Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dx-7 controller

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag var liten hade jag två dx-7:or som jag hatade. älskade ljudet (front 242 liksom) men hatade att programera dem.
finns det nån controller till dem, som det t ex finns till jx3p och d50?
förslag på andra (billiga) fm-syntar med controllers är också ok.

dessutom har jag hört att det finns en dx7-modell med åtta utgångar. stämmer verkligen det?

• Medlem
  • 2004-08-13 21:09

Jellinghaus DX7-programmer. Finns inte många exemplar, och de är inte billiga heller. Dator är att rekommendera...

mjukvara: Native instruments fm7.. låter riktigt bra!
hårdvara: Yamma FS1r låter störtcoolt annars.. den skulle jag kört på om jag varit mer intresserad av digital FM. Räkna bara inte med att kunna editera den utan mjukvara
Casio CZ-serie annars.. PD påminner iaf om FM.. och är mycket lättare att editera.

shit vad fin jellinghaus är! synd att den antagligen är omöjlig att få tag på, fanns inte på ebay.
får kolla upp fm7 istället då, trots att det känns som ett betydligt tråkigare alternativ. jag har tittat lite på det men bara i all hast.
jag minns att jag lånade en bok som hette ungefär "100 ljud till din dx7" på det lokala biblioteket, orkade bara göra tio av dem ungefär...

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-14 00:37

Jag slutade bjuda vid 10000:- senast det dök upp en Jellinghaus på Ebay.........

TX-802 har väl 8 utgångar ) multitimbral DX-7II i rack ).

TX-816 har 8 utgångar ( 8st DX-7 i "el grande de heavy shit" rack format ).

L

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-14 03:12

Ja, och jag hade en. Blev impad. En stund. En stund senare sålde jag den. Le grande today, is no longer. Ja, idag är inte längre idag. Men vad jag framförallt ville säga var att le grande idag, är en bagatell. Det var stort. Men 20 år har passerat. En 816 är idag... ja, en bagatell. Hick! No offence. Scritti var fantastiska. Men att återupprepa blir svårt... omöjligt.

DX7 (och resten av Yamahas FM-syntar) pratar Sysex, så om du har en kontroller som kan skicka det så kan man göra sin egen budget-Jellinghaus. Jag vet att Peaveys kontroller (som är/var rätt dyr) pratar sysex, och förmodligen ett par av de andra lite mer avancerade varianterna.

Mjukvarueditors finns det också drösvis med, men det är kanske inte intressant? Själv har jag en TG77, och det är den lättaste fmsynten att programmera i mitt tycke. Poppis hos Front 242 har jag hört (Tyranny for you-eran, tillsammans med lite andra digitalisar) och inte särskilt dyra numera.

Nord Modular kan snickra ihop fm-patchar också, fast det har jag inte provat själv i någon större utsträckning (mest 2-op-patchar, inget mer avancerat).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-14 12:43

Outshape: FM7 är rätt väg att gå. För att bli mer inspirerad att jobba med den kan du styra den med en hårdvarucontroller, reglar å reglage förutom "instant" spelbarhet. Den läser också alla Yamahas sysexpatcher, oavsett FM-modell. Ett helt fantastiskt program kort och gott.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-14 14:38

Outshape: Ett annat tips i VST-svängen är VOPM , en 4-operators FM-synt som VST-plugg. Den har mindre möjligheter än DX7:an men är å andra sidan också enklare att hantera. Gratis dessutom, och den 'låter' rätt.

FM7 är såklart också ett bra tips, som flera andra redan nämnt. Man har möjligheter att påverka hela ljudet på ett enkelt sätt (Har inte DX200 någon liknande feature förresten?). Dock kan åtminstone jag höra skillnad på en del patchar, då man jämför FM7:ans återgivning med DX7:an - och nu talar jag inte om bruset eller frånvaron av densamma. En del ljud med mycket metalliskt ljud eller FM-feedback brukar låta ganska annorlunda när man jämför. Fast det spelar nog mindre roll för de flesta, och det är nog mer ett kriterie om man är äkta DX7-nörd (som jag).

Jag editerar mina DX7-ljud med en stengammal version av Unisyn på en Win98-partition och trivs med det, men man gör liksom ljud på DX7:an på ett annat sätt än med traditionella syntar. Har just köpt en DX7II:a som har fler möjligheter än min original-DX7:a. Det trevliga med den är att den är bättre byggd mjukvarumässigt sett så att man ska kunna påverka olika variabler under musikens gång. Ljudexempel kommer väl i min nästa hitlåt.

Nåja, lite tankar från mig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-14 14:44

DX7II är i princip en DX5 (när den kom: Fatta med den här kan man lägga två helt olika ljud på varann, det är ju helt otroligt, häffa!), så det är ett bra köp Encore

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-15 11:58

Outshape : Jag glömde nämna Emagic Sounddiver - säkert också en bra DX-editor. Och apropå Sounddiver...

Hittade en rätt kul och nördig sida; En snubbe som kallar sig Sealed har gjort en egen DX7-editor i Sounddiver, med fokus på att man ska kunna jobba med maskinen på ett enklare sätt, som en traditionell analogsynt ungefär. En DX7:a låter ju ändå alltid som en DX7:a, men kolla in den här ljuddemon! Visserligen är det ett 8-gångers overdub-historia med en TX7:a, och det ligger säkerligen en väldig massa jobb bakom demon. Men snyggt låter det!

http://homepage.mac.com/synth_seal/html/dx7.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 12:05

Väldigt fint! Ugh! Tålamod!

Nu blev jag sugen på att sätta ihop en fmsynt i Modularen. (Lyssna på dom andra ljudexemplen också, låter långt i från FM)

FM hade nog kunnat få ett bättre rykte om sig om någon annan än Yamaha hade gjort gränssnittet. Jag skulle vilja se en fmsynt från Clavia eller Waldorf; det skulle kunna vara hur tufft som helst. NL3 är väl i trakterna, men inte hela vägen ut.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-15 13:50

Ja, jag hade också velat arbeta mer med fm-syntes, men gränsnittet är så krångligt att jag orkar helt enkelt inte. Dock tycker jag att FM7'an är inte helt dum helt klart. Tycker den låter fin fint. Ska vara en av de softwaresytnhar som ska finnas på min hårdisk då jag gått över till laptop.

1
Bevaka tråden