Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backa upp era grejjer för tusan!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vänta inte tills det är för sent!
Att förlora många många veckors arbete och slit är så oerhört trist, men väldigt lätt hänt.
Stöld och hårvaruproblem är kanske de främsta anledningarna till att vara på sin vakt, speciellt idag då många är laptopbaserade och knallar runt på stan med sitt livs verk under armen.

Om ni inte redan gjort det, se till att skaffa ett bra backupsystem.
Koppla en extern usb disk till datorn, eller tanka över till annan dator på det lokala nätverket, eller till någon ftp... Whatever works...

Numera kör jag en schemalagd backup av de viktigaste mapparna på min laptop, varje dag.
Jag använder programmet Handybackup, vilket är ett ganska enkelt men väldigt effektivt backup/synkroniserings verktyg (väldigt Handy alltså). Det kostar en liten slant (runt ?40), men går att utvärderas i 30 dagar.
Det finns säkert freeware alternativ att tillgå, för PC och Mac.

Jag backar upp alla mina projektmappar och det handlar ju om ganska många gigabyte.
Synkroniseringen är smart nog att endast kopiera nya eller ändrade filer, så har man väl synkat allting en gång, går det snabbt.
Det kanske viktigaste är att kunna schemalägga backupen, och inte förlita sig på att manuellt backa upp filerna lite då och då. Då blir det inte gjort speciellt ofta.

Ta hand om er och era skapelser

Tack för att du tjatar lite på oss, Jag som jobbar med sådant borde ju veta bättre iallafall, men det gör man ju inte :rolleyes:
Backade precis upp allt arbete på en separat disc, Bättre än inget men sämre än band som för dyrt för mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 21:05

Windows XP har ett backupsystem som gör allt det du berättar om!
Men ja, man ska backupa oftare och mera!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-10 21:09

Jag har gjort det en gång, ska föröka bli lite mer långsiktig i min data hantering.

  • Medlem
  • 2004-11-10 22:08

jag väntade tills det blev för sent

fått lära mig den hårda vägen jag

Ursprungligen av Cytex:

jag väntade tills det blev för sent

fått lära mig den hårda vägen jag

Samma här, fick betala hutlösa pengar för att få ut data ur en död hd.

Tack för påminnelsen.

"Windows XP har ett backupsystem som gör allt det du berättar om"

Var?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:35

Skulle nyligen slänga in ett nytt grafikkort i min burk, och råkade döda moderkortet samtidigt
Hoppas bara inte diskarna har tagit skada, för då kommer jag gråta i mången månader...

Brukar göra backups relativt ofta, en gång i månaden kanske. Men det skulle ju inte skada och göra det lite oftare...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:50

Stefan: Högerklicka på vald hårddisk i utforskaren
välj egenskaper...
i nån flik finns olika program du kan starta, defrag, scandisk, och även, säkerhetskopiering!

Snacka med Rydan på 99, han använder det och verkar kunna det bra, han som tipsade mig!

Den ligger under "start" "accesories" "system tools" "Backup" . Där kan man välja vad man vill backa up och om vill ha det scheduled eller bara när man själv vill och exakt vad man vill backa up oct till hårddisk eller band osv.

Tack för tipset om WinXP backup.

Nu kan ni alltså inte komma undan

Absolut. Tre gånger har det tråkiga hänt mig...man borde ju lära sig. Första gången var längesedan, jag skulle byta batteriet till PRAM-minnet och något blev fel så datorn kraschade brutalt och hela musikmappen försvann. Då var jag helt ouppbackad, 1996. Det var tre års musik i den mappen. Tack vare Dr Norton fick jag tillbaka ca 70%, men ändå. Andra gången var på skolan i ett projekt, datorns externa hårdisk raderades av Peak som just då var ett livsfarligt program...ca sju-åtta timmars arbete borta - inte så farligt. Sista gången nu i höst, min Powerbook blev stulen i Norrköping, jag hade inte hunnit!? göra backup och förlorade två stycken, en massa programmering och en hel del dokument samt epostlistor, adresser mm. Nu har jag DVD-brännare i datorn och har hittills gjort backup ungefär var tredje dag.

Bra att påminna om, det är så oerhört surt när det händer ngt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-16 11:09

Det är alltid surt när man tappar saker för att man inte gjort backup, vare sig det handlar om datorer eller annat...jag lärde mig det den hårda vägen när jag slarvade bort ALLA masterband till den musik jag gjorde på 80-talet under en flytt...f-n vet hur det gick till men jag blev så förbannad på mig själv så jag grät... :hmmm:

Dualrange, Patbos. Jag hittar inte nån form av backup funktion på mitt XP. Kör ni SP2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 16:57

In i "my computer", högerklick på en disk, properties, Tools-fliken, backup-knappen...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-30 12:34

Just nu så testbränner jag en dvd-rw i min nya-fina Lacie brännare, jag ska arkivera rubbet på dvd tänkte jag, och eftersom det blir smidigare och billigare med dvd så orkar jag nog börja göra backup!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-30 12:37

enapa : Går i samma tankar.

Rydan: Det finns bara Defragmentera och Felkontroll där.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 16:19

sitter precis och klonar mina diskar !
Jag köpte 2 st externa firewire diskar som skall agera klondiskar för de 2 interna 160Gb.. så om ngt går paj är det bara köra direkt från en extern disk eller lägga över de trasiga filer.

Använder Carbon Copy Cloner för OSX.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2004-11-30 20:33

Jag har en disk i löstagbar vagga som jag kör som backupdisk.
Med hjälp av DriveImage från PowerQuest gör jag fullständiga images av mina diskar med ojämna mellanrum - men sällan mer än 2-3 veckor mellan. När disken inte används, så ligger den i förrådet eftersom jag helst vill kunna återställa allt om det händer något otrevligt...
För en ännu mer ökad säkerhet så kopierar jag sedan över dessa backup-images till DVD.
En extra liten finess med DriveImage, är att den kan göra backup på hela systemdisken trots att Windows är igång...
Att det fungerar perfekt fick jag bekräftat när jag bytte hårddisk till systemet senast. Det var väldigt bekvämt att bara slänga in image-backupen och köra (efter att ha ringt och fått ny aktiveringskod från Microsoft förstås...).

1
Bevaka tråden