Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadas firewirediskar ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På en amerikansk DV-lista så snappade jag upp följande:

Just a note on firewire drives - it is always necessary to unmount your drives before you turn them off, or you corrupt the directory and they become unreadable. It should say that in your manual. It is a common problem people have with firewire drives - mistaking hotplug-ability with turning them on and off without unmounting them.

Ville höra med er om detta stämmer - om så är fallet borde en varning utfärdas. Tror nämligen att det är vanligt att man stänger av externa diskar med strömbrytaren utan att först dra disken till papperskorgen... Har nu ingen disk hemma för att prova om detta gäller i MacOSX, dvs. att dra den till papperskorgen - förutsätter att det är samma som Command E.

Jag har i misstag (brådskan) tagit ut kabeln ur datorn ett antal gånger på mina FW diskar utan att något hänt annat än att jag fått en varning. Däremot har jag flera gånger sett skadade Compact Flash kort, p.g.a. att man tryckt ut dom utan att först avmontera.
Jag har nog sannolikt haft tur då jag gjort misstaget att rycka kabeln utan att först avmontera.
Mitt råd är att alltid avmontera innan disken stängs av eller kopplas ur.

Jag har flera Maxtor diskar som "låser" sig ibland (nu på senaste tid oftast vid inkoppling till datorn), det har även hänt under drift.

Dessa verkar inte ta någon skada trots att man blir tvungen att slita ur sladden och starta om HDn.

Dock är det en hyfast irriterande "bugg" i antingen sladdarna eller FW interfacet.. något är det iaf.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Dessa verkar inte ta någon skada trots att man blir tvungen att slita ur sladden och starta om HDn.

Skulle det inte kunna vara så att på grund av att du inte avmonterat så har diskarna skadats med följd att dom senare fryser??? Tycker själv att detta skulle vara ett logiskt resonemang. Plug & Play låter som vackra ord men det är inte bra om det finns fallgropar i hur man ska använda själva tekniken. Fram tills igår trodde jag att man när som hellst kunde dra ur sladden eller stänga av med strömbrytaren utan att först göra annan åtgärd typ avmontera.

- Olle

Nej jag unmountar alltid mina volymer innan jag drar ur sladden, så det är inte det som är felet..

Kan vara en firmware bugg i FW gränssnittet på Maxtor diskarna ev..
Men när jag bytte ut originalsladdarna mot nya så försvann felet, tills igår då det återkom..

Känns som sladdarna är inblandade på något sätt..

ok, det kan förklara endel... jag stänger alltid av skiten efter att jag stängt av dator (den surrar ju så mycket) och jag får laga min med norton ganska ofta pga ett korrupt filsystem. drar den alltså inte till papperskorgen innan.

Om du stänger av den efter att du stängt av datorn så är det ingen fara. Då du stänger av datorn så avmonteras alla skivor. Oavsett om du är i 9:an eller X:an.

Boota upp med CMD-V i X:an så får du se hela uppbootprocessen, och där ser man att den mountar upp skivorna igen, ja alla skivor den hittar i alla fall

Är det inte samma sak med Digitalkameror man ansluter med USB eller Firewire, där måste man också först slänga hårddisken innan man drar ur kabeln.
Fått varning några ggr för att jag ovarsamt ryckt ur kabeln innan jag avmonterat disken.

1
Bevaka tråden