Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Registrera hos Native

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån mer som har haft problems med att registrera hos Native Instruments?
Har köpt komplete 2 med alla deras softsynthar, och det måste registreras direkt under installationen, man har inte ens en månad på sig som förr. Dessvärre så måste registreringen göras om efter en ominstallation av os:et.
Man har från början två registreringar tillgängliga, när dessa är slut måste man maila till Native så dom får göra kontot redo för en ytterligare registrering. Tog en jäkla tid sist innan det vart klart, fick hota med "konkurrensmyndigheterna" innan nåt hände. Nu har jag satt in en ny hårddisk i datorn och fått lägga in Os X på nytt, mailade för nån vecka sen till Native och hitills har det inte gått att registrera. Så tänk er för innan ni köper softsynthar från Native om ni gillar att mixtra med datorn, man kan bli sittande med ett fint program som man inte kan använda...

Det där låter skitskumt;

jag har nämligen installerat Komplete 2 på min powerbook minst tre gånger på samma key som jag fått av dom.

Och jag har inte behövt vara uppkopplad heller,
jag har mailat in mina uppgifter från en annan dator - programmen har jag dessutom kunnat köra i c:a en månad utan att behöva registrera dom, vet detta sedan vi behövde spektral delay i en annan studio när vi jobbade med en grej.

Till antoni

Om man inte installerar om operativsystemet så behövs ingen ny key, konstigt bara att man inte använder datorns serienummer för registreringen, har en Mac G5 och den verkar ha ett "hårdkodat" serienummer som borde gå att använda, intressant att du kunde köra en månad utan registrering, för mig kommer det upp en ruta nästan på en gång under installationen där man måste koppla upp sig mot Native och ladda hem en key-file eller om man inte har gjort en ominstallation, ge sökvägen till key-filen, för att överhuvudtaget kunna slutföra installationen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 13:32

Jag vet en massa folk som klagar på donglar, men ärligt talat, det är såååå otroooooligt mycket bättre än challenge-response. Jag skulle aldrig köpa en mjukvara med challenge-response-system av den typen.

Dessutom, det är ju knappast som om det hindrar någon från att kopiera. Skulle tro att det går att få tag på samtliga NI-grejor crackade från DC snabbare än man kan gå till butiken och handla om man skulle vilja det, så allt de egentligen gör är att irritera sina kunder. Märkligt...

rydan: Fast å andra sidan är donglar också ett jävla härke. Har man många olika donglar i samma burk kan det börja jävlas med varandra och man får prova massor med olika varianter innan allt funkar som det skall. Challenge response suger också och du har en bra poäng med att det bara är de som betalar som blir lidande. Crackarna finns ju ändå.

Vet faktiskt inte vad mjukvaruföretagen försöker uppnå mer än att irritera sina kunder.

Tror det absolut bästa vore att strunta i kopieringskydden och bara köra med serienummer. Det som får folk att faktiskt betala för grejerna tror jag handlar om vad de får för mervärde med att sitta på original i form av support och fluff som reggad användare på tillverkarens hemsida.

Mina fem cent iallafall.

/Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 14:11

Joo, jag sa aldrig att donglar var bra, jag sa att de var bättre än challenge-response...

Å a s, nuförtiden kör väl de flesta antingen syncrosoft eller iLok, så med en av varje borde det inte bli så många fler donglar...

Helt klart känns det dock som så att sålänge inte dongeln faktiskt ger något mervärde (som t ex UAD-1-kortet, den ultimata dongeln... ), så vore det bättre för alla att faktiskt skippa den. Jag menar, DC-argumentet gäller likaväl för dongel-mjukvara. I vissa fall har det funnits fungerande cracks i omlopp innan produkten ens släppts...

Men helt klart så tror jag att, som du säger, tillverkarna borde koncentrera sig mindre på tekniska skydd, och mer på att få folk att betala genom att erbjuda mervärde, i form av support, samt kanske även påpeka för folk att de när de köper mjukvaran, till stor del faktiskt betalar för utveckligen av nästa version. Om ingen köper cubase blir det ingen SX4...

Amen till det! :kaaaka!:

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 14:21

Det bästa vore faktiskt om man, vid köp, kunde välja vilken "nyckel-modell" man vill ha.

Dongle?
Nätregistrering?

som exempel...

problemet löst!

Med hjälp av ett litet program från "The internet" har registreringsproblemet löst sig...

1
Bevaka tråden