0175bd408461892c065fbd1

Deras länkar är lite funky ibland eller snarare bristen på dom :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 09:02

Jag kör 410'an och är nöjd. Får dock ibland felmeddelanden i Logic (Error syncing audio & midi), men det verkar ha försvunnit med senaste drivrutinerna från M-audio.com.

Dom meddelandena har jag aldrig fått med FW 410 faktiskt, men däremot så går det inte längre att reglera volymen med "Level controller" ratten när man kör en Asio applikation?? Slutade att fungera för mig efter uppdateringen. Fungerar den fortfarande för dig Pledge?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 15:52

410:an finns för 4395:- på musikbörsen...finns det billigare nån annanstans? är detta det bästa kortet i denna prisklassen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 13:21

Vad är det som gäller om man till bästa pris vill ha nåt med 10+ analoga in!? för en laptop only setup ere sällan man utnyttjar 8 analoga ut.

Jag skulle ha satsat på Motu 828 MK2

Eller en begagnad 828 mk I - verkar gå runt 4000kr.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 12:51

Vad är fördelen med FireWire/USB2/PCI-slot när man ska ha till fler in/utgångar. Behöver för att få medhörning på Traktor och har funderat på ett PCIkort som heter Indigo DJ.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 13:04

Indigo DJ är inget PCI kort, det är ett sånt mindre kort till bärbara. PCMCIA eller nått sånt (rätta mig tack).

Kortet i sig ska vara mycket bra, men kolla först vad det är du ska ha, pci eller mindre bärbart "insticks-kort".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 13:16
Ursprungligen av Patbos:

PCMCIA eller nått sånt (rätta mig tack).

PC-card, heter det idag Varsågod.

Bevaka tråden