- Patrik Skulski
- Medlem ●
- Sundbyberg
Själv har jag båda installerade, dock sitter jag oftast i MacOS X. Det är betydligt stabilare än MacOS 9, fast MacOS X känns endå lite segt och det fattas inställningar (t.ex stänga av blinkningar i menyer).
Jag ser verkligen fram mot 10.2, jag hoppas att det är snabbare och det mesta som finns i och för MacOS 9 finns för MacOS X då.
Ni andra, vad använder ni för system och varför isåfall?
Har också OS X och OS 9 på iMacen. Ibörjan körde jag mest 9:an men allt eftersom tiden har gått har också jag gått över till X.et mer och mer. Och idag kör jag uteslutande X.et. saknar dock en del program för att det skall gå att sluta helt med 9:an. Photoshopen t ex men den är ju på gång, samt Macromedias, men de är ju också på gång.
Kör 9´an i en maskin (G4 400) och X´an i tre (iMac DV 500, G4 Twin 1 GHz och G3 B/W 350)... X´an fungerar i stort sett bra, men jag saknar fortfarande ett par,tre viktiga program...men de är ju på gång, så...
Classicläget krånglar dock, speciellt tillsammans med MS-programmen - varför jag undviker det så ofta jag kan. X´an är stabil, seeeeeeg och läcker, medans 9´an snabb, enkel och kraschbenägen (9.2.2).
Ser också MYCKET fram emot 10.2!
Sen jag skaffade Office v.X så behöver jag nästan aldrig köra Classic mer.
Outlook via Classic var rätt tråkigt.
Det är ytterst sällan jag behöver använda Classic-läget. Drar mig verkligen för det. Håller med om som skrivs ovan att det inte käns riktigt äkta. Tar tid också att vänta på uppstart.
En tidsfråga innan 9.an äker ut helt och hållet.
Kör OS 9.2.2. OS X känns alldeles för långsamt och man tröttnar snabbt på dess seghet. Kommer det att komma drivrutiner för dagens och gårdagens grafikkretsar för Aqua, eller behövs det helt nya kretsar? När ska den här nya uppdateringen komma, och kommer den att accelerera grafiken? Kör på en Powerbook G4 400Mhz, 384 i minne. Rätt ny maskin men ändå hopplöst seg med X.
Fredrik
Kör MacOS X på en iBook, tycker inte alls det är så segt som folk påstår.
Grejen med Aqua är att det är byggt på Quartz motorn som bygger på PDF. Och inga grafkkort idag stödjer acceleration av PDF, så vi får vänta ett tag till.
Är inte helt 100% på det dock, någon som vet säkert?
Jag kör numera nästan enbart 10.1.3 på min QS733 med 640MB RAM. Har kvar Classic för en hel radda med program som jag inte har X-versioner av ännu. Flyter helt ok, men helt nöjd är jag inte. Det blev dock bra mycket bättre när jag hoppade upp från 256MB till 640MB interminne. Men jag hoppas att det blir lite kvickare med nästa stora uppdatering. Jag har ju trots allt en näst intill ny Mac.
Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Välkommen till gänget, Hasse A!
Och vilken nybörjare sen. Hasse lever livet med Tibook 667, Tibook 400, Power Mac 867 och Ipod. Inte undra på att han stortrivs.
För att återknyta till ämnet. Jag kör Mac OS X på min Tibook 400. Har nian installerad eftersom dvd-uppspelning på tv inte fungerar längre under tian. Men den åker snart ut eftersom det börjar bli trångt på disken.
På jobbet är det fortfarande nian som gäller. Det krävs ny hårdvara och mjukvara innan vi kommer att gå över till tian.
[ 24 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]
Har en Newton MP2100 oxå, visste inte om den räknades.
Den ligger mest i garderoben, tänkte emballera den väl så framtida utgrävare förstår vilken högt stående kultur de upptäckt resterna av...
[ 24 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Hasse A ]
Använder mest X. Jag bootar nästan aldrig i 9:an längre
Dock måste jag använda Classic för än är inte min programpark uppdaterad (inte på långa vägar).
Sedan finns det ju vissa program som tyvärr inte kommer att finnas i X-version.
Kör på en PB Pismo 400, går finfint, men kommer att uppgradera minnet och HD snart. Kör även med en Newton 2100, som inte ligger i garderoben
Både 9.2 och Mac OS X. Tyvärr är X:et alltför segt på min iMac 400 DVD, 512 MG. Men den viktigaste orsaken till att jag sällan kör i X:et är att det inte finns drivrutiner till adaptern Keyspan som får min Laserwriter 300 att fungera i 9.2. Jag vägrar slänga ut en laserskrivare som fungerar felfritt och fyller mina behöv!
Sen saknar jag också svensk rättstavning och Photoshop, men den sistnämnda kommer snart.
Högre hastighet, drivrutuner till Keyspan och jag går över helt t och hållet till Mac OS X. Minneshanteringen och stabiliteten gör det oslagbart!
Idag så rök 9.2.2 från min iBook, kör endast X nu.
Har en PowerBook G3 Original (den i 3400 chassit) som jag ska använda för vissa OS 9 applikationer.
Allt funkar fint under OS X, DVD-uppspelning och de program jag använder (fast jag får damp om inte PS7 kommer snart).
Ska också uppgradera min iBook snart, en ny hårddisk på ca 40GB hade jag tänkt mig, ville köpa en 512:a så jag kan byta ut min 256:a fast nu har RAM priserna hoppat upp rejält.
Det är flera som skriver att X.et är segt på iMac DV 400. Hmm..jag kör X på en iMac DV 400 och upplever inte alls att det går segt, eller rättare sagt vad är det jag har missat? Har dessutom bara 256 i minnet.
Hur fort går det med en G4 egentligen?
Efter påsken hivar jag 9.2:an och formaterar om hela hårddisken. Skönt.
Har båda installerade på min iMac 400Mhz DV men kör 99,9% OS X. Kör inga special program så mig gör det inget. Fördelen är att maskinen inte alls kraschar lika mkt, dessutom kan man ha många program öppna och inte bry sig om stänga av pga minnes brist (iofs sitter det 640MB i min mac
Skapades ursprungligen av: screwpull:
Fördelen är att maskinen inte alls kraschar lika mkt, dessutom kan man ha många program öppna och inte bry sig om stänga av pga minnes brist
Det är det man saknar och irriterar sig på när man använder nian. Man vänjer sig fort vid de fördelar som tian ger.
Irriterar mig mest på att 9:an krashar så mycket, och att man inte kan multitaska. Det är anledning nog att byta för mig.
Kör 9.2.2 fortfarande. Av olika anledningar.
- Min G4/400 (cirkus 1GB ram, Ati Rage Pro 128) är tyvärr alldeles för seg för att jag ska känna mig tillfredsställd med X .. i 9:an känns det som en raket när man har suttit lite med X.. (resiza ett fönster i valfritt program, t.e.x OmniWeb.. Damn.. )
- ATM Deluxe finns inte till X ;D (Ska utvärdera fler än Suitcase som leker bugaloo på min burk)
- Alla video program går en hel del snabbare under 9:an (av nån förbenad anledning.. Till och med Ben Waggoner kör Cleaner i 9.an p.g.a detta)
- Sorenson playback är under all kritik i X (även på jobb Dual 800)
- Avsaknad av drivrutiner till det mesta
- Stabiliteten i program är inte alltid det bästa
- QuickTime är för första gången inte bakåtkompatibel med vissa komponenter ännu (fast det kommer)
- UI Buggar. Kom igen, jag vill att systemet ska komma ihåg mina ikonstorlekar och var jag har placerat dom (fixas förmodligen snart)
- Slöhet igen, pröva att markera ca 100 objekt på en gång i X. Säg hej till rengbågsdisken ett tag.
- För många besök till kommadoraden
- Funktionalitet som finns i X server som borde finnas i "vanliga" X (fildelning m.m)
- Nej, jag vill inte ha alla program i "applications" mappen!
- Ge mig tillbaka "Network Browser"!
- Få program drar nytta av "cocoa" UI förbättringar.
- Findern uppdaterar saker slött. T.e.x ibland när man laddar ner en fil så har den kvar halvnerladdade stuffit ikonen, trots att den är färdig. Kopiera filen och det löser problemet.
- Docken är i vägen för program
Well, jag kan faktikst hålla på i en halv evighet med saker som ännu saknas från ett "modernt" operativsystem.
Är dock inte OSX anti. Bara avvaktande. Vill att vissa saker ska fungera bättre och komma till (om det är tredjepart eller ej spelar ingen roll) innan jag går över helt.
Det som är roligaste med OS X för mig är Apache, PHP, QTSS o.s.v.. Äntligen kan jag pröva saker lokalt! En dröm!
OS 9.x är på utgående. Men inte riktigt ännu i min bok...
[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]