Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köptips - ljudkort med ASIO-stöd

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 23:39

hej.

Här sitter jag med en Adat (Alesis hd24)
den dator (dell 2.8ghz P4)
en synt
och ett Logic program.

i datorn vill jag processa, redigera och mixa det på Adaten inspelade matrialet och även till det matrialet lägga sådant som jag producerat med synten/logic.
Jag är osäker på vad jag ska köpa för ljudkort till datorn. Jag vet att jag måste ha något som är ASIO-kompatibelt så att datorn komunicerar ordentligt med synten. Ev behöver jag också ett anständigt ljudkort med justa analoga och/eller digitala in och utgångar till och från Adaten.
Nu har ju både datorn och Adaten firewire-portar så då funderar jag om det räcker för att transportera ljudet mellan pc och Adat och om jag isåfall bara behöver lösa ASIO-kompabiliteten och isåfall hur...

Hoppas någon lyckas sortera ut min något förvirrade frågeställning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 23:45

Jag köpte ett interface idag som jag tror även skulle passa dig perfekt: Motu 2408 MKII. Det är 24-bitars. Behöver du inte det kan även föregångaren 2408 passa bra (20 bitar som bäst har jag för mig). Och vill du inte köpa begagnat plus vill ha 24 / 192-upplösning passar nya 2408 MKIII perfekt. MOTUs interface är mycket bra. Även 828 / 828 MKII passar för det du vill göra. Alla deras interface har ASIO-stöd, och jag tror även alla har ADAT-portar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 00:04
Ursprungligen av PF:

Jag köpte ett interface idag som jag tror även skulle passa dig perfekt: Motu 2408 MKII. Det är 24-bitars. Behöver du inte det kan även föregångaren 2408 passa bra (20 bitar som bäst har jag för mig). Och vill du inte köpa begagnat plus vill ha 24 / 192-upplösning passar nya 2408 MKIII perfekt. MOTUs interface är mycket bra. Även 828 / 828 MKII passar för det du vill göra. Alla deras interface har ASIO-stöd, och jag tror även alla har ADAT-portar.

Spännande. Vad handlar det här om för prislägen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 01:35

Jag gick över till en "granne" på andra sidan karlbergskanalen och köpte 2408 MKII:an. Iddes icke att pruta då priset på Vendolin var utsatt till 4000:- vilket jag tyckte kändes OK. Hoppas ingen opponerar sig...

Har förresten en kompis som har två eller tre 2408:or (MKI:or dessutom) i sin studio och sällan har jag upplevt en bättre utrustad - rimligt prissatt - studio. Så - in short: kanon.

Mer om pris? Visst: 2408 MKIII; musikbörsen: 13900:-. Men de "gamla" 2408:orna är fortfarande - verkligen - skitbra.

By the way: välkommen till 99musik!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 01:46

å man tackar! ni har ju väldigt fina tapeter här! Ljusa å frescha lokaler...

En annan frågeställning som gnager på mig är den om firewireportarna. Om jag kan använda dom för att transportera ljudet mellan adaten och pc'n så kanske det är onödigt att springa åstad å köpa dyra ljudkort (om än säkerligen prisvärda).

Kan jag använda firewireporten så som jag beskriver eller har jag fått nåt om bakfoten idet här fallet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 01:51

Utan att vara allt för tekniskt bevandrad svarar jag "ja" på den frågan - du har tyvärr fått något om bakfoten; Firewire är blott ett interface, ett sätt att transportera data. Det behövs dedikerade ljudinterface för att skicka ljud - vad jag vet. I fallet Motu används förresten deras standard "audiowire" över samma interface. Yamaha använder Firewire på något kul sätt men för det behövs ändå någon av deras produkter för detta. Som då får agera interface. Ursäkta om jag är något märklig i mina texter denna natt. Råkade hitta en bag-in-box med supergott sydafrikanskt vin...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 21:00

rrrrrrrrrrr(Homer-gurgel) Bag-in-box rrrrrrrrrrrrrrrrrr(mera Homer-gurgel) Jag har de senaste dagarna på ett aldeles för obromsat sätt hängivit mig åt vad som en gång var en rejäl bit salami (vi snackar dryga kilot här) det bara går inte att sluta. Baksmällan skiljer sig visserligen en smula från den man ofta får av bag-boxen men den _är_ defenitiv!

Nåväl, till saken, jag bara tänkte det att när ljudet är kvantiserat sönder och samman till ettor och nollor så beter det sig väl som vilken datafil som helst. Alltså det här resonemanget har jag verkligen inget belägg för, jag bara leker lite med tanken. Och som datafil borde den då kunna transporteras smärtfritt över firrevire. Ungefär som när man skicka videosignal från kameran rätt in i pc'n (mac'en jallafall). Men om det inte är så, så accepterar jag väl det då, även om det svider en smula.

komigen nu, gör slarvsylta av min otyglade och trotsiga tankelek

Firewire-porten på ADAT'en måste ju gå att använda till nåt. Jag tror dock inte att du kan "spela upp" via den, men väl föra över ljudfilerna. Du får nog kolla Alesis dokumentation helt enkelt. Antagligen är den primärt tänkt för backupmedia eller nåt, men jag skulle bli förvånad om det inte skulle gå att koppla till PC's på nåt vis.

Att skaffa ett ljudkort för att spela in grejer från ADAT'en känns lite bakvänt tycker jag, då kan du ju lika gärna utesluta den helt från ekvationen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 00:21

Det var väl kanske åtminstone liiite som jag misstänkte. Man spelar in på HD24:an sliter ut HDn och kopplar in den via FW-kabeln till Datorn. Redigerar matrialet. Pluggar in HD'n i HD24:an igen och lägger över det färdigredigerade matrialet digitalt på ett DATband eller den CD eller DVD eller vad det nu kan vara.

Slutsats 1:
Jag behöver inget ljudkort för annat än monitorlyssning under redigerandet. Det enda jag behöver är således ett midi-interface med stöd för ASIO.

Slutsats 2:
En Dell köpt på postorder har så pesigt orginalmonterat ljudkort det inte kan presentera det komplexa flerkanaliga matrialet på HD24:ans HD. Alltså måste jag köpa ett ljudkort jallafall och då gärna ett med midi-interface med stöd för ASIO.

fråga 1.
vilken av ovanstående slutsatser ligger närmast sanningen?

Fråga 2. Om svaret på fråga 1 blir att slutsats 1 är den som gäller: Finns det sådana fristående midi-interface med stöd för ASIO? (jag såg något i lutmankatalogen på sidan 159 men där står inte ett ord om ASIO-stöd)

Fråga 3.
Om svaret på fråga 1 blir att slutsats 2 regerar. Vilket ljudkort ska då välja?

ASIO har ingenting med MIDI att göra.. så om du behöver ett midi-interface.. leta inte efter ett med asio-stöd. Om du behöver ett ljudkort däremot.. då är det nog t.om. svårt att hitta ett utan ASIO-drivare numera.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 00:37

Som ni märker finns här en del kunskapsluckor att fylla i. Orkar någon dra kort om ASIO och varför man skulle vilja ha det för nu blir jag osäker på vad jag far efter.

med ödmjukast anhållan om överseende över mina brutala kunskapsblottor

ASIO = AudioStreamInputOutput. Det är ett protokoll designat/anpassat för musik-bruk som applikationer använder sig av för att på ett bra sätt snacka med ljudkort. Om mer utförlig beskrivning behövs så kan jag ta det imorrn.. nu är det dags för mer treo..

Kolla in RMEs Hammerfall Digiface. De har 3 anslutningar till ADAT optical (den optiska prylen på baksidan). Det innebär att du kan använda alla de 24 utmärkta A/D- & D/A-omvandlarna i din HD24 som in- & utgångar. Där har du ASIO 2.0 och allt annat du kan tänkas behöva inklusive MIDI.

RME har mycket bra rykte. Jag har inget själv, men massa folk jag litar på gillar dem mycket.

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/digifa.htm

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-14 07:07

Har inte Alesis HD24 nätverksport? om jag inte minns helt galet är det bara att plugga in nätwerkskaubel och kolla i manualen hur man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 10:19

Säljs ett RME Hammerfall 96/52 (3 ADAT + spdif in/ut) för 1900 på vendolin annars, men det kanske är sålt redan...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 16:51

Hej supinum!

Jag använder E-MU 0404 ett prisvärt ljudkort kostar ca.1295 skattade kronor!
Ett alldels utmärkt ljudkort för musikinspelningar.

E-MU

/Peo

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 18:30

Det är ett prisvärt kort och där finns förvisso digitala anslutningar i form av S/PDIF eller AES/EBU men inte ADAT-stöd. Det är ADAT-stödet jag tror Pinnochio... nej, Televinken... nej, Supinum... skulle ha glädje av...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 19:37

He he:D !

Förlåt kunde bara inte låta bli o skratta åt PF.
Jag lär mej nåt nytt varje dag mycket med det jordiska som sagt var det tekniska alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 19:47

Även du kan bli en fikonspråkare - kom till 99musik

Nåväl, det är ju inte jag som uppfunnit termerna...

hehe ni är roliga att höra på

1
Bevaka tråden