Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI på laptop?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har erfarenhet av SCSI-kort för PC laptop?

Jag vill kunna editera mina hårdvarusamplers (EMU e6400 och Akai S2000) från min laptop. Hur göra? Finns det något pcmcia-kort att stoppa i? Datorn ifråga är en Toshiba Satellite P20 om det är relevant i sammanhanget...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 20:51

Tjo. Det ska finnas PCMCIA-till-SCSI. Ska funka helt OK. Själv har jag SCSI på min Powerbook 145 B från... ähum... 1991!

Dessvärre startar den bara när den har lust!

Hmm... en så'n där har jag också någonstans, tror jag. Ska genast gå och gräva i gömmorna. Har du någon vettig sample-editor som funkar med mina samplers till den?

Nä, det var visst en PB 180... Utan scsi.

  • Medlem
  • 2004-09-25 21:15

PB 180 ska ha SCSI, ingen vanlig SCSI-kontakt dock.
Kanske har en adapter liggande nånstans, ska kolla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 21:37

Jepp, alla PBs från den eran hade SCSI. Man använder dock en liten adapter. Porten på datorn är liksom kvadratisk med en liten extra fnutt. Bra beskrivning va? Sampleeditors... tja, MESA från Akai kanske funkar i någon gammal version, så även möjligen Bias Peak eller Alchemy.

  • Medlem
  • 2004-09-25 21:48

Klockren beskrivning, PF

Min PowerBook 540c från 94 har också SCSI. Nåt som jag tror skall betänkas ang. PB´s & SCSI är det där med "termination" eller vad det hette.(Vem minns minns sånt i dessa Brandkabeltider?!?!*) Minns nåt vagt om att t ex PB 540c inte ger det utan det får man fixa med någon slags adater i sist på SCSI-kedjan. Väldans viktigt var det dock, för annars kunde tydligen allt skadas bortom räddning, ungefär... Eller som det stod på ett flertal platser i min S2000-manual "Don´t mess with SCSI!!!" <- vilket jag sen heller aldrig gjorde, det verkade ju så farligt och jobbigt....

(*="Brandkabel" ett av Canons förslag på FireWire-benämningar i manualen till min nya scanner, visst är det helt obetalbart?! )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 21:53

Haha! Snacka om syntax error på hög nivå. Jämra översi... översättare.

Jo, det är en rufsig djungel det där med SCSI. Men för att återgå till originalposten: min PB 180 är fel medium.

Idén är att editera och loopa i SoundForge för att sedan spara processorkraft genom att låta de gamla trotjänarna sköta grovjobbet.

Så någon form av pcmcia-SCSI vore elegant och bekvämt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 22:02

Mer meck än mys dock, ärade herr Sågtand. Kanske läge att spana in mjuksampler på hårt allvar? Du vill ju få musik gjord, inte scanna hela nätet efter drivare, lösningar och habrovinkar hit å dit. Men förvisso gillar vissa även så kallat "meckmys"

Gå in på www.dustin.se och sök på "%scsi" så dyker det upp ett flertal alternativ som kankse kan vara intressanta.

@ PF: Jag har kört Kontakt och Halion 2 länge och är jättenöjd. Men det känns liksom onödigt att behöva konsumera processorkraft på smör&brödsamplingar när jag ändå har finfina samplers (samplare alltså ) sittande i racket. Särskilt som man numera inte ens kan kränga dem för potatispengar.

Och nuförtiden har man ju blivit bortskämd med editering på 17" widescreen och inte orkar man hålla på att fjutta runt i menyer, så ett scsi-pcmcia hade suttit fint.

@ Dualrange: Jo, jag har kollat både Dustin och InWarehouse. Men jag har köpt så många prylar genom tiderna som verkar göra vad jag vill men sedan visar sig skapa mer problem än lösningar. Så nuförtiden ser jag till att fråga först och handla sedan. Därav tråden.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-09-26 01:59

Det känns alltid som man har en stor uppförsbacke som kallas pc, spelar ingen roll vart man vinklar det ifrån.... shit vad jag älskar samplers, en dator ska tamefan kunna grejja det, men dock ej min cp, fast en forntids mac kan det..... undrar vad jag skulle kunnat skapa under tiden jag konfat/felsökt min data..??...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-26 03:52

Där har du pudelns kärna, apan. Mer än så säger jag inte...

jag fick precis hem mitt ratoc cb32 pb kort,för att köra min e4 med macen.funkar kalas
http://www.ratocsystems.com/english/products/scsi.html

Sawtooth,Jag har en adaptech scsi exchange usb till scsi adapter som borde funka.
Ge mig din adress så bjöckar jag på den :0)

Alright Kröjtz! Schysst till tusen. Du har PM.

1
Bevaka tråden