Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minst krävande vst-programmet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 15:01

halloj.. jag funderar på att sälja min synth och ha med en laptop på spelningar istället.. jag har ingen laptop så jag tänkte köpa någon billig.. om jag skulle installera cubase sx skulle det ta upp alldeles för mycket plats av hårddisken och minnet, så finns det något annat program som kan använda sig av vst-syntharna utan att den tar för stor plats och drar för mycket minne.. hur lite minne kan man komma undan med om man ska använda sig av det?

sen undrar jag vilket ljudkort jag minst måste ha för att slippa latency, laptops kanske kräver annorlunda ljudkort iofs..

Slipper latency gör du inte, men låg ska det den väl kunna bli. Nåt pc-card- eller firewireinterface från echo audio/m-audio/rme/etc ska väl funka. Personligen tycker jag att just cubase är minst sagt hemskt innan SX(men desto godare nu..)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 15:32

jao, ljudkvaliteten på ljudkortet är inte så viktig, här hemma kör jag med soundblaster audigy, och det är knappt någon latency, fast det är väl datorn som kompenserar för det, men låt oss säga att jag skaffar en dator med 700mhz processor, 256mb ram.. vilket är det billigaste ljudkortet jag kan skaffa för att slippa märkbar latency?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 17:03

äh, glöm det jag sa, en så snabb dator kommer jag inte ha råd med..
däremot vill jag gärna veta hur slö dator man kan klara sig undan med om man vill undvika en massa latency..

Jag skulle faktiskt rekkomendera Logic, det tar inte mycket plats och du kan använda massa mjuksynthar, vst-plugins plus exs-24an. Om du ändå har en bantad dator så behöver man ju inte det nyaste i programväg heller bara det flyter på och fungerar bra.
Pröva Logic 5.5.1 för PC.

Om du bara får ned Latencyn någorlunda så kunde ju Rhodes pianot i Logic var spännande att använda på en lajv spelning.

///Nicklas!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 19:46

rhodes :D:D måste skaffa logic, jag har inga rhodes nånstans..

Då skulle du gilla EVP88 som just är en elpiano plugin som är inbyggd med Logic 5.5.1 för PC. Den är fantastiskt bra.
Varför inte också pröva de andra inbyggda mjuksyntharna i Logic. Eller EXS24an som är en inbyggd sampler.

Eller om du har Native B4 en Hammond orgel som är otroligt bra. Den är dock inte inbyggd utan är en fristående plugin.

Sedan finns ju, Absynthen, Sample Tank, Halion, Reaktor osv. Listan kan göras lång och allt du behöver är en PC med hyffsat låg latency. PLus ett enkelt midikeyboard,

Det är lite annat än att behöva släpa med sig massa Synthar på sina gigs.

1
Bevaka tråden