Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akuta problem med datorn

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-16 01:52

Köpte en dator nyligen av en kompis.
Blev en AMD Barton 2800+ med 1024 mb RAM.
Funkar perfekt när man kör till windowsgrejjer osv..
Men när jag börjar dra in lite mjukvarusynthar hänger det sig..
Finns det nåt jag kan göra? Ska det verkligen vara så här?

Beskriv hur ditt musiksystem ser ut, vilka musikprogram osv. Om du har externa synthar och kör midi.
Vad har du för ljudkort, vilka mjukvarusynthar använder du.

///Nicklas!
Lyssna på oberoende artister:
http://hem.passagen.se/piplayer

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 11:59

Det låter som om du behöver investera i ett hyfsat ljudkort & optimera alla system inställningar.

Skapa en ny, tom partition. Installera ytterligare ett windows XP på den. Gör sedan följande:

Ladda ned ASIO-drivers till ditt ljudkort. En hyvens prick har skapat gratisdrivers även till ickeprofessionella ljudkort. Läs instruktionerna ordentligt och kolla först om de passar ditt ljudkort innan du installerar!

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Surfa sedan iväg hit. Där står hur du optimerar ditt windows för musikproduktion. Kloka råd som verkligen fungerar.

http://www.musicxp.net/index.php

Om inget av ovanstående funkar bör du nog fundera på nytt ljudkort etc. Hör av dig hit igen i så fall.

  • Medlem
  • 2004-10-16 15:25

Jag har en AMD Barton 2800+ med 1 gb ram.
En system disk på 60, en audiodisk på 120 och en backup på 200.
Jag kör Cubase 2.2.
Nu till det pinsamma Mitt ljudkort är nåt intergrerat så att jag kör MIDI via USB.
Har ett ASUS A7N8X Deluxemoderkort och där sitter ett nForce 6 kanaligt ljudkort integrerat..
Kan det ställa till det så att datorn hänger sig?

Jag brukar köra Trilogy, Atmosphere och Stylus, The Grand osv...

Ska kolla in det här med asiodrivers också.
Tackar tackar

Jag vet inte, känns som om du prioriterat lite baklänges. Lagt ut massor av pengar på mjukvara, men inte ett vettigt ljudkort för en tusenlapp. (Säger inte att det är problemet, var bara en observation)

Eller...

..så har du *inte* lagt en massa pengar på mjukvara, och då är det ingen större idé att börja felsöka...

Sawtooth!
Tyckte det var väldigt intressant med dessa universiella asio drivers.
Hur är det om man redan har ett bra ljukort med egen asio? Jag har ett M-Audio Delta 1010LT. Kan man ha båda i systemet.
Jag blev nyfiken på denna asio och ville testa den litet...men är det säkert att det inte ställer till det i systemet?
Skulle ju funka bra på mina kompisars datorer som bara har skräp ljudkort.

Det har jag aldrig provat faktiskt. Det står bergis något om det i dokumentationen, så kolla där. Men normalt sett ska det inte vara något problem att ha flera ljudkort. Frågan är varför du skulle vilja det med ett 1010-kort?

Det är alltid klokt att hålla saker så enkelt som det går. Det blir mindre strul ju färre grejer windows har att pyssla med.

Det är inga problem att ha två ljudkort med ASIO installerat (det har jag). Men tex. Cubase kan ju sorgligt nog bara hantera ett åt gången....

Samma sak med Logic och även Ableton Live. Tror att det är lite så det fungerar tyvärr, bara en Asiodriver åt gången.

Synd. Antar att det finns goda tekniska orsaker (synk osv), men ändå...

Men kan man t.ex. köra Cubase på det ena och Traktor på det andra, samtidigt och med ASIO?

Jag var mest intresserad av att testa den här universiella asio drivern, inte med syftet att använda den permanent. Asion som följer med mitt ljudkort borde ju vara den bästa att använda tycker man.
Det jag är orolig för är om jag då kommer att få problem med datorn som kan vara svåra att åtgärda.

Skulle inte villja installera om windows igen heheh

På min Toshiba Satellite P20 laptop funkar det finfint. Inga problem alls, kör med buffer 256 och allt ångar på utan mankemang. Ljudkortet i datorn är ett Realtek AC97 Audio. Jag har ett M Audio FW410 också men jag har aldrig provat att köra med båda samtidigt. M Audio har jag på musikpartitionen och det inbyggda på kontor- & internetpartitionen.

Jag har också ett inbyggt Realtek AC97 Audio på mitt moderkort, det är framför allt på det jag skulle villja testa asion.

Läs dokumentationen noga. Det borde gå utmärkt, men jag vågar inte lova något. Jag hittade tipset om ASIO4all här på forat för nå't halvår sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vem som gav det (sorry!) men det finns nog en hel del här som använder den. Har aldrig hört något dåligt om den faktiskt.

Okej,
Det verkar vara värt ett försök.

1
Bevaka tråden