Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sound Blaster Audigy 2 ZS/M-Audio Audiophile 24/96

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny tråd, ny fråga. Bear with me, people.

Jag står i valet och kvalet inför ett ljudkortsinköp. Det första alternativet är ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS med stöd för SoundFonts. Det andra alternativet är ett M-Audio Audiophile 24/96 med ett bra MIDI-interface, mindre latency och renare ljud i allmänhet. (Ja, jag behöver inte gå på detaljer, ni vet skillnaderna.)

Jag kommer att använda Fruity Loops 4 ibland, men Sonar 3 i huvudsak. Musiken jag sysslar med är hip-hop och r&b. De MIDI-controllers jag kommer att använda är ett keyboard och så småningom ett digitalt trumset. Inga analoga instrument som det ser ut idag. Eventuellt lite röstpålägg med en enkel mikrofon.

Rent kvalitetsmässigt borde jag välja M-Audio-kortet - det är det kortet jag helst vill ha - men samtidigt är jag väldigt förtjust i att jobba med SoundFonts, och det är ju Creatives grej. Jag har ännu inte hittat ett fungerande mjukvaruplugin för SoundFonts till Sonar 3, så tips på sådana skulle vara varmt välkomna.

Det ultimata vore väl ett Audiophile-kort och en bra mjukvara för SoundFonts.

Tankar? Idéer?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 19:51

har du kollat på EMUs nya kort? jag tror det är ett sånt du vill ha.

i kombination med emulatorX that is...

  • Medlem
  • 2004-09-17 20:45

ESI Juli@

Inte för att spä på vatten i gröten men har du kollat in ESI's kort Juli@ ? det ska vara väldigt trevligt och ha ett förmånligt pris JAM vet mer.

håller med eXode
juli@ kan vara värt att kolla in.

Audigy 2 är mer spelkort. Har bra ljudkvalitet (kanske bättre än audiophile) men inte samma latency.

Tack för svaren, pojkar. Ett speciellt tack riktar jag till dig, bongo, som fick mig att titta närmare på E-MU:s produkter. Det blev ett 1212M-kort med Emulator X-mjukis från det här stället: http://www.piedog.com/PDGShop.asp?WCI=htmProduct&WCU=PROD_PKEY=10188,DEPT_PKEY=0. Passade även på att beställa ett set Roland V-Drums från samma affär. Så nu ska här trummas och samplas! Wee!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-05 22:56

Kul med nya leksaker va!

Presentera dig gärna mer i forumet osv, kul att vi blir fler å fler.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-05 23:01

Ah! Piedog e bra som fan! Köpte min MPC där!

PF: Oh, ja! Vad är livet utan leksaker? En presentation ska snickras ihop så fort jag får lite tid över. (Jag gillar stämningen här.)

Mårre: Skönt att höra att du har bra erfarenheter från dem. Jag googlade i en halvtimme efter butikrecensioner innan jag vågade beställa. Nu är i alla fall grejerna på väg.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-06 00:17

Shells: Piedog e grymt seriösa! Det strulade med mitt e-kort när jag skulle pröjsa så deras ekonomiansvariga/kassörska ringde hem till mig två ggr (först för att be om ursäkt å sedan för att kolla att den kommit fram hel å fin) samtidigt som jag å säljaren i affären hade ständig emailkontakt. Har aldrig varit med om maken till service!

1
Bevaka tråden