Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ännu en mac fråga för ännu en novis

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-03 08:51

Hej

Mitt jobb har erbjudit leasingpriser på datorer..bland annat en g5 till ett pris som måste ses som väldigt billigt jämförelsevis med det pris som jag annars får köpa den för.
det är en 1,8 ghz med 512 sdram dock endast 80 gb hårddisk. Men visst går hårddisken med lätthet att bygga ut? En positiv grej är att grafikkortet stödjer 2 skärmar vilket underlättar mycket när jag gör musik.
Men jag har tidigare jobbat endast med pc och där använt en pulsar 2 kort, vad jag förstår skall detta kort även fungera till mac? stämmer det? och i såfall fungerar det bra?
Sedan har jag jobbat med cubase vst och nu senare med cubase sx, visst finns sx även till mac? och hur fungerar det till mac? Hur fungerar plugins? går de som jag nu använder på min pc att använda på macen? Hur mycket egenljud är det från g5:an? En jag bor med har en g4:a som verkligen är ljudlig
Och slutligen..är det ett bra köp? eller ska jag jag vara ångerfylld?
tack på förhand för alla svar
/gus

Enkel eller dubbel processor?

Hårddisk är det bara att stoppa in en extra, detsamma med minne (vilket rekommenderas för OS X). Pulsar vet jag inte om det finns drivrutiner till, men Volantiz eller någon annan borde veta.

SX finns till Mac och pluggar funkar på samma sätt. Det enda du behöver veta är att det finns två stora pluggstandarder - Audiounits (Apples egna) och VST. Många program stöder båda, men inte alla (Logic tex använder bara AU). PC-pluggar går av naturliga skäl inte att använda på Mac, men de flesta tillverkare har antingen gratis crossgrades eller har båda versionerna med på skivan.

Bra köp? Beror på priset, och om du behöver en ny dator och inte har något problem att byta plattform.

Ursprungligen av false messiah:

Det enda du behöver veta är att det finns två stora pluggstandarder - Audiounits (Apples egna) och VST. Många program stöder båda, men inte alla (Logic tex använder bara AU)

Bara en lite korrigering - Logic kan använda VST pluggar, portade med en sk wrapper som gör om VST pluggar till AU - synliga i alla program inkl Logic...

MMM

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-03 10:57

Jag tror Pulsar är nedlagt / uppskjutet på obestämd tid på OS X tyvärr. Cubase SX inte bara finns till Mac, numera är det till och med så fint ordnat att om man köper SX eller Nuendo så ingår installerare till både Mac och PC i samma förpackning / samma licens. Det är fantastiskt bra gjort av Steinberg. Tror de bestämde sig för det som en slags vi-ska-visa-att-vi-minsann-är-öppensinniga-åtgärd i samma veva som Emagic köptes upp av Apple och blev "mac only".

En G5 Dual 1,8 - som jag förutsätter erbjudandet gäller (singel 1,8 G5 säljs ej längre av Apple men kan ju finnas som personalköpsalternativ för det) - är en ruskigt kompetent dator med ett otroligt fint operativsystem. Jag skulle rekommendera en sådan till vem som helst, om denne ansåg de ekonomiska barriärerna rimliga för att skaffa burken i fråga. G5:orna är väldigt tysta datorer och det finns egentligen ingen anledning att tveka på en sådan burk om du som nu verkligen har möjligheten att få den till en bra deal.

Vad gäller pluggar så brukar de pluggar man har licenser på s a s finnas i versioner för både PC och Mac. Det är dock inte _samma_ pluggar. DLL-filer används inte - åtminstone inte på samma sätt vad jag vet - i Macen som i en PC. Så du måste hitta Mac-versioner / Mac-installers av dina pluggar. Ofta är pluggar något man samlar på sig onödigt mycket av - och det finns gott om dem även på Mac-sidan, men på PC-sidan är utbudet helt vansinnigt stort. Så alla kanske du inte kan hitta, även om motsvarigheter nästan alltid finns.

Angående Pulsar2:
Creamware höll på att gå i KK och skar ner en hel del på hårdvaruutveckling och saker som de kanske inte tjänar så mycket på.. bland annat att göra färdigt OSX-versionen av SFP. Istället så har ett par frivilliga programmerare tagit över projektet och ska även porta SFP till linux i samma veva. Drivrutiner kommer.. men det kan dröja innan hela SFP är portat och ordentligt testat som jag ser det. Creamware ger tydligen bra support med info osv till utvecklarna.. så det kommer antagligen inte ta en evighet iaf.

  • Medlem
  • 2004-10-04 08:25

Hej

pf. jo det är dubbla 1.8 processorer. då kommer det bli en sådan..jag ska beställa det där leasing paketet redan idag..däremot får jag det inte förrän i december
med dubbla 19" flatscreen skärmar skulle det sluta på runt 20.000 eller något i den stilen. Fast det dras ju från bruttolönen lite grann per månad..så det är ju bra..och det måste väl räknas som en bra deal?

volantiz..men vad innebär det? kommer jag kunna använda kortet i huvudtaget eller? kollade in på deras hemsida och om jag förstod det rätt så fanns scope även till mac, men är det en icke fullständig version eller?

gazt: Det innebär i stort sett att du inte kommer kunna använda kortet än på ett tag. SFP finns just nu till mac (OS9), men inte till OSX.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-04 12:54

Det är en fantastisk deal, jag skulle inte backa!

  • Medlem
  • 2004-10-05 09:14

volantiz.. ....*skitliv*
hur gör jag då? jag har inte direkt råd med ett nytt ljudkort och jag tycker pulsarkortet funkar fint. Jag måste ju köpa en cwejman s1 för mina pengar..inte ett ljudkort. Har du något bra förslag? datorn kommer inte förrän i november tidigast..annars i december..så jag har ju ett tag att klura

pf...inte jag heller..nu är den beställt..dessvärre fick jag bara beställa med en 19" skärm...:( 2 skulle ha gjort min dag..men jag överlever .) i värsta fall får jag väl sälja min själ och köpa en till senare

tack för all respons iallafall
/gus

hehe chansen finns nog att jag kommer med fler frågor som säkert kan upplevas som självklara när datorn kommit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-05 14:26

Grattis till ett kalasbra köp!

gazt: mina pulsarer har suttit å kollat på under året jag kört osx.. inte mycket mer att göra åt saken
De som numera håller i utvecklingen för osx hänger en del på www.planetz.com's forum (forum för creamware-användare). De brukar skriva lite då och då om hur det går med projektet.. jag har inte kollat på nån månad..

1
Bevaka tråden