Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför sämre lateny med m-audio FW 410 än inbyggda kortet?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har preciss köpt m-audio firewire 410......När jag väljer buffersize i t ex reason så får jag sämre millisekunder på samma buffersize jämfört med det inbyggda kortet....någon som vet varför????

har hämtat senaste drivisen (os x-)

jag kör på G5 med 2x1,8 proppar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 21:59

Precis vad jag skulle vilja veta. Kör M-Audio 410, Reason 2.5 och en PB 1.33 Ghz och jag får fan 19 ms (!) som default latency i Reason på 512 samples. Jag kan dra ner antalet samples till 256 men då bara åstadkomma 13 ms i latency.

Fan, på min gamla G3 Powerbook hade jag ju 11 ms latency som default med det inbyggda ljudkortet.

Hjälp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-01 22:03

Hur låter det om ni drar ner buffert-storleken till 128 samples el t om lägre då, börjar missljud uppstå då? I OS X kan man på det interna ljudkortet på en hyfsad Mac komma ned i under 5 ms... t om lyckades vi med 2 ms när jag jobbade på Propellerheads, och det var på en G4 450 dual... Ingen raket med dagens mått mätt även om den rockade fett 2001 (hehe, det där rimmade ju så bra att man fasen borde bli hiphoppare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 22:05

Drar jag ner buffringen till 128 samples får jag en latency på 10 ms. Alldeles för sopigt det med tycker jag, speciellt som jag skaffade ljudkortet för att få LÅG latency. Jag får crackles redan vid 256 samples (tyckte jag). Vid 128 samples är det omöjligt att jobba.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-01 22:06

Upp med samplingsfrekvensen till 96 kHz då? Det borde finnas bättre M-audio-drivare annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 22:11

Kör allra senaste drivisen från M-Audio (V1.2.4). Provade med sample rate på 96000, men det bara väste i högtalarna. Nu verkar det som om en sample rate på 48000 & en buffer på 256 är det bästa jag kan åstadkomma. 12 ms är ändå fanimig inte bra (tycker jag nog).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-01 22:16

Nej, det är inte alls bra med tanke på att du kör ett firewirekort. Jag har fått mindre än hälften med USB-ljudkort. Kör du Reason stand-alone när detta händer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 22:21

Jupps. Bara Reason. Alltså, inga andra musikmjukisar igång samtidigt (bara Adium, Mail å litet annat shit). Provade precis att boota om och sätta processor performance till Highest (för att prata svenska). Samma resultat.

Argh.. det här var ju väldans frustrerande. Postade på propellerhead-forumet också, så jag får väl se om det kommer ngt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 02:31

Det är inte så att reason av någon anledning använder mer än en buffer, så att du får ett antal buffrar "i rad" med 256 samples/buffer, eller att reason har en buffer och något mellansteg ytterligare en?

  • Medlem
  • 2004-11-02 15:46

Nu kan jag inte Mac men hur är det med FireWire kortet/chipet i Mac'en ?

Lär ju behövas en drivrutin för det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 15:48

Haplo> drivisar comes with the system. Det vore ju annars skräp om Apple, som uppfann Firewire-standarden, inte hade styrt upp OS:et så att det lirar med saker och ting.

Har i övrigt inte fått ngt svar i Propellerheads forum, och ej ännu ngt svar från M-Audio (där jag helt enkelt frågade vilken latency jag kan ränka med att få med min setup). Alltså... uh... det måste ju finnas fler användare som kör samma hård- och mjukvara som har några egna erfarenheter?

  • Medlem
  • 2004-11-02 15:52

Förvisso, men att blint lita på det är ju en annan sak och att den drivrutin som hänger med OS'et har den allra bästa prestanda vid just det tillfället.

Sen sker väl uppdateringar på OSX som med alla operativ, eller gäller ny OS version då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 15:55

När OSX, och senaste huvudversionen Panther (10.3) i synnerhet, lanserades var det ett himla ståhej över hur osannolikt låg latency man skulle få i all typ av musikproduktion. Nåja, det kunde tolkas så iallafall. Och just nu kör jag senaste versionen av OSX -> 10.3.5

Jag är väldigt säker på att man iallafall kan utesluta själva drivisarna till Firewire som teknologi.

  • Medlem
  • 2004-11-02 16:34

Ok, om du säger det så

Ja, firewire -drivrutinerna ska ju inte vara problemet. Jag kan ju med digi-002r få någonstans runt 1,5-3ms beroende på belastning i övrigt förstås.

Jag tycker som det låter som M-Audios drivrutiner borde uppgraderas, de borde ju inte ha byggt kortet långsamt menar jag.

10-12 ms fungerar ju, men sedan blir det absolut för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 16:39

Såhär svarar M-Audio på min fråga om urrkig latency:

PCI bus* is always faster than USB or FireWire.* This is why your onboard sound card*in your G3 had a bit lower latency, especially if you were running OS 9.* The*speed of FIreWire in combination with your specific system and audio application will give you the lowest latency*possible with*your system.* Around 12 Milliseconds sounds right for your system.

Uh... 12 millisekunders fördröjning med ett ljudkort som alla säger är så bra, så bra? Jag är inte nöjd alls.

Dessutom: installerade precis OSX 10.3.6, och nu går det inte alls att lyssna på musik. Allt utgående ljud blir totalt distat. Det ligger liksom som en matta av ett fräsande oljud ovan allt som kommer ur högtalarna. Så snart jag går tillbaka till det interna ljudkortet låter allt normalt igen. Jag blir så j-a trött...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-06 16:55

Riktigt struntprat från M-audio där. Det är som att de säger "vi vet att vi har usla drivrutiner, men nu försöker vi hitta på ett kreativt sätt att bortförklara det hela". Att PCI skulle vara snabbare än Firewire är också det - såvitt jag vet - helt befängt. USB 2 är väl också snabbare än PCI. Någon som sitter inne med tekniska data på dessa interface innanför pannloben? Hur som helst så är 12 ms inte acceptabelt för ett sådant ljudkort. Inte när det finns USB (1!)-interface som medger 3-4 ms latency (i alla fall i enklare audioströmprogram typ Reason).

Låter onekligen mysko, speciellt med tanke på att jag har ett identiskt kort som du (FW 410) kopplat till min PC via firewire och har en latency 128 samples inställd helt utan några som helst problem.
Om det berodde på just begränsningar i firewire så skulle det ju vara samma strul på min PC och det är det ju inte. Har alltid tyckt att M-Audio har bra drivrutiner men nu börjar jag förstå det strul ni mac ägare har med era drivrutiner ifrån dom, keff.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-06 18:06

PCn prioriteras tyvärr när det kommer till drivare etc. Merförsäljningen av såna prylar till den sidan är ultra-enorm. Macen har ju bara 2-5% av "branschen".

Nu har jag spanat lite i inställningarna till Ableton Live.
På min PC med ett Firewire 410 inställt till 128 samples så anger Live en total fördröjning på 8ms varav 5ms i output latency och 3ms i input latency.
Nu vet jag inte hur det blir med Reason och mac men högre upp så anger någon att dom får 10ms latency med inställningen 128 samples, alltså dubbelt så mycket eftersom att det brukar bara vara output latency som anges förutom i Live. Varför blir det så? dubbla buffrar? eller vad är det som händer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 18:22

Såhär ser det ut i mina inställningar för ljud i Reason (quicktime krävs för att se filmen):

Reasonprefs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 20:37

PCI-bussen torde spöa alla USB/FW, inklusive FW800 om jag inte räknar bort mig. Normal PCI är 33MHz men 32 bit paralellt, vilket torde ge 33x32 = 1056 Mb/s. FW800 gör väl 800Mb/s, USB2 mindre. Sen finns ju PCI i andra konfigurationer oxå, 64 bit och/eller 66MHz...

(teoretiska värden givetvis, i praktiken lär ingen av ovanstående nå sina maxvärden, vilket väl bl a förklarar varför FW (400-varinanten) ofta ger bättre resultat i praktiken än den något snabbare USB2)

  • Medlem
  • 2004-11-07 01:45

Rydan,

Jepp PCI är snabbare än FW och USB2 (precis som du räknat fram)

Ursprungligen av rydan:

PCI-bussen torde spöa alla USB/FW, inklusive FW800 om jag inte räknar bort mig. Normal PCI är 33MHz men 32 bit paralellt, vilket torde ge 33x32 = 1056 Mb/s. FW800 gör väl 800Mb/s, USB2 mindre. Sen finns ju PCI i andra konfigurationer oxå, 64 bit och/eller 66MHz...

(teoretiska värden givetvis, i praktiken lär ingen av ovanstående nå sina maxvärden, vilket väl bl a förklarar varför FW (400-varinanten) ofta ger bättre resultat i praktiken än den något snabbare USB2)

Jag skulle nog våga mig på att säga att skillnaden är större än den ser ut. En PCI-buss kan komma närmare sitt teoretiska max än vad FW/USB kan. Jag skulle (utan att ha grävt ytterligare) tippa på att de båda seriella interfacen åker på mer eller mindre gruvlig (mer som i USB och mindre som i FW) overhead i form av adressering, ack-data osv. PCI är ju irq-styrt, vilket de andra inte är (iaf inte ute på snöret). Typexempel på hur olika hårt det straffar sig beroende på adresseringsimplementation, osv, är ju att USB2 inte är snabbare än FW400 i praktiken trots 80Mbps högre prestanda på pappret, som du nämnde. Samma sak med RDRAM vs DDR.

//DjDiff

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-07 02:06

Rydan - ok tack! Men FW funkar ju iaf ypperligt ändå. I normala fall, ska sägas.

Wobbler, ditt "case" är intressant, för att det är så märkligt. Du kan ju prova sjuka saker som t ex att byta firewireport bara för skojs (ehem) skull. Hur är det med kablage mellan dator och interface, passerar du någon hub på vägen eller är det "peer to peer" så att säga? Hur har du ställt processortillåtelsen i Reason? Testat att maxa den också? Ingen skillnad? Mvh Patrick.

1
Bevaka tråden