Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

celeron amd eller pentium

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! det är dax att köpa ny dator endast för audiobruk. Jag är bara nyfiken på vad man ska undvika.

Har hört att celeron inte alls ska vara bra. Nån som kan förklara skillnaden mellan celeron och tex pentium för mig?

  • Medlem
  • 2004-09-22 10:46

allright,

Min kamrat vann denhär musikdatorn från frost networks för ett tag sedan. Och den har en celeron prosessor. Det är ju ändå audio-killar som satt ihop den, så då borde man tycka det är ok.

fast visst "audiokillarna" kan ju snåla dem också. Men hade celeron varit olämpligt till audiobruk hade dem nog inte tryckt dit en celeron. Men men, jag är inte så duktig på datorernas komponenter.

  • Medlem
  • 2004-09-22 11:00

Låter konstigt. De har ju inte ens någon dator med celeronprocessor i sitt sortiment. Vilka anordnade tävlingen?

http://www.frostnetwork.com/products.php

det va nån tävling i studio tidningen. Helt hundra på att han har celeron i den datorn han fick

  • Medlem
  • 2004-09-22 11:08

Då skulle jag nog slå en signal till Frost och höra efter om det har blivit något fel eller om allt är som det skall. Eller stod det i Studio att det skulle vara celeron i? Jag tycket det känns synnerligen märkligt att det sitter en celeron i burken.

hmm ok ska ta mig ett snack med datorägaren

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 18:29

bästa proppen för audiobruk är väl typ den snabbaste, och i dagsläget anses väl AMD ligga i täten med athlon64...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 19:19

Största skillnaden mellan Celeron & en "vanlig" P4 är cachestorleken, det gör som tidigare sagts att den är mindre lämplig som ljudburk - AMD är dock _alltid_ att föredra!

  • Medlem
  • 2004-09-22 21:35

Lemon: AMD är _alltid_ att föredra? På vilka grunder baserar du ett sådant uttalande? Fram med fakta! Pratar du pris/prestanda? Hårdvarukompatibilitet? Bättre flyttalshantering? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 19:29
Ursprungligen av jgb:

Lemon: AMD är _alltid_ att föredra? På vilka grunder baserar du ett sådant uttalande? Fram med fakta! Pratar du pris/prestanda? Hårdvarukompatibilitet? Bättre flyttalshantering? Eller?

JA!

Bygger burkar dagligen, AMD krossar Intel på alla punkter i _synnerhet_ med strulet de(Intel) kommit med nu, med olika socklar för olika modeller av samma propp. :hmmm:

Jag föredrar inte AMD.

Min fördomar om AMD sitter i sen K6 eller vad dom hette. Tror det kommer ta ett bra tag till innan dom gått över, även om saker och ting funkar annorlunda nu...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 08:50

AMD's standard nu är ju athlon64, medans intel ligger kvar på 32bitsproppar, XP kommer ju inom kort i en 64 bitarsvariant plus att SX3 tydligen var anpassat för 64bitar, vilket säkerligen många andra program kommer bli inom kort. så valet för ny propp idag borde ju vara ganska självklart...

Intel ligger ju mindre efter än vad man först kan tro där då dom har en 64 bitars processor som dock bara finns till servrar "Itanium". Den är ju inte lika snabb som AMD´s 64:a men dom har ju tekniken redan för att skapa en ny 64:a.
Mycket av AMD´s problem är delvis oförtjänta då det oftast berodde på chipset´s ifrån "VIA" även dom som har haft ett Via chipset tillsammans med en Intel processor har haft samma typ av problem.
Så undvik VIA isåfall. Värmeproblemet som AMD har haft skall dessutom vara borta i och med deras 64:a serie. (har inte AMD själv så rätta mig ifall jag har fel).
Det jag vill ha sagt är att AMD leder just nu, imorgon leder antagligen Intel igen för att sedan bli omkörda av AMD igen, Så man får helt enkelt hålla ögon och öron öppna.
Många utav dom färdiga DAW´s som säljs (Dom flesta?) kör just nu med Intel, men jag tror att vi kommer att få se en utjämning där oxå.
En sak är iallafall säker; Jag vill inte se en Intel processor till med för liten cash, det är ju bara larvigt att handikappa sina processorer på det viset.

Citat:

Mycket av AMD´s problem är delvis oförtjänta då det oftast berodde på chipset´s ifrån "VIA"

Nja, det var mer spiken i kistan på nåt vis. Problemen började tidigare än så, då själva processorn faktiskt inte var helt kompatibel. Minns att åtskilliga program hade varningstexten "Funkar ej med AMD K6". Dom var ju dessutom ofta klockade precis på gränsen till vad dom klarade av. Det där är visserligen historia nu, men personligen förknippar jag inte namnet AMD med kvalitet...

  • Medlem
  • 2004-09-23 10:18

Den biten som jag är mest oroad för är hur mycket andra hårdvarutillverkare testar sina ljudkort/annat tillsammans med AMD och olika moderkortskombinationer. Enligt Sound on Sound så sker nästan all sådan testning bara på Intel. Det är en sådan sak som får mig att verkligen vilja kolla upp allt till 100% när jag skaffar dator/ljudkort.

Det har väl ingen betydelse om hur dåliga AMDs processorer var för 5-10 år sedan. Jag vill minnas att även Pentium hade några skumma fel på sina processorer. Vad gäller pris/prestanda så är helt klart AMD att föredra. Jag tror att det är viktigare att välja rätt moderkort.

Citat:

Det har väl ingen betydelse om hur dåliga AMDs processorer var för 5-10 år sedan.

Nej, inte rationellt. Men undermedvetet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-23 19:43

Propp? Va fasiken är det? :hmmm:
Gah...ska köpa laptop denna månaden och kollar massor av olika modeller...nu fick jag en till grej att se upp med...likabra jag postar alla specs här i forumet och med vilket ljudkort jag ska ha, så kan ni lika gärna säga om det duger eller ej... Jag pallar inte all denna information som datorförsäljare, vänner, 99'or, familj och släkt kommer med....

(bara lite köpångest man har inför lite större köp...ordnar sig nog...)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-23 19:43

Förlåt en novis men gör 64-bitars CPU så himla mkt när winXP 64 inte lanserats än?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 20:10
Ursprungligen av Mårre:

Förlåt en novis men gör 64-bitars CPU så himla mkt när winXP 64 inte lanserats än?

Den har funnits ute sedan i våras.

Säger bara G5

vadå Windows XP 64 har funnits sedan i våras vad jag vet så är det enda microsoft OS som supportar 64 bit win 2003 server. och då får man massa anna skit på köpet

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 09:29
Citat:

Japp.. en G5-propp skulle det lätt bli för mig om jag skulle köpa en ny dator till musikmeck idag.

ja menade såklart att valet borde vara självklart om man ska ha en PC... vilket ja antar att trådskaparen skulle ha...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 15:51
Ursprungligen av brunis:

Säger bara G5

vadå Windows XP 64 har funnits sedan i våras vad jag vet så är det enda microsoft OS som supportar 64 bit win 2003 server. och då får man massa anna skit på köpet

Sant angående 2003 server, _men_ XP Pro 64-bitars har funnits ute sen i våras - JA!

"så valet för ny propp idag borde ju vara ganska självklart..."

Japp.. en G5-propp skulle det lätt bli för mig om jag skulle köpa en ny dator till musikmeck idag. (Jag skulle iofs kolla upp andra alternativ mer ordentligt innan jag la en beställning.. men som det ser ut just nu så finns ingenting som skulle passa mig bättre).

"men gör 64-bitars CPU så himla mkt när winXP 64 inte lanserats än?"

Inte alls lika mycket som de har möjlighet till att göra.

OT: En finess (tack för stavningen PF) med 2003 server är annars att man slipper att få en massa skit annat än det du har valt vid installationen. Inte för att jag skulle vilja ha det på en musikdator, men på en server...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-24 20:34

finess!

("finnés" skulle rimmat på "kines")

Tack PF, led av hjärnsläpp efter att ha släpat högtalare hela veckan.

1
Bevaka tråden