Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell Inspiron 8600

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hepp!

Jag fick en förfrågan om vad jag tyckte om Dell Inspiron 8600 som musikdator...

Strax innan sommaren blev jag med en sådan genom jobbet, och det var ju trevligt.
Totalkostnaden blir mkt förmånlig, pengarna dras innan jag hinner se dem, marginaleffekten blir stor och så...

Dator: Dell Inspiron 8600. Den har 512MB RAM, och en 80GB hårddisk. Widescreen, DVD-brännare och ett riktigt ruttet ljudkort. Windows XP home förinstallerat.
Processorn är en Intel Centrino på 1,7GHz, och den har en batteritid på drygt fyra timmar.
Väldigt trevligt att ligga och se på film när man åker tåg till t.ex. Göteborg. Den utvecklar dock ändå en del värme, så det blir varmt om magen...

Den har firewireport, och det funkar perfekt att koppla in ett DV-däck och suga in video i Premiere och klippa det. Hårddisk går ju åt rätt fort, så jag har hängt på en extern USB2-disk för sådana äventyr, även om den interna klarar sig bra vad gäller hastighet iallafall.
Det är snålt med bara två USB-portar, så jag fick fixa en hubb. Många sladdar o grejor på skrivbordet...
Det är lite snålt med processorkraft, även om Centrino-snurran skall vara effektivare, och enligt hörsägen så borde min maskin motsvara en 2,8-3GHz P4. Polarn kör en P4 på 2,6 och ett Cubase-arr peakar ungefär lika mycket på hans maskin som på min, möjligtvis lite mer på min, eftersom det brukar kruppa ur när de legat och kört på gränsen.
Mina kollegor är helt fördärvade av mjuksyntar, så det är en hel klabbe sådana och bara ett par-tre-fyra monoljudspår. Disken jobbar knappt alls...

Ljudkortet i Dellen är en tragisk historia. Jag prövade ett tag med USB-ljudkort, och det gick bara inte. En del rapporterar bra resultat med t.ex. M-Audio Ozone, men på den här burken rekommenderar jag det inte. USB-implementationen verkar vara lite si och så, och rent generellt är USB ju tveksamt för audio - här är det uteslutet. Jag prövade tre USB-ljudinterface; Ozone, Edirol och en Emaic 2|6. Skit varje gång. Ett RME multiface och PC-card var lite utanför min budget, så det blev ett Echo I/O pc-card. Mkt basic; 24/96 in och ut analogt och inget mer, men det funkar för ett pris av knappt tvåtusen. Ett mkt bra kort med fina kretsar inuti, såna där som får elektronikkonstruktörer att drägla. Analog Devices o sånt... I övrigt är ju en knädator en kompromiss; ALLTING tycks dela samma interrupt; USB, firewire, nätverk...
PC-card är IMHO den enda vettiga ljudlösningen på en sån här. Det funkar bra.
Mer minne skulle inte vara helt fel, men det är lite för dyrt just nu, och bägge socklarna är fulla. Däremot är det gôtt med en liten nätt burk som inte väsnas som ett flygplan, vilket min förra kärra gjorde!

Windows XP som den kommer förinstallerad är ju bara att glömma! Maken till bloatat system får man ju leta efter - HELT oanvändbart till annat än mail, surf och annat pöbeltjafs.
Partition Magic är din bästa vän. Partitionerade om disken till tre. Pöbel-XP på C:, musik-XP på E: och så en data-disk på F. Nyinstallation av XP på E och dual-boot (Höger o vänster stövel.... ) Musik-XP rensat på allt tjafs, alla skumma tjänster avstängda, processorkraften prioriterad till bakgrundstjänster osv osv - vartenda trimtips som finns. Ingen antivirus, stäng av nätet... Behöver man ladda ner något är det bara att boota i pöbel-XP och hämta och sen boota om. Då fungerar det hyggligt.

Cubase tuffar på hyggligt. Jag har en gammal SX1 (köpes!) men väntar otåligt på att musikhandlaren skall få hem min SX3-uppgradering. Dellen är ju inget prestandamonster, men jag räknar med att freeze-funktionen skall frigöra tillräckligt med processorcykler för att det skall funka bra ändå. Som det är nu får jag ställa upp latencyn emellanåt, och det går ju fast syntarna blir sega. Dessutom vet ju de som känner mig att jag helst routar ut midispåren till CV-konvertern, stänger av mjuksyntarna och spelar in grejorna från riktiga Moogar istället...

Dellen är inte liten, det är en ganska rejäl kluns. Den monumentala skärmen gör ju sitt förstås, och det känns riktigt schysst med den skrivbordsytan! Det är klart, sitter man hemma vid skrivbordet är ju en extra skärm guld värt. Givetvis har burken video och extern skärmutgång för utökad desktop. När man är på vift får man klara sig med den inbyggda.
Grafikkortet är ett ATI RADEON 9600 och verkar vara rätt hyggligt.
Har man VJ-ambitioner är det ju schysst att koppla extern-utgången till projektorsystemet, och sen ratta Arkaos eller liknande. Skall prövas vad det lider...

Hur skall man sammanfatta det här då?
Jag är hyggligt nöjd. Jag hade aldrig slantat upp vad den egentligen kostar ur egen ficka, men när man nu fick en schysst deal via jobbet så var det ingen tvekan.
Mest bang for the buck, med tanke på att vi inte fick välja komponenter. Jag sneglade på mac-alternativet, men de var så snikiga.
Ljudkortet suger apdrule, men det hade man väl inte förväntat sig annat. Snålt med USB-portar och så var det det där med USB-chipets kompatibilitet och oskicket att blanda ihop en massa grejor på samma interrupt och garantera problem...
Med lite fix och trix och ett schysst PC-card-ljudkort så är den riktigt användbar.
Justja, trådlöst nätkort har den inbyggt, så jag sitter utan problem och surfar på fiket...

Men jag hittar ingen floppydisk i den... underligt...

Jag kan ändå inte låta bli att kolla komponentpriser emellanåt och fundera på att bygga en stationär rack-PC igen. En riktig MUSKEL-kärra med 64-bitars processor, kopiöst med minne och... och... kvävekylning?

Nu, Dell Inspiron 8600:

Då, Norsk Data Nord-10/s:

/R.t:M.I.

Tyckte den norska datorn verkar fränare. Kul att du är nöjd med din dator och hoppas att du slipper problem med den. Inte för att det är mer problem med en Dell än andra datorer, men just musik och datorer verkar vara en giftig kombination.

ND:n hade 128kB RAM (wow!)... en hel kortram full med 8K:s kort.
CPU:n var två st. 3HE-ramar. Coolt att kunna rycka ur ett kort och ha ALUn eller accumulatorregistret i nypan. 16 terminalanslutningar (teletype), modem, diskminnen, 8" floppy, hålremsläsare...
Bootloadern var ett separat kretskort med DIP-switchar på.
Den krävde en egen 10A säkring, och jag baxade ensam upp hela maskineriet ur en källare och hem till mig! (pust, pes!)

Och så fanns ju det legendariska äventyrsspelet Colossal Caves på den, översatt till norska; "skattejakt"!

Allt jag har kvar från Nord-10:an är nämnskylten och en hålremsa med operativsystemet Sintran-III.

Sen har jag ju faktiskt kört en Datasaab också, men det är en annan historia.

Det var inte alltid bättre förr, men ofta klart bisarrare!
Har ni hört "chipmusiken" de gjorde på en gammal Datasaab?

Lite till gnäll om Dellen: när den stått på hela dagen gör hårddisken den nalta varm där man håller vänsterhanden. Blir nog snarare en feature när man kommer hem med frusna händer i vinter.

/R.t:M.I.

Glömde tacka för den här då det begav sig Rotwang, tack!
Är några musklick från att beställa en själv.
Förresten, angående processorprestandan sprang jag på det här på cubaseforumet:

"And don't forget to install SpeedSwitchXP, it is absolutely essential for Cubase that you switch from the default "dynamic speed switching" to "always full". Otherwise you only get about 2/3 of the real CPU speed"

Kanske nåt att ha i åtanke när du inte kör på batteriet.

Yay!

Ursprungligen av eskimo:

"And don't forget to install SpeedSwitchXP, it is absolutely essential for Cubase that you switch from the default "dynamic speed switching" to "always full". Otherwise you only get about 2/3 of the real CPU speed"

Kanske nåt att ha i åtanke när du inte kör på batteriet.

Isses!
Det där var något nytt för mig! Det där med data har jag slutat hänga med i sen jag tog min examen...
Skall kollas upp!
Så sur-windows ligger och tjyvhåller igen gaspedalen?! Alltid är det nåt tjuv-och rackarspel och annat sabotage som försiggår bakom min rygg!
Nå, batteriet kör jag bara på om jag sitter på tåg och glor på video eller något sånt.

Hursomhelst, tack som tusan för det tipset!

/Rotwang!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 17:43
Ursprungligen av eskimo:

Är några musklick från att beställa en själv.

Näij!

iBook då?!

Ursprungligen av PF:

Näij!

iBook då?!

Ja, jäklar herr Fridh, nu sitter jag faktiskt och funderar på en iBook, har du hört nåt så dumt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 17:28

...& _ALLA_ vet vad jag tycker!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 17:33

...& _INGEN_ bryr sig!

Haha, försök inte.

Matcha...

1,6 Ghz centrino
512Mb ram
64mb Geforcegrafik
1680 x 1050 15,4" skärm
30Mb HD

...för typ elva papp så ska jag fundera på det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:44
Ursprungligen av eskimo:

Haha, försök inte.

Matcha...

1,6 Ghz centrino
512Mb ram
64mb Geforcegrafik
1680 x 1050 15,4" skärm
30Mb HD

...för typ elva papp så ska jag fundera på det.

Vi säljer en ASUS med bättre specar för bättre peng, med två års garanti!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 18:19

Det är bra!

Men det är ingen iBook!

Grym upplösning må jag säga.

Låter ju intressant, Asus gillar jag, berätta mer! Ni verkar dock inte så måna om att sälja dem eftersom de inte går att finna på er hemsida...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 22:56
Ursprungligen av eskimo:

Låter ju intressant, Asus gillar jag, berätta mer! Ni verkar dock inte så måna om att sälja dem eftersom de inte går att finna på er hemsida...

Har precis fått in den, jag ska se om jag hinner få ut den på hemsidan imorgon...
Skicka mig ett mail annars, så ska jag svara A.S.A.P.

//Lemon

På vilket sätt är det inbyggda dell ljudkortet dåligt?

Inbyggda ljud på pc-laptops brukar vara riktigt kassa. Själv så sitter jag här med en hp-laptop av modell jättevärsting (för nåt år sedan).. och drar jag upp volymen till max på den så hör jag rätt soft clicks n' cuts på ganska bra volym i lurarna utan att ha nån spelare igång.

Antar att de är mindre än vanliga...men hur är dells desktop ljudkort? Typ samma sak?

Men är det en centrino?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:46
Ursprungligen av eskimo:

Men är det en centrino?

Japp, men det blev leveransstopp på den idag - anledning okänd!

"1680 x 1050 15,4" skärm" .. det är väl det första jag skulle fråga om den fixar. 1400x1050 tycker jag är det minsta man bör ha på en 15" laptop.. tyvärr så fixar inte många budget-burkar det.

Så powerbooken på 1280x854 går bort?

mm.. 15":aren är jävligt snygg och mäktig.. men japp.. den går bort här.

extremfallet: Acer säljer laptops med 15":are som bara fixar 1024x768.. skitjobbigt att sitta med.

Apples 12":are med 1024x768 är verkligen gränsfall även om man får en väldigt liten dator (verkligen bärbar).. tur att OSX har ganska mycket bättre fönsterhantering än XP... exposé .. underbart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 01:24

Jag tycker Powerbooken räcker till, dessutom klarar den utökat skrivbord. Men visst är högre upplösning kul. Inte alltid ett krav dock. Denna dator (iBook modell oldie) har 800x600 och ja, det funkar faktiskt väldigt bra.

Dells ljudkort till stationär kan jag berätta om också förresten - det funkar helt hyfsat till iTunes-lyssning och enkelt filmljud men inte till mer än så. Jämförelsevis har denna gamla iBook ett fantastiskt ljudkort som lämpar sig helt kalas till t ex Reason, men det skulle Dells kort inte klara lika bra.

  • Medlem
  • 2005-01-05 09:56

800x600? Perfekt till Reason ju.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:56

Lemon: vad heter modellen?

Klickat och klart.

Betalade in i fredags, vid lunch idag kom den, way to go dell. Budet trodde han kommit fel för jag såg så förvånad ut. Återkommer med recensioner på den samt quatafiren när den dyker upp.

1
Bevaka tråden