Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorhaveri

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 17:30

Ja, nu var det då dags för det årliga datorhaveriet. Partitionen med alla wav-filer på hårdisken har kraschat totalt. När man klickar på d: så kommer det fram en av windows små rutor där det står: "Enhet d: är inte formaterad, vill du formatera den nu?". Trycker man fram egenskaper så står det att hårdisken är på 0 byte och att den är i RAW-format. Virus? Åh fan... Några tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 17:40

önskar jag kunde hjälpa dig - det där suger...
rör inget iallafall. det är kanske bara själva fil-tabellen som är korrupt. och kanske bara delar av den dessutom.

ta det lugnt. ta en fika och invänta svar från någon som vet vad du ska göra.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-26 17:57

Jag körde ett program som heter Easy Recovery Professional. Med det kan man lyckas återskapa en del mappar å filer.
Jag fick problemet efter att ha kört en checkdisc. Då hittades ett antal trasiga sektorer å då rasade allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 18:10

Jag ska ladda ner Data lifeguard från Western Digitals hemsida nu. Hoppas att det funkar... Annars är min smöriga schlagerballad förlorad och då får jag inte sitta jämte Bert i soffan i finalen i Ukraina.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-26 18:26

Du tror inte det var schlagerballaden som saggade sönder hårddisken då? Det tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 18:56

*lol*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-26 19:10

Saggerballaden ska du passa dig för vetty!

  • Medlem
  • 2004-09-26 19:15

blomström: Tur i oturen hade du. För två veckor sedan så slutade systemdisken fungera för mig. C: och allt som låg därpå, puts väck... Bara att få en ny hårddisk på garantin. Inte helt uppmuntande faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-26 20:30

Gulp, jag tror det är dags att göra en backup ikväll.

Jag har gjort backup på allt nu. SKall bli bättre på det och ta det oftar. Då slipper man sitta och bränna 20 CD-skivor som jag gjort nu. Eftersom jag satte i en disk till så var det lika bra att backa upp allt, man vet aldrig hur datormekning kan sluta.

Hur gick det med dina filer, Blomstrom? Hoppas det löste sig.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-09-27 08:33

Gör inte som jag bara...backup till en extern Maxtor OneTouch...som sen kraschar...efter 1 månads användning...:(

F-n vad trist det är när sådant där händer. Och som vanligt så är man oftast för slö (läs dum) för att ta backuper. Vilket man bannar sig själv för när det väl händer

Vi införkaffade nyligen ett väldigt trevligt backup-system till jobbet.
Iomega Rev Drive heter systemet och fungerar som en zip-drive fast med en kapacitet på 35 GB (okomprimerat data) och 90 GB (komprimerat). Diskarna är små och självklart utbytbara och kan formateras för både mac och pc. Ett system helt klart värt de ca 3000 kr som det kostar att köpa.

Något jag kan rekommendera för er med stora mängder data som skall backupas.

Dock bör tilläggas att vi har inte haft någon diskkrasch än på jobbet så systemet har inte testats till 100% än.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 11:54

Inget har funkat än så länge... Men jag tror att det kan ha något att göra med ide-controllern, den har krabbat innan... Så jag ska testa sätta hdd:n i en annan dator och kanske byta från master till slave o.s.v. Hoppas det funkar... Det var nog sp2 i kombination med schlagerballaden som gjorde det...

Är det IDE-kontrollern på den kraschade disken som krånglat tidigare? Om ja, varför fortsätta att använda den disken till något så kritiskt som datalagring?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 19:39

...prova att importera disken med hjälp av diskhantering i administrationsverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 19:54

Pippin, det är inte IDE-kontrollern på hårdisken som har krånglat, jag menar den i datorn, eftersom vi hade en tidigare hårddisk i den som inte funkade så bra heller. Men den hårdisken funkade i en annan dator. Lite tråkigt...

Men tycker ni inte att det är lite konstigt att det bara är d-partitionen som pajade? C-disken funkar fortfarande...

Någon klok människa menade att digitalt data inte existerar förrän man har det i minst två kopior på olika platser. Detsamma gäller backuper. (Borde själv också bli duktigare på att backa upp, men gjorde det faktiskt på det viktigaste i söndags.)

Om bara ena partitionen dog så låter det inte som ett fysiskt fel på disken, så då borde innehållet gå att rädda med lite tur. Eller mycket pengar.

  • Medlem
  • 2004-09-27 20:31

blomström: Två partitioner betyder att du har två åtskilda delar på disken, får du tras på ena partitionen så kan den andra klarar sig, även om de fysiskt ligger på samma disk.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 20:33

jgb: Jo, jag vet. Men ändå, varför fick den helt plötsligt ett ryck och tänkte "Ja just det, det är nog dags att gå sönder nu.". Ska kolla med nå't antivirus program...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-28 20:51

Som sagt...för mig hände det vid en vanlig checkdisc/scandisc eller vad det nu heter. Ena partitionen rasade (systempartitionen såklart!). Ett reparationsprogram sa att det var klusterfel å vips så rasade den andra partitionen oxå. Nu ligger disken här...efter jag köpt en ny försökte jag "recovra" men det var döfött...
Kanske går en solig dag i maj.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 21:38
  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 16:14

Uppdatering:
Min far lämnade tillbaka hårddisken till Kjell & Co där vi köpte den. Dem kollade på den och sade "Vi kan fixa den här gratis åt er trots att garantin har gått ut". Filallokeringstabellen hade krashat eller något sådant. Väldigt snällt av dem att fixa det åt oss efter garantitiden gått ut. Ska bli skönt och höra den smöriga schlagerballaden en gång till innan man dör, trots att det är försent att skicka in den...
Slutet gott, allting gott!

Sensmoralen var:
Våld löser bara NÄSTAN allt...

  • Medlem
  • 2004-10-22 16:15

Och sedan blir det backupdags?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 16:43

Imorgon beställer jag en dvd-brännare och gör en backup på allt. Haha

Jag har min Ljud mapp på 2 olika hårddiskar, en är enbart till för backup. Funderar även på att skaffa DVD brännare och en extern firewire HD för ytteligare backup. Det lönar sig att vara nojjig.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 18:54

Så där ja. En NEC dual layer DVD brännare beställd
Passade på att beställa ett Radeon 9800pro också hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 20:21
Ursprungligen av Lemon:

...är det 16xbrännaren så är vi billigast i Sverige på dem just nu...

Hehe, såklart har jag redan slängt iväg en beställning Vart jobbar du ?
Nåväl, 700 spänn är inte så farligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 19:29

En sjuk sak, när windowspartitioner plötsligt går sönder och blir RAW är att jag har lyckats använda backup-utilityn som finns inbyggd i windoze, tagit backup på disken EFTER den blivit korrupt, och därefter formaterat om och gjort recover från backupfilen, och allt var tillbaks och helt. (man kan se om det komemr att funka direkt, ifall det funkar så ser man alla filer på den krånglande disken i filbrowsern i backuputilityn)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 19:09

rydan:
låter precis så där fuktansvärt dumt så att det skulle kunna funka i windows...

1
Bevaka tråden