Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumma frågor om iPod

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 00:25

Dessa frågor är så dumma att jag inte vågar ställa dem på 99mac!
Och på iPod.se känner jag mig inte hemma, så jag kör här...

? När man har en iPod inkopplad till datorn och startar iTunes, ligger biblioteket i iPoden eller har man olika bibliotek i dator / iPod?

? Vad är "default", finns fler olika sätt? Jag skulle vilja ha allt liggande i iPoden och bara använda datorn som gränssnitt och sortera med osv, går det?

? Har dåligt om hd-utrymme på datorn och skulle då gärna komplettera med en iPod 40 Gb. Hur går man tillväga när man både vill ha sina låtar i den och även använda den som FW-hårddisk för t ex tillfällig lagring? Kommer den upp som enhet på skrivbordet?

? Ingår alltid namnprägling / etc av iPods baksida när man köper via AppleStore eller tillkommer det?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-21 00:40

Bra frågor! Undrar bara när man pantat tillräckligt med burkar så man kan köpa en...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 00:46

Bra uttryck! Jag pantade nyligen en burk = sålde en stationär dator

#1 Du kan välja om du vill ha dom synkade eller ej (har du synkat så ligger låtarna på båda:) )

#2 Så kör jag, dvs allt i iPod'en och sen finns det program för att köra back-up'er.

#3 När den dyker upp som enhet på skrivbordet så ser du inte låtarna i Finder utan bara via iTunes.

#4 Det ingår väl, däremot så gör det ju att leveranstiden förlängs

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-08-21 10:20

#4 Enl. Apples hemsida gör det det fram t.o.m. 28/9

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 13:58

Skulle inte rekommendera att bränna in något på iPoden om du är en person som gillar att köpa/sälja saker vidare efter ett tag. Sänker andrahandsvärdet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-08-21 15:15
Ursprungligen av Niklas HS:

Skulle inte rekommendera att bränna in något på iPoden om du är en person som gillar att köpa/sälja saker vidare efter ett tag. Sänker andrahandsvärdet.

Håller med...tänkte precis så när jag köpte min...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 15:22

Tjenixen

När du använder iPoden i manuellt läga kommer den alltid upp som en hårddisk på skrivbordet (som vilken lagringsenhet som helst). De Mp3 låtar du har laddat in via iTunes är osynliga och du behöver ladd ner något program för att kunna extrahera dem till din hårddisk vid behov.

Men, du kan givetvis dra och släppa allt du vill på iPoden som en vanlig hårddisk och då ser du filerna som vanligt.
Detta kan du ju också göra med mp3-låtar men då kan du inte lyssna på dem.

du kan utan problem använda den som både mp3 spelare och lagringsenhet samtidigt.

I veckan köpte jag min fjärde ipod.....these suckers are addictve.
Ett hett tips. Inhandla äve ett Apple Care Protection Plan för 699 spänn. Tro mig, de där 699 känns värt det hela när du 1 år och 2 månader senare står där med en trasig ipod (hände mig, skulle kosta 2300 att laga).
3 års garanti är väl värt de pengarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 21:47

Kool. Fast det kan man köpa innan garantin gått ut, eller måste det köpas på en gång?

Inom ett år från inköpsdatum ska gälla tror jag.

  • Medlem
  • 2004-08-21 22:03

...iPod´s AppleCare är dock på två år.

Ursprungligen av avart:

...iPod´s AppleCare är dock på två år.

Och tar vid där 1 års garantin tar slut, m.a.o tre år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 22:09

Kool, då lär man ju vänta ett tag med det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 22:16

Kool, då lär man ju inte behöva vänta ett tag med det...

  • Medlem
  • 2004-08-21 23:43

hm.... men på 99mac har man nämnt att iPod AppleCare är 1 år kortare än för PowerBook? Och AppleCare för PB är inte 4 år...?

Saxat från Apple:

"Vid köp av iPod ingår alltid 90 dagars telefonassistans och ett års maskinvaruservice. Med AppleCare Protection Plan förlänger du rätten till service och assistans för din iPod, de tillbehör som ingår1 och iTunes med upp till två år från inköpsdatumet för din iPod."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-21 23:56

Japp, jag lusläste sajten och det är 2 år från inköpsdatumet som gäller om man köper AppleCare. Längre garanti än så verkar inte gå att få.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-20 00:13

iAm. Therefore iAm.
iDo. Therefore iDo.

Idag köptes en iPod.

40 GB.

Äntligen, viva les revolutión.

Sent ska syntaren vakna.

  • Medlem
  • 2004-11-20 07:30

Grattis till iPod. Jag vill också ha!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-20 09:57

Koolt pf! blev det nån kul gravering på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-20 15:25

Nej för tusan!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-05 15:41

Kan ju passa på att berätta om mitt missöde, eller: hur jävla klantig får man bli, eller: RTFM!

Glad i hågen anslöt jag den nya iPoden. Musikbiblioteket var på 60 gb så jag tänkte lyfta över det mesta. Gjorde så. Sedan tog jag bort iPodens playlist och tänkte inte på det. Sedan anslöt jag den igen. Och autosynkronisering var påslaget.

Vips.

Allt var borta utom de sista Gb som inte fått plats i iPoden. Och eftersom spelaren autosynkar med datorn, ja, är det då borta i datorn så försvinner det även från spelaren.

Man blir ju bara så trött... på sig själv. Grattis lixom.

Nu tankar jag så smått in det jag absolut tänkt ha i den i alla fall... bläurk! Satt och matade in CD-skivorna under 2-3 veckors tid. Nåväl. Goes to show; är huvudet dumt får kroppen lida.

Men nu kan ni fråga mig i stället! Nu har jag lärt mig manicken.

(Bonuszj: jobbar nu på ett lokalt Apple Center sedan den 1:a)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 14:50

Grattis till iPoden och det nya jobbet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-10 14:54

Tackartackar! Titta gärna in nå'n dag vetja! (Inlife, Sveav 35)

är du i affären varje vardag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-11 02:06

Inte schemalagt, men jag sitter och jobbar innanför - som account manager / företagssäljare. Men tittar man in så är det bara att fråga efter Patrick så bör jag finnas tillgänglig!

1
Bevaka tråden