Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker expert hjälp. (PC)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-18 13:33

Min son har fått min gamla dator, då jag nu endast kör med bärbar.

Mitt problem är att sedan jag formaterat om, och installerat om XP, ej har tillgång till cd/dvd spelaren, doch finns ikonen där & den är "enligt windows" rätt installerad.
Dock fungerar den under felsäkert läge men ej när jag kör normalt.

Jag har hyffsad stor datorvana, men har kört fast.

Någon som har en smart idé?

Jag har provat det mesta.

  • Medlem
  • 2004-09-19 20:38

Inloggad som administrator? Har för mig man kan ge användarna rättigheter på den nivån att t.ex. inte använda cd-spelare. Kika runt lite kring användarna på burken, och vilka rättigheter de har.

Har du möjligen flera partisioner? Kolla i "Diskmanager" vad den har för enhetsbokstav. Jag har precis samma problem med en dator på jobbet men jag har ännu inte haft tid att kolla så noga på den. På den datorn funkar det om man vaje gång installerar CD-spelaren, alltså låter Windows kolla efter ny hårdvara och specificerar att den skall leta efter just en CD. Tyvärr är den borta efter varje omstart. Denna dator kör dock Win2000.

Om jag förstod saken rätt så ser du CD-spelaren men du kan inte spela/läsa någon skiva? Får du något felmeddelande? Berätta gärna lite mer om vad som händer och vad du har försökt med.

  • Medlem
  • 2004-09-19 21:27

Tack skall kolla era förslag.

När jag stoppar in en cd händer inget, dubbelklickar jag på cd ikonen hänger sig datorn "mer eller mindre". Släpper direkt om jag öppnar släden.
Har provar allt: bios, ide kanaler, bygling, drivrutiner, mm.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 19:43

Är det en "fulhackad" XP, eller en laglig?

Det borde inte ha någon betydelse. Man behöver ju liksom inte hacka sig genom/förbi ett hårdvarulås. Vi kör med lagliga "fulingar" dagligen (vi har licens för dem och då kvittar vilken skiva du installerar med).

Har du testat en annan CD-spelare? Det luktar nämligen hårdvarufel. Med risk för att idiotförklara dig... men har du testat med flera skivor och olika typer av skivor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 21:58

Men vänta nu, du har installerat XP säger du. Då måste du ju ha använt den enheten vid installationsförfarandet? Låter helt udda om du i så fall inte kan använda den när systemet väl har sparkat igång. Har du skapat upp nya profiler möjligen? Kanske råkat fixa någon ny feature på rättigheterna?

  • Medlem
  • 2004-09-20 22:00

Jodå, det är en laglig xp home sp1.
Har ej provat annan cd spelare, men den funkade fint innan jag formaterade.
Jodå, jag har testat flera cd skivor, med samma resultat. Funkar i felsäkert läge, ej annars.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 22:02

...men du kunde installera systemet med just samma enhet?

  • Medlem
  • 2004-09-20 22:06
Ursprungligen av PF:

...men du kunde installera systemet med just samma enhet?

Utan problem.

Och som sagt ikonen finns där och enligt enhetshanteraren är den rätt installerad & fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 22:08

Galet. Kanske enklast att installera om igen? Kanske är ngt med enhetstilldelningen eller så.

Finns typ en miljard möjliga felkällor... nästan

  • Medlem
  • 2004-09-20 22:14

Jag håller fortfarande på användarrättigheterna. Det är min häst i loppet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 22:26

Horse: En användarrättighet! Uh... Bad joke, sorry! :rolleyes:

Har du provat att avinstallera drivaren? Rättighetsproblem kaaaaaan ge mystiska fenomen, men oftast så skriker den något om just rättigheter då. Den brukar liksom inte bara tjura.

1
Bevaka tråden