- eXode
- Medlem ●
Det har kommigt en ny version av Arturias softsynth.
Ett par nya väldigt trevliga moduler samt stöd för audio in (vst) och lite annat smått och gott. gratis uppdatering för ägare av Moog Modular V, demo finns att tillgå på deras hemsida likaså.
Hej på dej eXode!
Funderar på att köpa en sådan synth eller om man skulle satsa på Mini Moogen fast det
är mer att leka med Moog Modular V2 fast struligare mycket att hålla reda på men kul.
Moogsoundet gillar jag verkligen skarpt.
m.v.h
Peo
Arturias minimoog V är ju onekligen mycket trevlig och lite enklare att arbeta med, sen har du även deras Yamaha CS80V som också låter väldigt bra.
Fast personligen om jag skulle rek. ett synthpaket så skulle jag nog personligen be dig att spana in Korg Legacy! Då får du en virtuell MS-20, en Poly Six och en Wavestation! och till det en MS20 hårdvarukontroller (!) som är 84% i storlek av original MS20 (man kopplar via USB).
Paketet har även en uppsjö effekter, både effekter och synthar kan du använda som VST och jag måste säga att Legacy paketet är bland det bästa jag hört i softsynth väg. Jag har för mig att Legacy paketet går loss på runt 6000 Kr vilket i mina ögon är väldigt bra pris med tanke på vad man får för dem pengarna!
Länk till Korg Legacy produkt sida
Om du sen bor i STHLM's trakten så kan du knalla in på JAM och testa den.
Fast det är klart å andra sidan, behöver du bara en VST så är det ju billigare om du satsar på en arturia produkt
Jag har oxå suttit och lekt med Arturia Moog Modular V2 de senaste dagarna och jag måste nog som stort Moog-freak tillstå att det låter ganska bra om mjukvaran ... Ska man vara petig så saknar jag lite av tyngden i de lägsta registren om man jämför mot en riktig Moog Modular ...
En detalj som jag retar mig på dock är att OM nu mjukvaran skall föreställa en mjukvaru-emulering av en riktig Moog Modular - Varför överensstämmer då vissa moduler inte 100%-igt med originalet?!???
Nekris... du kan ju ratta fram ljuden på din riktiga Moog-modul och sedan göra det på datamaskinen och spara patchen.
Det där har jag undrat över faktiskt. Det står ju att Fader Bob officiellt godkänner båda Arturias moogar men hur likt låter de egentligen? Jag funderar också på att köpa Modular V men då vill man ju ha så mycket Moog som möjligt, annars får det nog bli någon annan mjukis för stålarna.
Du har väl en riktig Moog modular, Neriks? Vad tycker du? Det saknas botten sa du, men annars?
Du har väl en riktig Moog modular, Neriks? Vad tycker du? Det saknas botten sa du, men annars?
Arturia-moogen förefaller faktiskt förbluffande bra ... Som analog-freak så tar det ju emot att behöva erkänna det men man kan ju inte sitta och ljuga bara för att man råkar ha förutfattade meningar om saker och ting!
Jag har i ärlighetens namn inte jämfört mjukvaran mot hårdvarn alltför mycket så mitt påstående om att mjukvaran hade lite sämre botten kanske var lite förhastat. Det är möjligt att det går att återskapa lite av den botten som jag saknade om man jobbar lite mer med rattarna i mjukvaran ... Dessutom är mitt ljudkort inte det bästa och det kan ju vara det som gör att jag tycker mjukvaran låter lite annorlunda än originalet!
Ljudmässigt är mjukvaran bra! Inget snack om den saken! Arturia verkar ha gjort sin hemläxa noggrant. Det som retar mig rejält är att behöva jobba med patcharna och rattarna i datorn. Jag avskyr det helt enkelt!!! Detta gör att oavsett om jag kan återskapa ljuden eller inte så kommer aldrig "känslan" att ratta en Moog Modular att infinna sig ... Jag har å andra sida aldrig gillat att sitta vid datorn och ratta på olika synth-parametrar så det kanske inte är något reellt problem för de flesta musiker idag Observera att det är min högst personliga uppfattning som jag ventilerar här och jag hoppas därför att ingen tar illa upp!
Jag håller med faktiskt. Jag är iofs ett stort fan av mjukvara, Reaktor är en storfavorit hos mig t.ex. Men man förlorar mycket av spontanitet och känsla för ljudet vid datorn. Vid en riktig synth skapas liksom en relation till ljudet, man kommer liksom närmare på något sätt. Jag brukar programmera controllers på någon av min Nordmodularer till mina favoritkonstruktioner i Reaktor. Det hjälper en del, särskilt när man slutar kolla på datorskärmen, men det blir ändå inte som "på riktigt".
Men om man kan få Moogkänsla för typ en tjugondel av pengarna är det ju tramsigt att hänga upp sig på en sådan sak. Det blir nog en Arturia för mig.
Av ren nyfikenhet; får man fråga vilken Moog Modular du har och vad du fick betala för den? Om du inte vill säga det så är det helt OK, det vore mest intressant att veta. En vacker dag ska jag ha en riktig modulsynth själv.
Av ren nyfikenhet; får man fråga vilken Moog Modular du har ...
Det är ingen hemlighet längre eftersom det redan har "läckt ut" ... Det är ett Moog System 35 med ett extra kabinett sequencers och lite annat ...
Välkommen (snart kanske )PF en i gänget som använder denna förträffliga synth dock en softis, tanke på var en riktig sådan kostar och så plus den plats den tar.
Så är en denna förträffliga softversion given jag har provision på det så
köp.
Neriks Moog blir man avundsjuk på tjussig som attan.
Vid första försöket - att köra den standälåjn - med iTunes rullandes, så kraschade Arturias app. App app app vad det inte bådar gott för en sådan investering. Ska dock ge det några chanser till (utan att plåga Arturia genom att lira låtar samtidigt...
Den tar en del kraft av processorn tyvärr, har uppgraderat mitt internminne till två gig.
Jag kör för närvarande Arturia Moog Modular V (version 2) på en dator med 0.5 GB och det går hyffsat så länge som man inte kör så mycket annat på datorn!
En sak som jag upptäckt när jag jämfört Arturia mot en Moog Modular är att Arturia låter väldigt likt Moogen så länge ljuden är hyffsat statiska. Gör man göra lite mer avancerade patchar där man skapar lite mer dynamiska ljud så börjar skillnaderna mellan hårdvara och mjukvara bli mer påtagliga.