Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorbygget

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 14:32

Ska hjälpa en vän med ett datorbygge och tänkte själv be om lite hjälp.
Hur ser detta ut? Tänkt att beställa från antingen butik.it eller itbutikken.dk, där de har dessa delar till bra priser. Datorn ska användas till musik, internet, kanske lite film och skriva. Inga spel med andra ord. Har ingen som helst aning på vilken burk jag skall välja. Gå gärna in på www.butik.it och kolla om det finns någon bra ni kan rekommendera. Man behöver inte läsa alla spec om man inte vill Pris på allt står längst ner.

minne:

1024MB Kingston PC3200 DDR (kit of 2)
SPEC:
400MHZ DDR NON-ECC CL3 (3-3-3) DIMM (KIT)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moderkort:
Asus ATX i915P S775 PCIe DDR, GBLAN (P5GD1)

SPEC:
FLERPROCESSOR SUPPORT NEJ
NEJ
PROCESSOR Intel Pentium 4 (04B, 04A)
CHIPSET Intel 915P
BUSS FREKVENS 800 MHz
PCI/ISA KORTPLATSER 3
AGP KORTPLATSER 0
DIMM PLATSER 4
MAXIMALT MINNE (MB) 4096
PARALELLPORTAR 1
SERIELLA PORTAR 1
PS/2 KONTAKTER 2
USB-PORTAR 4
IDE STANDARD SERIAL ATA/150
ULTRA DMA/100
INTEGRERAD VGA NEJ
NEJ
INTERGRERAD AUDIO JA
JA
NÄTVERKSKORT INTEGRERAT JA
JA
MODEM INTEGRERAT NEJ
NEJ
INTEGRERAD SCSI KONTROLLER NEJ
NEJ
BREDD (cm) 24.5
LÄNGD (cm) 30.5
MINNESBUSS DDR400
AGP-HASTIGHET 0
SOCKELTYP LGA775
FIREWIRE ANSLUTNING NEJ
NEJ
RAID-CONTROLLER Serial ATA RAID 0, 1
UltraDMA 133 JBOD, RAID 0, 1, 0+1

PCI EXPRESS 1X 3
PCI EXPRESS 16X 1
HÖGTALARSTÖD 8 HÖGTALARE
NÄTVERKSKORT 1 GIGABIT ETHERNET
ANSLUTNINGAR PARALLER
RJ-45
USB
ANSLUTNINGAR 8-Channel Audio I/O

MINNES TYP DUAL CHANNEL DDR
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grafikkort:

Club 3D Radeon X300 SE 128MB, DVI-I, TV-Ut, PCI-e
spec:
MINNE 128 MB
CHIPSET ATI RADEON X300 SE
MINNES TYP DDR SDRAM
BUSS PCI Express
RAMDAC (Hz) 400 MHz
UPPDATERINGSFREKVENS (maxupplösning) 85 Hz
KLOCKFREKVENS (ENGINE) KHz 325 MHz
MAXIMAL UPPLÖSNING 2048x1536
KLOCKFREKVENS (MINNE) KHz 400 MHz
VIDEOUPPSPELNING MPEG-2
DVD-SUPPORT HÅRDVARA
FÖRPACKNING RETAIL
STÖD FÖR ANTAL MONITORER 1 X VGA/DVI
ANSLUTNING UT S-VIDEO
TV-UT

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Burk:
COMPUCASE MIDITOWER LX-6A21SB ATX 300W (?)
SPEC:
PSU: 300W Silent
Main Board: ATX / MicroATX / Intel P4
Drive Space (Ext/Int) 5.25': 4/0 Drives 3.5': 2/5 Drives
Vibration-proof-pads on 3,5' drive cage to perfectly protect HDD
Patented sliding rails for easy 5 1/4' drive bay installation
Cooling Fans: Optional 1 x 12 cm Front and 1 x 12 cm Rear
USB and Audio in Front Panel (Universal Connector)
Tool-free Assembly Design
Dimensions W: 210 mm H: 460 mm D: 430 mm
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Processor:
Intel Pentium 4 530 3,0GHz 800/1MB S775 (eventuellt 3.2. VAD TYCKER NI?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
hårddisk:
Maxtor DiamondMAX 10 200GB 7200varv/min 8MB SATA (VAD TYCKER NI?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
DVD-Brännare:
NEC ND-3500 DVD+-RW DL, 16X, IDE, BULK
spec:
MEDIA KOMPATIBILITET CD-Audio
CD-Bridge
CD-Extra
CD-I
CD-ROM
CD-ROM/XA
CD-Text
DVD+R
DVD+R9
DVD+RW
DVD-R
DVD-ROM
DVD-RW
DVD-Video
Photo-CD
Video-CD
ANSLUTNINGAR ATAPI/IDE
MEDIA INKLUDERAT UTAN MEDIA
AUDIOKABLAR INKLUDERAT NEJ
KABLAR INKLUDERAT NEJ
INSTALLATION LIGGANDE
SKRIVHASTIGHET CD-R (MAX) 48X
SKRIVHASTIGHET CD-RW (MAX) 24X
SKRIVHASTIGHET DVD-R (MAX) 16x
SKRIVHASTIGHET DVD+R (MAX) 16x
SKRIVHASTIGHET DVD-RW (MAX) 4X
SKRIVHASTIGHET DVD+RW (MAX) 4X
LÄSHASTIGHET CD 48X
LÄSHASTIGHET DVD-ROM 16X
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var allt... tror jag. Priset landra på 7 196:-. Har tänkt att sätta ihop den själv. Vilka sladdar behöver jag? Vad ingår. Har dessutom tänkt på att tysta den, men det fixar jag. SEr ni några problem? Alla tips, synpunkter och ideer är välkomna och uppskattade!

SHOOT:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 16:11

Seagate Barracuda är en tystare disk, skulle nog jag välja... (faktum är att det är just vad jag gjorde.)

Har grafikkortet fläkt? Inte helt sällan är det grafikkortsfläkten som ger det mesta av datorljudet från sig. Kan man i o f s åtgärda, men ska man bygga tyst kan det vara läge att fundera på från början.

Kasta CPU-originalkylfläns/fläkt och köp en större kylfläns + tyst fläkt, men sånt behöver budgeteras, för en sådan lösning brukar landa bortåt 500:ingen...

  • Medlem
  • 2004-10-07 16:14

Fet varning på att beställa från danska itbutikken! Om du får det minsta problem med något du har köpt där så tar det månader att få det fixat, om de ens fixar något. Sök runt lite på nätet angående de butiker ni tänker handla ifrån.

Det är värt att hosta upp några hundringar extra och ha bra service.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:20

bra tips! GÄrna fler inlägg! Borde man skaffa snabbare processor? nån som har nån aning om chassit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 16:21

jgb: Så sant som det var sagt. Jag handlar numera i princip alltid från Dustin. Kostar lite mer förvisso, men de levererar snabbt som fasen, och jag har i alla fall aldrig upplevt något krångel med dem...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:25

nån som har koll på butik.it? billiga iaf!

Glömde skriva innan, vad behöver jag för tillbehör? Sladdar, kylpasta etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 16:36

Tjaa, en IDE-kabel till DVD:n (rund förslagsvis, mycket trevligare att jobba med än flatkabel), en SATA-kabel, och kanske en SATA-ström-adapter (såvida inte nätag:en har sånna anslutningar nuförtiden).

Kylpasta skulle jag rekommendera Arctic Silver. Lite dyr, men en tub räcker till många datorer, och den är bra.

Rent generellt, för kylnings-prylar (framförallt tysta), rekommenderas en titt på www.gtek.net

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:57

känner att jag har ganska bra koll på kylningen. Har beställt från dom innan. Tystat min och en dator till rejält. Gärna fler ideer. Skruvar följer det med? Strömkabel?

Har fått info om att cubase och nuendo kommer användas. Är delarna bra. Kommer att köpa på barracudan istället

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 20:50

Samsungs S-ATA-diskar är både snabba, tysta & billiga!
...& jag har sagt det förut, _alltid_ AMD _aldrig_ Intel!

Dessutom så kommer Intel att röra till det _ännu_ mera nu när de släpper P4 i sex modeller, med _olika_ socklar?!? :eek: :hmmm:

AMD rulezzz!

  • Medlem
  • 2004-10-07 20:56

Vad sa du? ALDRIG_AMD_ALLTID_INTEL?
AMD har sålt sin sista propp till mig på ett bra tag iallafall. Tills 80% av alla mjuk- och hårdvarutillverkare officiellt går ut med att dom byter referensplattform så kapitulerar jag och kör Intel.

Det finns falanger överallt

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 20:58

Varför inte köpa en helt färdig P4-Dell med platt skärm för 9500:- inkl frakt? De kastar med 250 Gb hårddisk och gratis skrivare också.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 21:52
Ursprungligen av PF:

Varför inte köpa en helt färdig P4-Dell med platt skärm för 9500:- inkl frakt? De kastar med 250 Gb hårddisk och gratis skrivare också.

Vi får in ett tiotal Dell-burkar i veckan till service(tre bara idag!) - ...å så mycket KEFF har jag aldrig sett i en burk, jo förresten, compaq är duktiga på att fylla sina burkar med förlegat junk, ofta fastlimmat(!) i burken!
Men det blir mycket arbete tack vare dell!

"Easy as dell - welcome to hell!" :kaaaka!:

AMD 64 Rockar!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-07 21:00

Tydligen har man studentrabatt på Dell med Studentkortet oxå. Vet inte hur mkt (vi får Mecenat gratis här å Studentkortet kostar 50 spänn så jag skiter i't).

EDIT:
Just nu kan du med giltigt Studentkort spara upp till 2 463 kr på den bärbara Latitude D505 eller 4 190 kr på den stationära Dimension 8400.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:40

Kunde inte låta bli att kolla Mårre, jag har studentkorts- och mecenatrabatter till slutet av oktober. Ambivalentiserar bland möjligheterna och kanske t om nöjer mig med att strunta i att köpa ny dator helt - trots allt... men det är roligt att kolla priserna och jämföra tills skägget grånar.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-07 21:42

Iom att jag inte aktiverat mitt kort kan jag inte se slutsumman men en 8400 kostar från 7081kr. Får man då 4190kr rabatt så blir det ju...apbilligt! :eek:
Laptopen låg på ~12500kr å med 2463kr så blir den ju kostnadsmässigt som en ibook 12" (dvs inte så jädrans bra).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:51

Ja, Mårkas - men det är inte så de har gjort tyvärr. Det finns två erbjudanden, antingen en bärbar eller en stationär. Det är bara 8400-modellen (stationär) som erbjuds, och Dells laptops är så jävla fula att jag knappt skulle ta en mot betalning. I realiteten är den stationära runt 3000 billigare iom att "vanliga kunder" får 250 Gb hårddisk just nu. Så det är ju OK. Men det är mest OK om man tänkt köpa en 8400, är man bara allmänt nyfiken på dagens utbud så finns ju massor av alternativ. Jag kollar på både PC och Mac. Av olika skäl passar bägge mina eventuella behov, på olika vis. Men visst, med rabatten får man en 8400 med 17" analog TFT (?!, don't ask me, men den är 1280x1024), 1 gb ram, 16x DVDr, 128 mb grafik, 160 gb hd och skrivare för ca 14500:-.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:54

Lemon, du kan inte sitta och göra reklam för din business här hela tiden, det funkar inte. Klantiga användare får _alltid_ problem med sina datorer, oavsett märke. Jag och de flesta andra här på 99musik tillhör inte den kategorin.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 22:07

Jag gör inte reklam!
Privatpersoner är ca: 0.1% av omsättningen, så: näe!
Jag gör som alla andra här, jag citerar saker ur min vardag som förhoppningsvis kan vara andra till nytta eller nöje.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-07 22:07

Dell e dessutom överrepresenterat i de svenska hemmen så det vore konstigt om de inte var de det var mest fel på...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 22:09

...går ner i U-läge...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 22:12

U-Lemon: Behöver du inte göra, men du kan ju vara lite mer laidback på dina rätt starka rekommendationer...

Enligt dig ska alla ha minst en Z1 och en handbyggd AMD 64-PC Och lyssna på SAGA!... Helt okay lixom, men alternativ finns...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 22:32
Ursprungligen av PF:

U-Lemon: Behöver du inte göra, men du kan ju vara lite mer laidback på dina rätt starka rekommendationer...

Enligt dig ska alla ha minst en Z1 och en handbyggd AMD 64-PC Och lyssna på SAGA!... Helt okay lixom, men alternativ finns...

Är varmblodig & passionerad för de saker jag brinner för!
Men Saga, njae, snarare att alla lyssnar på IQ!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 09:40

vänner? Kan vi inte hålla oss till ämnet.

VIll inte gå över till DELL. Tycker det är mer prisvärt så här. Men är delarna bra!? Chassit? Om inte, kolla gärna in butik.it, bra priser. Är ingen chassiexpert precis. AMD är inget inget alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 12:55

börjar dessutom bli lite fundersam på om jag skulle skaffa honom ett 1212m eller ett Echo mia midi istället. Är ju ute efter så bra AD-omvandlare som möjligt. Mycket av det han ska spela in, kommer att göras pålägg på och mixas i en rejäl studio för att sedan köras på radio. Därför är det viktigt att ljudkvaliteten är hög. Inga kort i 10 000:- klassen bara för detta, utan fortfarande max 2000:-. Ideér? Vet ni någon proffesionell sida som har jämförelser på dessa kort? eller en sida som har recencerat alla?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 14:56

blir ett 1212m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 22:36

Ok my man Varmblodig ska man vara. That's good.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 15:37

Om money is an issue kanske t om E-mus minsta kort kan funka.

1
Bevaka tråden