Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic 7 krashar.

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 15:14

EDIT av Martin Pettersson

------inlägg raderat-------

orsak: Läs ovan

Cubase vs Logic-diskussionen hör inte hemma i denna tråd som tar upp krasch-problem i Logic. Alla inlägg som inte behandlar ämnet (krasch-problem) kommer hädanefter att raderas.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:12

Jo, det är sant. Har reverb på nästan allting. Mycket i min musik med dub-feeling bygger på delay, tape delay och reverb. Din dual 867 borde orka med en del, men långt ifrån 30 antagligen. Det är endast reverben som får min G5 att gå på knäna, aldrig nåt annat vad jag har erfarit. På plattan jag gjorde använde jag Logic Express och inte Pro. Därför hade jag inte Space Designer. Då körde jag Ambience som svenske Magnus Jonsson tagit fram. Det är bra, men otroligt processorkrävande.

Jag menade iofs att jag har 2-4 reverb-bussar och använder bus-send på kanaler. Dvs, flera kanaler använder samma reverb. Den remix jag gör på din låt (som du har hört en preview på) har t.ex endast ett reverb än så länge.

Jag anser att reverb är en effekt som man inte lägger som insert på kanaler utan snarare på bussar och låter flera kanaler "dela" på effekten. Sedan finns ju special-fall då man kanske behöver ett reverb som insert på en kanal, men väldigt sällan. Hursomhelst, jag kan tänka mig att det upstår krasch-problem om du gör på ditt sätt då din dator får mycket att tänka på när du trycker på play.

För att återgå till Karl-Johans problem.

Kan du specificera lite mera. Vilket ljudkort använder du? Kan du upprepa en krasch gång på gång genom att göra samma procedur? Kraschar den till synes godtyckligt? Hur ser dina arr ut i antal kanaler och kanaltyper? Är det imprterade arr ifrån äldre Logic-versioner?

Ju mer specifik info man ger desto lättare är det för oss att hjälpa.

Håller med martin där, att använda ett eller två reverb tycker jag får musiken att sitta ihop bättre, även om man inte gör musik där olika instrument i traditionell mening delar rum rent fysiskt.

Karl Johan, börja med att ladda ner Logic uppdateringen 7.01 som dök upp i dagarna. Se ifall det hjälper, annars kan du återkomma med mer info om ljudkort, etc, etc.

För att inte tappa fokus på denna diskussion om Logic som kraschar så har jag startat en ny tråd om reverb-användning. Så fortsätt gärna diskussionen om reverb där, så försöker vi lösa kraschande Logic-prgram i denna!

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?threadid=8655

  • Medlem
  • 2005-02-21 21:45

Så det var trasiga minnen som orsakade det hela? Jobbigt!

Det är ofta det är trasiga minnen nuförtiden. En trasig 256 MB-modul spökade på min gamla G3. En kompis hade problem med en 512:a på en splitt ny iMac.

Vad är det med alla dessa trasiga minnen? Dålig kvalitet? Hanterar folk dem fel? Är det lika vanligt på PC-sidan med knasiga minnen?

Jag tappade fokus efter all annat som dök upp i denna tråden så jag slutade vara vaksam. Problemet med krash när jag spelade mjukvara slutade efter uppdateringen plus att processorn sjönk ifrån runt 70% till 40 :). Däremot krashar logic så fort jag rör vid rulliste mojängen och skuver manuellt. Tror dock det problemet ligger i att jag uppdaterat operativet efter att jag instalerade logic, vilket det står klart och tydligt i instruktionshandboken att man INTE ska göra. Så efter befintliga projekt är avslutade och jag får min andra sata disk ska jag formatera om hela faderuttan och då hoppas jag det flyter bättre. Annars är jag nöjdast i hela Värmland.
Tack för all hjälp!!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 19:19

Det stämmer. Om man uppdaterar systemet så kan man få stora problem i Logic = installera om. Frågan är om man verkligen ska behöva göra det varje gång Apple släpper en ny version av X...

Ja de kan ju tänkas bli lite drygt efter ett tag

  • Medlem
  • 2005-04-11 11:50

Logic dyker!!!!!!!

Har Apples flaggskepp(dual 2 x 2.5) och Logic 7 Pro(senaste uppdateringen).
Programmet dyker ta mig fan hela tiden så man sitter och sparar
oavbrutet.
Vad sysslar dom med på apple igentligen.
Logic 6 crashade inte en gång på ett helt år för mig och min dåvarande
G4 och nu vågar man knappt gå på dass längre utan att spara.

Jag tror att det har att göra med kylningen i burken.
Programmet dyker nämligen oftast när man utför ett kommando i Logic samtidigt som fläktarna går igång.
Det är möjligen så att det blir någon form av konflikt mellan systemet och
Logic. Det är i alla fall min teori.
Jag jobbar proffessionellt som producent och jag har licenser på allt som finns i burken
så det är inte nåt s.k crack-trubbel det handlar om.
En kollega har i och för sig samma problem men sitter med en dubbel G4.
Allt startade sen Apple tog över Emagic och släppte 7:an.
Det dyker även om jag inte har några pluggar installerade utan kör logic helt rent så att säga.

Någon som har ett förslag????

Mvh, JaiL

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:48

Strulet som aldrig slutar

Jag har haft så mycket problem med Logic 7 och min G5. Jag har en dual 1.5. För mig krashar programet en sisådär fem ggr på förmiddagen men sen när jag har jobbat ett tag lugnar den ner sig. Har snackat me apple care, macotekte och service stället som alla har skyllt ansvaret på varann. Hade datorn på service i 9 dagar men problemet är kvar. Logic krashar. Ibland hela tiden ibland mer sällan. Nu har jag haft datorn i mer än 3 månader och har tröttnat på Apple som vägrar hjälpa till. Jag har inte råd att släppa ifrån mig datorn igen då jag har den i studion och inte tid att ställa in mer jobb. Väldigt besviken på apple som inte tar sitt ansvar och inte heller när jag frågar kan ställa upp med en lånedator tills min burk funkar felfritt. Det var därför jag alltid har lagt ner mer pengar för att ha mac. Skit segt.

Jail: Sker dina kraschar vid ett speciellt tillfälle, alltså när du utför ett visst moment. Eller kan det krascha närsomhelst och hursomhelst?
Jag kör Logic på en dual G4 867 Mhz, M-Audio Delta 66 ljudkort, 1GB RAM. Logic kraschar väldigt sällan för mig, kanske nån gång i månaden. Det jag dock har märkt är att implementeringen av Apple Loops är rätt buggig, men när det gäller AU-pluggar så har jag inte upplevt en enda krasch på grund av det.

Vad har du för ljudkort? Hur mycket minne i datorn? Vilken typ av kraschar upplever du? Total frysning och omstart av datorn, eller att logic kraschar och frågar om du vill skicka felrapport till Apple?

  • Medlem
  • 2005-04-11 12:13

Jag har hammerfall 96/52.
Det kraschar när som helst och hur som helst.
Jag har 1.5 gig i minne.
Oftast fryser Logic och frågar om jag vill rapportera men ibland fryser det helt
och då får jag tvångsavsluta men aldirg starta om datorn.

Har du kollat på denna sida, så att det inte är något sådant som ställer till det för dig?

http://www.rme-audio.com/english/mac/osxcom.htm

Där står det lite om ditt kort:

"RME updates information on G5 compatibility

All currently available RME interface cards are fully compatible to Apple's new G5 computers. They operate at the reduced voltage of 3.3V, and therefore provide the second notch at the PCI contacts to fit in any PCI-X slot. This is especially true for all PCI cards of the HDSP series, HDSP PCI, HDSP 9652 and HDSP 9632.

Older cards are in many cases not compatible:

Hammerfall (DIGI9636 and DIGI9652) revision 1.5/1.6: These cards have been shipped since June 2000. Until the end of 2002, cards have been shipped, which included a PCB error, making them incompatible to PCI-X slot computers. Unfortunately it is not possible to define the time frame more accurately, nor to list the affected manufacturing dates.
*

DIGI96 series: The PCB error also affects all cards of the DIGI96 series until the end of 2002. Unfortunately it is again not possible to define the time frame more accurately, nor to list the affected manufacturing dates.

Using one of the above cards in an Apple G5 computer can cause serious damage to both DIGI96 and Hammerfall series of cards, as well as damage the G5. Therefore RME strongly advises to have all cards meeting the above criteria to be checked by RME before using them in a G5. Checking and - if neccessary - modification is done for free by RME's representatives.

Hammerfall (DIGI9636 / DIGI9652) revision 1.1: These cards, manufactured from 1999 to April 2001, are not Mac compatible at all - and thus can't be used in a G5 anyway.

Note: the revision is printed on the PCB. The date time of manufacturing is coded as week/year on the back of the cards, within a copper area (for example 17/01 for week 17 in 2001)."

  • Medlem
  • 2005-04-11 13:17

Jag är medveten om det där för mitt hammerfall-kort brann nämnligen upp när jag installerade det.
Har fått ett nytt av RME som är uppdaterat och fungerar perfekt.
Har även powercore och det funkar perfekt.
Problemet kanske ligger i Logic 7 och inte i G5:ans kylning eftersom 6:an fungerade alldeles utmärkt?
Kommer det ingen uppdatering snart som fixar problemet så får man väl
byta till Protools antar jag även om jag anser att Logic är bättre och det bör ju
fungera bättre med tanke på att det är apples egna produkt.

Logic 7.1 är ju bara att beställa......och hålla tummarna att det fixar ditt strul.
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?threadid=10106

en vän till mig har också problems med sitt RME och Logic 7 i macen, och det är bara under OS X och Logic 7.
han har inga som helst problem med samma config under OS 9 och Logic 6.nånting...
men som han sa, det är så mycket godis i Logic 7 som man vill köra så det här måste dom bara fixa...

men vad vet jag, jag kör ju SX3 under win XP och det är vrålstabilt

  • Medlem
  • 2005-04-11 22:52

Har det bara varit problem med dubbelprocessorburkarna och Logic 7?

Inte för att jag är insatt i Mac-världen, men jag körde hyperthreading (halvemulera dubbla processorer på pentium 4) på min dator och hade grava problem med Acid 5. Stängde av hyperthreading och allt fungerade klockrent efter det.

Min misstanke är att det är strul med hanteringen av dubbla processorer. Vilken version av MacOS X kör du? Ni andra som har problem? Vad säger folk på Logic-forum?

  • Medlem
  • 2005-04-12 10:59

Problemet ligger nog inte i burkarna utan i programvaran eftersom Logic 6 fungerade klanderfritt.
Inte heller ett G5-problem tror jag. En kollega till mig har samma trubbel och han har en dubbel
G4.
Jag kan tänka mig att Apple skyller på tredjeparts-fabrikanterna för dom vill ju uppenbarligen
inte samarbeta med andra, därav audio units. Protools HD funkar inte heller speciellt bra med Logic längre.
Dom får nog passa sig väldigt noga för vad jag vet så är exempelvis frost-burkarna grymma
och pro-tools le är på gång också.

JaiL: har du kollat in digital performer annars? Om du kör med pro tools-hårdvara (HD/Accel/Mix.. ej LE) så fungerar DP som ett komplett gränssnitt mot det. http://www.motu.com/products/software/dp/features/pro-tools.html

"därav audio units"

Just AudioUnits tycker jag är en av de riktigt stora fördelarna med att köra musikprogram på mac. Det är ett mer genomtänkt format än VST och DXi som bland annat gör det möjligt för sequencern att hantera dåligt skrivna pluggar på ett bra sätt istället för att krasha. Det måste göra det extra pinsamt för apple nu när de antagligen har förstört logic

Bevaka tråden