Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar PC samt ljudkort?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-20 02:32

Jupp, nu var det äntligen dags att införskaffa sig sin första laptop nu idagarna, tillsammans med ett ljudkort. Jag har spanat in en modell som jag hoppas kommer fylla mina krav och samt letat ljudkort. Tänkte dock dubbelkolla i min kunskapsoas nummer ett (99'an), innan jag klipper till så jag inte står där med brallorna nere. :rolleyes:

Datorn: http://www.network.se/barbart/?modell=cb8000c Jag hade tänkt välja 1024M i internminne, eller 2 st 512. Jag vet inte riktigt skillnaden där, någon som kan förklara? Naturligtvis ska jag skaffa en snabb och stor hårdisk i den.

Sedan när det gäller ljudkort så står jag och väger lite fram och tillbaka. Det står emellan M-Audios FireWire 410 (http://209.132.209.147/products/en_us/FireWire410-focus.html) och QuataFire 610 (http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=16). Är det någon som har någon erfarenhet av något av dessa kort? M-Audio verkar lite robustare och bättre, men jag är inte övertygad ännu.

Min idé är hursomhelst att jag ska köra Ableton Live och kunna få ut ljuden på olika kanaler in till ett mixerbord. Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 09:54

20 gb hårddisk var väl lite i minsta laget på daton?
Vad är priset på den?

Hårddisken ska man ändå helst byta till en som kör 7200RPM istället, det finns ju på marknaden numera, men tillverkerna verkar lite långsamma på att byta upp sig till denna så det brukar man få köpa själv ändå.

Har ett FW410 hemma, och det fungerar riktigt bra. Jag använder mitt kort med en latency på 128 Samples utan knaster eller brus, men tilläggas bör att jag blev tvungen att köpa ett nytt firewire kort till datorn för att det skulle fungera samt att jag är tvungen att strömförsörja den med den externa trafon istället för via firewire tråden, annars får jag lyssna på en massa "datormissljud" istället. Men tror inte att det beror på ljudkortet utan snarare vissa tillverkares problem att följa firewire standarden ordentligt.

Lite länkar med info ifrån M-Audio's site;
http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=a66b6231d0175bd408461892c065fbd1
http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=856d4e933f5d831e9ebe338673e5cd8e
http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=b4623b540f5b398527f4b79030646fdd

En sak att komma ihåg är att M-Audio inte ännu har en drivrutin som är anpassad för XP med SP2, det fungerar ju iofs med den gamla även under SP2 men med en del småmysko saker som händer med den, som t.ex att man ibland får boota om burken helt och hållet för att den inte hittar ljudkortet (det händer aldrig under drift, har den hittat kortet så fungerar det hela tiden, utan detta gäller bara att den ibland inte hittar kortet efter uppstart.), eller att volymratten på fronten inte fungerar i vissa lägen, eller att ledstaplarna inuti programmet ibland bara dör.... Allt detta är löst så fort deras nya driver för SP2 kommer.

Lådan på FW 410 känns riktigt stabil faktiskt, och jag har även provat den med Ableton Live 4 och det fungerar klockrent.

Apropå minnet, det är bara nödvändigt med dubbla minneskretsar ifall moderkortet använder en teknik för att öka minneshastigeheten genom att just använda dubbla minneskanaler, i t.ex mitt moderkort så används dubbla PC2700 minnen för att få upp minneshastigheten till 533MHz, Om jag vill så kan jag använda bara en minnesmodul, men då får jag oxå sämre hastighet på minnet.
Detta får du kolla upp med tillverkaren då inte står på specen för datorn.

/Fredrik

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-20 22:10

Tack for ditt snabba svar Dualrange!

Hur är det med grafiken med laptops egentligen? Funkar att producera musik med en dator som har ett grafikkort som delar på ramminnet eller är en med eget minne ett måste, och vad som då skulle vara lagom(Mb)? Eftersom denna datorn inte kan få ett eget minne för grafiken så är det klart bäst att jag frågar om det. Detta är nog det jag undrar mest om med datorn faktiskt.

För bara XP och musik så räcker det bra med 512MB ram om man nu inte håller på med multisamplade flyglar och orkestrar förstås. Om du dessutom skall ha minne till grafikkortet så skulle jag säga att 1024MB ram är lagom eftersom det är dumt att ha för lite minne iallafall. (överdrivet mycket minne är å andra sidan bara dyrt om man inte använder det.) Kolla om det går att låsa hur mycket ram som du tilldelar grafiken, 256MB borde vara lagom för det ändamålet.
Det man kan märka när man har ett klenare grafikkort i t.ex Logic är att när man ligger nära gränsen för vad datorn klarar av så kan grafiken upplevas som lite "slö". Men oftast blir det inte värre än så.
Nu kan ju jag inte sitta och lova att din dator kommer att fungera felfritt, men jag kan inte se några uppenbara fel i konfigurationen. Förutom det vanliga eventuella problemet med Firewire, men det måste man alltid prova ändå.

  • Medlem
  • 2004-10-21 10:34

Kolla ljudkortstillverkarens sida för info om hur FW och SP2 fungerar ihop.

Fick min dator med SP2 förinstallerat, och jag har inte märkt några Firewire-problem (MOTU828). Kan inte säga att jag direkt stresstestat än dock...

Det jag menade med det vanliga problemet med Firewire är det att tillverkarna av firewire chipseten på PC sidan inte alltid har följt standarden eller gjort andra fel.

  • Medlem
  • 2004-10-21 10:45

Peter H: Inte? Åhå, på Motus hemsida så säger de att man _inte_ skall stoppa in SP2 än.

Det är oftast inte Firewire som strular utan andra saker med drivrutinen. M-Audio vill inte heller att man använder SP2 ännu men det fungerar ändå fast med lite småstrul som jag beskriver ovan.

Citat:

på Motus hemsida så säger de att man _inte_ skall stoppa in SP2 än.

Nä, jag vet. Men det var inte mycket att välja på. Ska vid tillfälle testa att göra lite tyngre grejer, men det kändes helt solitt det lilla jag kört än så länge.

I praktikten blir det nog inte så mycket data att det blir problem, mjukvaran "submixar" väl all audio, och jag använder bara dom analoga utgångarna. Och 8 monospår 16/44 klarar väl tom USB1 med lite god vilja?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-22 00:22

Ser på hemsidan om datorn att det är 64mb till grafiken, så den går väl antagligen inte över det då, eller snor mer dvs. Känns hursomhelst som att jag har koll på läget nu iaf.

Jag kommer slå till på den datorn då, med 80 gig hårddisk på 7200rpm och även med 1024m i internminne då. Drivrutiner och dylikt brukar ordna sig efter ett tag. Tror knappast att m-audio kursar och rättigheter skickas fram och tillbaka (som med EMU's Paris-system).

Någon protest?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 07:27

vad får du betala för datorn i slutändan? och vad blir de slutgiltliga konfigurationen?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-26 21:06

Den slutgiltiga konfigurationen står övertill ditt inlägg. Jag ska ha m-audio´s ljudkort också. Datorn får jag rabatt på (som jag inte kan helt exakt just nu), så jag tror det landar på mellan 10 till 15.

1
Bevaka tråden