Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummaskiner

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 01:37

Vilka lagom billiga trummaskiner kan ni rekomendera? Jag har en Quasimidi 309 nu men jag har tröttnat lite på den då den alltid får för sig att strunta i att spara med alla små rytmer jag har programmerat in. Är Electribe ER-1 en skojjig trummaskin? Den är ju verkligen billig och vad jag har hört så ska den vara bra på elektroniska blipp blopp trummor.

Någon som kan ge lite mer info?

Det har ju skrivits en del om Er-1 här på forumet men skitsamma.

Det rör sig om en billig trumsynt, vilket i sig väl är ganska unikt. Fyra syntparter samt handklapp, cymbal, öppen och stängd hihat i samplingsform (ett ljud per part, inget att välja på alltså..).

Syntparterna har ett ganska eget sound, mycket kallt och digitalt. Ljudspektret är stort (inom ramarna ?kallt och digitalt?) men mer än hälften av det man kan vrida fram är närmast oanvändbart brus eller blipp-blopp (om man nu inte är väldigt förtjust i just sådant, för då är väl mer än hälften användbart ). Modulationsrattarna är väldigt känsliga och en millimeter åt något håll kan göra närmast total skillnad så det är svårt att få full kontroll över skapandet. Samtidigt är det en av de mest snabbjobbade prylarna jag har.

Det finns inget filter och det suger lite i mitt tycke. Somliga är nöjda med den filtrande effekten funktionen ?low boost? ger men inte jag. Vidare tycker nog alla att det hade varit mycket värt om ER-ettans tempodelay inte varit generellt. Dessutom har folk klagat över att man inte kan göra feta kickar men 1. det går med lite pill och två parter i samarbete (har jag hört ) och 2. en kompressor brukar behövas till sådant vad man än använder för pryl.

Vill du ha någonting som ger dig de klassiska dansstilarnas trumljud utan ansträngning (likt 309:an) är ER-1 förstås inte rätt grej för dig men vill du ha en snabbjobbad, skum och inspirerande trumsynt för små pengar är den helt rätt.

En TR-727 annars kanske? En sådan skulle kunna göra en markant insats för att forma ditt sound och de brukar bara kosta ungefär lika mycket som ER-ettorna på vendolin.

Waldorf Rack Attack kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-25 08:21

En gammal och dammig Roland CR-78 kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 11:17

Tack så mycket för all hjälp.. Det blir nog ändå en ER-1 och det med filter gör ju bara att jag får köra den lite genom min CS-5´a och det lär ju inte bli mindre intressant om man säger så.. Sedan gillar jag kraftwerk-aktiga trummor så den lär ju passa rätt så bra. Är det verkligen värt att satsa pengarna på en ny ER-mk2 med Crossmodulation eller kan man lika gärna köpa en begagnad etta?

Är det inte lite svårt att få tag i en CR-78 eller Waldorf Rack Attack förresten?

Ursprungligen av Helix:

Är det verkligen värt att satsa pengarna på en ny ER-mk2 med Crossmodulation eller kan man lika gärna köpa en begagnad etta?

Nah. En begagnad ER1:a är nog det vettigaste.

  • Medlem
  • 2004-08-25 11:49

Vad är lagom billig ?

Har sett en eller två machinedrum för ca 8k på vendolin.
Nu var det en stund sedan men om man inte har bråttom, så kanske det kan vara värt besväret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 11:52

Njae, det är nog liite väl dyrt för mig som amatör

Max 3000kr ungefär skulle det väl vara.. Sedan tror jag nog att Machinedrummen är lite för avancerad för mig, jag gillar rätt så enkla saker.

  • Medlem
  • 2004-08-25 11:55

jag skulle aldrig köpa en trummaskin (såvida jag inte spelade i ett rockband) idag när det finns samplers istället..... men du kanske inte använder nån sequencer utanför trummisen?

För digitala typ electrotrummor skulle jag minsann rekommendera ER1:an. För electronica överhuvudtaget. Snabbjobbad med ett brett register.

Jo, den kan kanske vara lite frustrerande i början med sina milimeterskillnader som Sisältää skriver. Men jag har nu inte några problem att vrida till mina ljud kvickt som attan. Sedan så gäller ju för hela Electribe-serien att man ska använda Motion Sequence-funktionen för att få ut det mesta och bästa grejerna av dem.

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:03

I all ödmjukhet så tycker jag det dykte upp en del konstiga förslag... 727:an gör ju egentligen bara kongas och sån't skumt, inte alls något i stil med electriben. Jämförelsen med samplers var också rätt knepig, tycker jag..

Just billiga trummaskiner där man har någorlunda kontroll över ljudet verkar väldigt sällsynt tycker jag... Machinedrum och Jomox XBase09 är väl dom jag tycker verkar klart roligast, men dom är inte speciellt billiga (tips: Synthesizer networks säljer nya XBase09:or för 4995:- under resten av augusti, även om det också är över din budget..)

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:12

Jag skulle nog ha satsat på en ES-1, dvs samplern i samma serie som ER-1. Det hade nog givit mig mest flexibilitet till minst pris. Eller någon av trummaskinerna som gjordes i slutet av 90-talet, avancerade saker som ingen köpte...

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:17

varför var jämförelsen med samplers knepig? jag har en roland R8 trummis ståendes som jag aldrig ens använder eftersom jag lika gärna kan använda samplingar istället (som dessutom låter bättre än de något uttjatade ljuden i R8:an....)

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:23

Jag tycker det är konstigt att jämföra sampling och syntes, bara... R8:an bygger väl på samplingar så den går det väl alldeles utmärkt att jämföra med, men att jämföra en sampler med en t.ex. Jomox tycker jag är som att jämföra äpplen och apelsiner... eller nå't :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:27

jgb:
Vad är det för avancerade trummaskiner från 90-talet du tänker på? Anledningen till att jag frågar är att jag själv är på jakt efter en trummaskin... Dom enda jag skulle tänka mig att köpa i dagsläget är XBase09, Machinedrum, Syncussion eller det där modulära trumsystemet som Analogue Solutions säljer... Men alla är rätt dyra grejor, så det blir till att vänta ett tag i så fall...

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:32

Det är ju skillnad på trummaskin och trummaskin. De flesta trummaskiner spelar samplingar i någon form, i alla fall de jag har träffat på. T.ex. XBase-09 kör ju syntes på vissa ljud (kagge+virvel) och samplingar på resten. Samma sak med Machinedrum. Avdelningen romplertrummisar med lite extra syntfunktionalitet (filter och annat) är ju även den rätt stor.

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:33

krank: Det var bara ett antagande att det borde finnas. ER-1 är ju just en sådan, kom 1999. Har alldeles för dålig koll på modernare trummaskiner. Skaffade ju Machinedrum och sedan behövde jag ingen fler modern bapparat.

Just idag är det distad 909:a som gäller dock.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-08-25 14:10

Jag är verkligen ingen räsersnubbe på trummaskiner, men de jag testat/haft så är det mest sequnesern som är problemet, ljuden kan man ju iaf göra nått åt med effekter/eq, men suger sequensern så är man fast med sitt vackra skägg i en brevlåda.

Jag har nyligen skaffat en trummaskin(samplertrummis ES-1) som är fantastisk att programera, så om ER-1 är lika kul att progga så är det bra. Men hittar du en ES-1 så har den fina effekter och som sagt sampler, så den kan du lägga in grisljud och x0xkickar och göra helt galen bonde-acid!!

MachineDrum är väll annars det som man ska satsa på om man är yte efter en värsting, men det kan ju vara overkill.

Försök att testa ett par olika i butiker, då märker du nog vad som passar dig.

  • Medlem
  • 2004-08-25 14:33

ok krank då hänger jag med jag håller dock fortfarande fast vid att trummaskiner är rätt ute i dagens läge.... på 80-talet kan jag förstå att folk använde trummaskiner när det inte fanns samplers eller om dom inte hade råd, men idag tycker jag bara det verkar som bortkastade pengar (om man inte spelar i ett rockband eller nåt som sagt och behöver en trummaskin för livebruk....). men det är kanske bara min åsikt

  • Medlem
  • 2004-08-25 14:55

tja, nog är det ute alltid... men jag tror nog det är det rätta för mig ändå. Jag har ju en sampler men den använder jag till annat. Man måste ju ändå ha ett ljud att utgå från - sampla från andra, köpa samplingsskivor eller om man är riktigt flitig - sampla ett riktigt trumset (om man nu vill ha så'na ljud) och av nå'n av anledning tilltalar inget av sätten mig speciellt mycket. Nej, jag vill nog ha en dedikerad trummaskin, ju mer rattar desto bättre. Men som vanligt handlar det mest om hur man vill jobba - alla sätten fungerar ju...

mk2 saknar väl decimatorn? .. isåfall så känns den inte alls lika intressant som ettan även om korsmodulation är coolt.. tycker jag..

krank: es-1 är som en trummaskin.. fast du kan byta ut ljuden i den om du vill.. flashminne.. slipper disketter, scsi, usb å allt sånt där jox.. ljuden finns där på heltid i samplern. _Väldigt_ snabbrattad!

  • Medlem
  • 2004-08-25 15:21

volantiz:
jo, jag har funderat på både en es-1 och en er-1.. men det är nå't som inte känns helt rätt med dem.. kan inte sätta fingret på det. Men i fallet es-1 så måste man ju fortfarande sampla trummor för att ha nå't att lira med, eller hur? Det är just att vrida till ljuden jag vill kunna göra med en trummaskin... stepsequencers använder jag väldigt sällan andå (har dåliga erfarenheter från DX200) så det är inte det det sitter i... En syncussion, det är egentligen min idé om hur en trummaskin, eller "trumsynth" om man hellre vill det, ska vara... massor av rattar, lätt att styra via midi, separata utgångar för alla ljud, inga konstigheter... Så, varför köper jag inte en så'n då? Tja, 8 lax eller vad den nu går på känns lite väl mycket, men skulle jag se en begagnad till bra pris jag förmodligen slå till direkt..

  • Medlem
  • 2004-08-25 15:28

ES-1 kommer förladdad med ett antal trumkit har jag för mig. De går lika bra att börja med på samma sätt som trumljud i en dedikerad trummaskin. Tycker jag då. Vill man ha trumljud som inte går att fixa med de inbyggda samplingarna så får man sampla själv.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-25 15:41

8000:- för en machinedrum är värsta klippet. Värt VARENDA krona. Sequensern är mysig, syntarna snabba och lättjobbade. Låter oftast alltid bra och karaktärsfullt. Har ett djup som man hittar efter ett tag om man vill (fast man kan fortfarande ha roligt i den grunda delen av bassängen). Ja...om du inte gör musik där trummorna spelar väldigt stor roll, så tycker jag att du ska köpa en sampler och använda de ljud du tycker är roliga.

  • Medlem
  • 2004-08-25 16:15

Efter lite letande hittade jag faktiskt en Syncussion till salu... Nu är det bara en fråga om pengar

  • Medlem
  • 2004-08-25 16:19

Hade jag haft 7500:- just nu, så hade jag köpt den som lades upp i förra veckan på vendolin. (Machinedrum alltså)

  • Medlem
  • 2004-08-25 16:58

Clase: Du har inte lust att dra upp lite ljud från din Machinedrum? Vore kul att höra vad någon annan har gjort för något. Känner ibland att jag fastnar i samma spår, och skulle behöva bryta det lite.

krank: precis som jgb sa så kommer den fullastad med samplingar.. finns flera pack att tanka hem annars. Man kan dessutom vrida sönder ljuden ganska duktigt i den.. mycket mer än i de flesta trummaskiner.. så man kommer _väldigt_ långt bara på factorysamplingarna.

Jag hade också lite problem att acceptera den i början.. mest för att den har lite väl mycke groovebox-känsla över sig.. budget lixom.. men efter att jag hörde den användas live ett par gånger så tjackade jag två stycken

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-25 23:15

Ljud kommer snart. Hela bandet håller på och spelar in nästa ep just nu har vi sagt. Machinedrum ska naturligtvis hålla i trummorna där, fast då blir det mest trummor som den gör i synnerhet, med en flört mot 80-talet. Inga skumma ljud alltså...har ju mono för det.

Bevaka tråden