Outshape: Ett annat tips i VST-svängen är VOPM , en 4-operators FM-synt som VST-plugg. Den har mindre möjligheter än DX7:an men är å andra sidan också enklare att hantera. Gratis dessutom, och den 'låter' rätt.
FM7 är såklart också ett bra tips, som flera andra redan nämnt. Man har möjligheter att påverka hela ljudet på ett enkelt sätt (Har inte DX200 någon liknande feature förresten?). Dock kan åtminstone jag höra skillnad på en del patchar, då man jämför FM7:ans återgivning med DX7:an - och nu talar jag inte om bruset eller frånvaron av densamma. En del ljud med mycket metalliskt ljud eller FM-feedback brukar låta ganska annorlunda när man jämför. Fast det spelar nog mindre roll för de flesta, och det är nog mer ett kriterie om man är äkta DX7-nörd (som jag).
Jag editerar mina DX7-ljud med en stengammal version av Unisyn på en Win98-partition och trivs med det, men man gör liksom ljud på DX7:an på ett annat sätt än med traditionella syntar. Har just köpt en DX7II:a som har fler möjligheter än min original-DX7:a. Det trevliga med den är att den är bättre byggd mjukvarumässigt sett så att man ska kunna påverka olika variabler under musikens gång. Ljudexempel kommer väl i min nästa hitlåt.
Nåja, lite tankar från mig.