Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tracker i VST!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något för er gamla trackers?

http://www.kvr-vst.com/get/1048.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 14:27

Madtracker har ju annars rewire-stöd, blir väl ungefär samma sak i slutändan.

Buzz... Det är grejer det, slår det mesta i tracker svängen..

Renoise = bäst

Både buzz och madtracker är sega att jobba med.

(dags för trackefejden (den har ni väl läst om i skolan))

OJoj, det börjar kännas som på #trax när striden mellan FT2 och screamtracker drogs upp. på demoscenet, på amerikanska #trax så var det väldigt tydligt överhängande större andel Impulse Tracker-användare senare, medan FT2 och nu på senare tid andra moderna protrackerkloner fortfarande dominerar den europeiska scenen.

Buzztracker är helt klart segjobbat och nu har det ändå blivit passé till slut. Jag började använda det när alpha6 släpptes, i vilken det varken gick att spara låtar eller fanns några effekter förutom dist, så tro inte att jag inte gillar programmet. Renoise känns som en klart frisk fläkt.

För att anknyta till ursprungsinlägget, intressant. Jag älskar den där fonten, den liksom skriker användvänlighet och en känsla av att "veta var man är" i musikprogrammet. Fantabulöst!

Det geniala med Buzz är "moduläriteten" kan erkänna att det inte blir lika snabbjobbat som "standard" trackerinterface men ouhhh... Den har inga begränsningar, sen kan man patcha allt precis som man vill. Varför skulle Buzz bli passé?

Du har rätt med modulariteten faktiskt, men jag tycker det är löst på ett så klumpigt sätt att det i slutändan inte riktigt blir värt det, även om det är otroligt häftigt hur buzzscenen helt plötsligt tagit fart i fråga om folk som gör egna maskiner och effekter

det hade problemet redan frn början att det var för segjobbat (men dock lite revolutionerande iaf!), även om programmet förbättrades... om man jämför med FT2 så finns inte den där känslan av att kunna göra sitt hantverk snabbt, vilket lätt gör att man bara just sitter och skapar ljud hit och dit utan att få göra slag i saken.

jag älskar att leka fram ljud, det är faktiskt en hobby i sig som står sig som minst lika meningsfull som själva musikskapandet, men för mig personligen blev det så med buzz att jag bara fick ut något av det ena, men inte av det andra.

jag tror det kanske hade varit annorlunda om inte oskaris hårddisk hade blivit griljerad av blixten, eller om det hade funkat med data recovery på den.. men nu blev det inte så :/

Altemark, känns som det var därför man inte pallade att hänga i #trax

(mosaik = gamle radix)

Hej Radix! Det var länge sedan! Bor du fortfarande utomlands?

Hemskt offtopic, jag är tillbaka i Stockholm sedan ett år tillbaka. Får snacka mer i lhasa

Måste säga att Renoise är den mest prisvärda programvara jag investerat i.
Men jag tycker att ASIO stödet är lite sisådär. Får faktiskt ut mer kräm i Directsound mode.
I övrigt helt briljant.

buzz funkar även finfint med vst nuförtiden. me loves!

  • Medlem
  • 2005-01-10 20:17

Någon som testa AODIX 4 ?

Verkar faktiskt inte så tokigt som tracker sequencer för VST's och externa synthar.
Lite fånigt med $75 för att kunna testa alla funktioner (som ex. dump från extern synth funkar när man sparar verket).

  • Medlem
  • 2005-01-11 05:37

Ni har ju nya Skaletracker också, den ser ut och ha väldigt avancerade funktioner och allt i klassiskt FT2 interface stil. Några av möjligheterna är följande:

* 64 Tracks / 256 Virtual Tracks when playing. 16 stereo independent outputs.
* ASIO multioutput support
* Selectable Sample Compression
* WAV RENDER (8, 16, 32 bits) per instrument, synth, effect and subgroup<
* Full Midi IN/ OUT
* Configurable Sample Rate (from 8KHz to 192KHz)
* High Quality Mixing: 32bit float point mixer for Impressive Output Quality
* Support for VST Instruments and Effects
* Support for built-in filters and effects
* Stereo Samples
* Samples per instrument increased from 16 to 256
* Samples per instrument note&velocity increased from 1 to 4
* New Note Actions Support.
* USE SkaleVSTI in your favorite SEQUENCER where VSTI is supported.
* MULTI-ENVELOPE SUPPORT: Assign different Envelopes to the same Instrument parameter(volume,pan,cutoff,resonance) and let them act how you need it.
* Interpolate all the parameters in a block (volumes, effects, etc) to create fades between 2 values.
* Track view of 4,8, 16 , 24 or 32 tracks simultaneously.
* Sample Editor for basic Sample Actions (loop, edit, etc)
* DirectSound Output (Enabled from v0.71 and higher)
* AKP (Akai S5000/S6000) Instruments supported
* SF2 (SoundFont 2.0) Instruments supported
* XI Instruments Support. And also SKI (Skale Instruments)
* Support for ASIO multi I/O cards (Under Work)
* Tested under Windows 98, 2000 and XP.
* SAVE AS SKM (Skale Module), MOD and XM
* Keybs & mouse buttons repeat velocity configurable (added Left mouse button delay/rep)
* FX Routing
* Effects and filters Groups
* MouseWheel support to scroll

Nämde jag att det är gratis?

  • Medlem
  • 2005-01-11 11:08

Det som dock talar för Aodix (testade demo versionen) är att du faktiskt kan använda den som en "vanlig" sequencer. Med andra ord om du gör ett ackord så kan du låta hela ackordet ligga på samma spår, du behöver alltså inte lägga varje not på enskilda spår.

Mig veterligen så går inte det i Skale (testat som hastigast).
Sen har Skale lite för krystat GUI för min smak.

Renoise är bättre är sk@le
www.renoise.com
fast sk@le är gratis

  • Medlem
  • 2005-01-11 17:09

Har testat renoise, vet inte om jag riktigt kom överens med det programet.
Går det att "midi/sysex-dumpa" instrument inställningarna i Renoise när man spar sitt alster eller är det upp till en själv att spara det själv ?

  • Medlem
  • 2005-01-12 02:17

Kollade in senaste versionen av Renoise, verkar som att dom har städat lite.
Verkar kunna vara något att titta närmare på

  • Medlem
  • 2005-01-17 00:25

Fråga, om någon vet.

Får man ASIO stöd med Renoise 1.5 om man reggar eller är det den gammla versionen ?
Efter en helgs testande så tror jag att jag har hittat hem
Funkar klockrent med VSTs och synken med Virusen.
Inga problem att record'a MIDI medelande (ex. Modulation wheel).
Samplingar hanteras som det ska direkt i trackern och inte en massa skit ivägen.

Kort och gott, nu kan man ju börja göra lite musik igen

Skicka midi ut från trackers låter ju coolt.

Det bästa med att koden är fri till Buzz tycker jag är att folk bygger trasiga pluggar som inte funkar som dom ska som man sedan kan använda.

Sen tycker jag att buzz ger ett oerhört händigt sätt att mixa låtar medans man bygger dom. Helt underbart att dra kablar fram och tillbaka och låta ljuden blandas med varandra i komplexa serier av effekter.

  • Medlem
  • 2005-03-15 19:24

Buzz är trevligt på många sätt.
Om bara FSM kunde fixa en vst på Infector modulen så vore det trevligt

Tyvärr är Buzz inte så speciellt bra på många andra sätt.
Framförallt i kommunikation med externa burkar.
Sen var det tråkigt med source code'n till 2'an som försvann i HDD crash.

Renoise funkar klockrent och jag tycker dom löst automationsdelen riktigt bra. Synken är bra från start med externa burkar, även fast jag inte reggat än så är det bra synk mellan virusen och vst'erna (ingen asio alltså).
Renoise gänget kommer definitivt få $45 av mig

"Buzztracker är helt klart segjobbat"

Skumt att ni tycker så.. några få klick sedan är det bara att skriva in tonerna och musiken flödar. Att koppla hit och dit mellan effekterna är ju dessutom lätt, snabbt gjort och översikten fortsätter vara total. Ljuvligt.

Jag har använt buzz sedan innan man kunde spara låtarna, och om man jämför med FT2 så är interfacet jättebloatat och svåröversiktligt, även om man är riktigt riktigt van vid det. Inte tillräckligt tangentbordsvänligt osv, även om det öppnade upp stora världar (och fortfarande på många sätt gör det). För mig slutar det mest nuförtiden med att bara koppla hit och dit mellan effekterna tyvärr

Va kul. jag har också användigt buzz sen alpha-tiden.

Största problemet med buzz tycker jag är ljudkvaliten men det beror ju helt på vad man vill bygga. Om man vill köra vanliga vsti i buzz så måste man dessutom ha en saftig dator och använda det med klaviatur är ju ganska omständigt. Åandrasidan så är det ju en tracker

Jo, det är en av de fina grejerna med buzz ändå, att det tar så lite kräm att man kan maffa på med effekter. Ljudkvaliteten må lida, men det är himla skönt. Kanske en del av det man stör sig på med buzz i längden är väl just att det är instrumenten precis som vsti är softsynthar, och därmed väldigt tråkiga och klumpiga att använda, oavsett vilka ljudmöjligheter de erbjuder. Braincontrolled computer arrive soon please!

Okej, vi måste vara mycket olika lagda. Jag har inte varit buzzare på allvar särskilt länge men har trackat på skoj sedan tio år och jag har inga problem med att jobba snabbt i Buzz. Kan påbörja och klargöra låtar på några timmar om det vill sig väl och det inkluderar extern inspelning av exempelvis cello som sedan smidigt fogas in och effekteras. Även min flickvän, pussy här på forumet, klassiskt skolad som aldrig trackat eller använt musikprogram till för något år sedan föredrar numera buzz (framför reason som hon började med). Jag håller helt med om att man måste pilla mycket gör att få riktigt bra ljud (som på storsäljande houseplattor, om det är vad man vill åt) men det är möjligt (vilket CiD här på forumet bevisat, om inte annat).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 23:42

buzz är underbart. använder det mer än något annat. börjar dock tröttna rätt hårt på att spara två gånger per minut i rädsla att det ska krascha. skulle det bara vara aningen med stabilt skulle det vara helt underbart.
dock är det nog skönaste programmet om man arbetar med samplingar.

  • Medlem
  • 2005-03-17 07:21

Renoise är väl ändå bäst!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:01

Har buzz fortfarande det här problemet:
Om pattern 3 är grund-beat, pattern 5 är refräng, pattern 6 break.

Först är det grund, följt av ett break, sen till ref:
3 3 3 6 5 5 5 5

Hoppar ni hängde med där.

Nu till problemet, om man ville spara ratt-rörelser, när jag satt med det för länge-sedan.

Så vrider man under pattern 3 säg, då sparar den inte ratt rörelserna separat, utan pattern 3 kan bara ha en rörelse, jag kan inte spela in rattrörselsena fritt, utan att de är bundna till patterns.

För att kunna göra ett svep genom hela grundbeatet, fick man kopiera pattern 3
så det blir:
1 2 3 6 5 5 5 5

Krångligt att förklara, men hoppas någon förstår.

ja korrekt. det "problemet" är inte mycekt o göra åt.. det enklaste är ju o göra pattern längre och bara copypastea..

ja, exakt. lägga till en till instans av tracker/instrument man vill använda i sequencer-view och skapa en jättelång eller flera korta patterns vilka man endast använder till att ändra parametergrejer, inte noter

1
Bevaka tråden