Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio PC

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill ha ny dator. Har egentligen inte råd, men vill ändå utforska lite.

Vill ju egentligen ha en Carillon men frakt från England är lite drygt (runt tusenlappan trodde dom sist jag kollade. Dessutom studsade pundet upp och ner då, så det skilde flera hundra från dag till dag...

I Sverige känner jag bara till Frost Network och Audiomaster som bygger musik-PC. Nån som känner till fler?

I runda slängar verkar en musik-pc vara dubbelt så dyr som Dell, Siba, hemmabygge, whatever. Det är klart att man lägger en slant extra på nåt som är anpassat och testat, men dom summorna går bara inte att motivera för hemstudiobruk tycker jag...

Synd, ser ut att vara kalasmaskiner, men en Mac känns mer attraktiv i den prisklassen.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 18:50

Vi bygger på beställning efter din specifikation/behov!
www.anderssondata.se
info@anderssondata.se
Begär en offert!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 20:15

Tänker själv köpa en ny burk inom en snar framtid, och då blir det ett hemmabygge från typ datorbutiken.com eller komplett.se.. Tror det blir bäst när man får knåpa ihop den så man får exakt så som man vill ha den

Citat:

Tror det blir bäst när man får knåpa ihop den så man får exakt så som man vill ha den

Jo, har alltid byggt själv tidigare. Men jag har inte riktigt tid och energi längre. Dessutom vill jag ha en tyst burk, och jag är jäkligt grön när det gäller ljuddämpning...

Lemon: Återkommer när budgeten är fastställd.

  • Medlem
  • 2004-09-22 21:43

Peter H: Det hela är inte så svårt som man kan tro egentligen, sålänge man kan tänka sig att betala lite.
1. Tyst nätagg, dvs lågt eller inget fläktljud
2. Fläktfritt ljudkort
3. Vattenkylning till CPU (Zalman har en tuff och tyst variant)
4. Tysta diskar, Seagate Barracuda kör jag med, gärna gummiupphängda för att minska vibrationer
5. Datorlåda, finns säkert några bra sådana med fokus på tysthet
6. Stoppa in ljuddämpning i lådan för att äta eventuella andra ljud
7. Chipsetkylning, finns helt passiva

Sedan är det bara plocka ett moderkort+minnen och sätta ihop.

Lemon: Du har inte lust att bara sätta ihop ett "musikdator"-paket så man kan få kika på vad du/ni skulle välja själva? Vore klart intressant!

oj.. vad för internt ljudkort kör med fläkt?

  • Medlem
  • 2004-09-22 21:53

Gah! Menade ju grafikkort! Borde inte vara uppe såhär sent. Mamma blir nog gramse då. Bäst att gå och lägga mig innan jag får utegångsförbud.

Kan ju teorin ang ljuddämpning. Men praktiken visar sej ofta vara något annat... Bara att få en sån där monsterkylfläns att passa i en normal pc-låda verkar lurigt!

Såg en jäkligt cool variant på CeBit sist, Zalmans kombinerade låda/kylfläns... Panzerkampfvagen var ordet sa Bull.

Nåja, ska väl kolla budgeten först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-22 22:55

Peter, www.inet.se har en bra sajt och till synes rätt trevliga priser också. Till deras datorer kan man köpa ett silent kit (och får datorn byggd av dem). De finns i GBG. Jag har kollat där en hel del... Skulle jag få för mig att behöva en PC så skulle jag nog köpa därifrån. Ett sobert upplägg som tilltalar mig.

Stuket [i]"Denna vecka har vi special pris!!!!!!!!!"[/i] (sic) tilltalar mig däremot inte alls. När man kommer till vissa sajter vänder man i dörren helt enkelt.

Inet har notoriskt dåligt rykte här i stan. Kursar en gång om året, kvaliteten på deras egna byggen har varit upp och ner osv. Dock är dom snart enda stället där man kan köpa prylar över disk, så enstaka komponenter funkar att handla där. Drar mej lite för ett helt datorpaket dock...

Edit: Måste erkänna att dom snäppt upp hemsidan ordentligt, riktigt prydligt. Är ju nya ägare sen nåt år tillbaka, kanske äntligen har blivit lite seriösa.

av egen erfarenhet så har Inet ryckt upp sig sen 2 år tillbaka.
Ny och bättre stabilitet i företaget.

Kan rekommendera PC:n "Decibel" från Captech (http://www.captech.se). Har själv ett par sådana och de är fantastiska. Faktum är att man inte inser hur mycket en standard-PC låter innan man testat en tyst dator.

Tyvärr verkar det inte finnas info om Decibel på Captechs hemsida just nu. Vet inte varför. En Decibel-modell testades av IDG i våras med gott betyg. Förhoppningsvis har de inte lagt ner tillverkningen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-23 13:19

Har också sett en Captech Decibel i arbete, det var klart imponerande hur tyst den var. Otroligt tung burk dessutom vilket gav en solid känsla. Kanske inte datorn man öppnar och börjar bygga om själv dock. Vilket kan vara skönt att slippa...

Har kikat på CapTech förr, och vill minnas att Decibel var rätt intressant (fast den gången byggde jag själv istället). Men jag hittar ingen info om återförsäljare på deras web, är det jag som är blind eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-23 13:47

De kan ju ha fått problem. Mycket plaster och skit i en sån dator, kanske orsakat brand eller något? Man vet aldrig. Komponenter blir trots allt varma hur man än gör. Sjukt varma till och med.

Decibel nämndes i något sammanhang på siten, så den verkar inte vara avvecklad. Men jag kan inte hitta återförsäljare... Vill ju gärna få ett hum om pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 20:03

...vi bygger självklart tysta burkar också!
Det finns en intresant lösning från Zalman - Resirator 1 - Det har vi gjort ett flertal lösningar på - LJUDLÖSA!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 00:19

En vän till mej har använt Frost Networks laptop i ett halvår och rekommenderade den. Jag köpte en likadan själv förra veckan och så länge är jag MYCKET nöjd. Jag kör Pro Tools LE med Digi002r på den. Inspirationen flödar, noll strul. Men datorer är datorer så jag tar i trä...

1
Bevaka tråden