Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Qubase SE

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om någon skulle kunna ge mig en bra beskrivning till hur jaggör för att koppla gitarren till datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 11:05

En sladd från gitarren till ljudkortet på datorn. 'Line Out' på gitarren till 'Line In' på ljudkortet.

Sen läser du i manualen hur du får in signalen till Cubase. Det finns en jättejättejättebra guide ('Getting Started') som jag föreslår att du läser för att komma igång.

Ursprungligen av Rizzo:

En sladd från gitarren till ljudkortet på datorn. 'Line Out' på gitarren till 'Line In' på ljudkortet.

Sorry att jag är en besserwissermesserschmitter men "line out" på gitarren känns som en roande tanke, tänk er en skön strata med en uppmärkt utgång med den texten.. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 11:58
Ursprungligen av j antoni:
Ursprungligen av Rizzo:

En sladd från gitarren till ljudkortet på datorn. 'Line Out' på gitarren till 'Line In' på ljudkortet.

Sorry att jag är en besserwissermesserschmitter men "line out" på gitarren känns som en roande tanke, tänk er en skön strata med en uppmärkt utgång med den texten.. :kaaaka!:

Haha, det är lugnt :kaaaka!:
Jag är synthnisse, och akta så att jag inte programmerar om någon av syntharna i butiken när jag har vägarna förbi

Det vi gjorde på en spelning var att vi line:ade (härligt med svengelska) gitarren rätt in i mixern och trixade till det där (slängde på förstärkareffekter som 01V-bordet har), och det jag tänkte på var att det måste ju gå att plugga in gitarren rätt in i datorn istället för att mic:a upp en förstärkare. Men nu framkom det ju att snubben har en 'V amp', så då går det ju att använda 'line out' från den

Det behövs en preamp mellan också.. om det inte redan finns på ljudkortet.

Förstärkaren då, hur kopplar man in den? går det föresten att använda sig av V amp, så att man kan ändra ljudinställningar?

Det blir lättare att få hjälp om du berättar vilket ljudkort som du använder för inspelning. Man bör alltid specificera vilken utrustning man använder, annars är det lätt att vi som försöker hjälpa till "famlar i mörkret".

V-ampen är i stort sett till för just sånt
Gitarr -> V-Amp -> vanlig line-ingång på datorn.

Eller vill du hellre köra med "riktig" stärkare? Isåfall så är det micka som gäller.

Har nu fått gitarren att ljuda, problemet är att jag bara kan höra ljud då jag spelar upp men inte medans jag spelar, hur fixar man det?har kopplat gitarren till v ampen och den till micken.
En fråga till är hur jag synkroniserar ljudet, för det är en viss fördröjning?

Ursprungligen av Judas P:

Har nu fått gitarren att ljuda, problemet är att jag bara kan höra ljud då jag spelar upp men inte medans jag spelar, hur fixar man det?har kopplat gitarren till v ampen och den till micken.
En fråga till är hur jag synkroniserar ljudet, för det är en viss fördröjning?

Nå, var det någon som kunde svara på frågan eller ej..?

  • Medlem
  • 2004-11-17 22:04

Vad säger manualen om det hela?

Jag har tyvärr ingen manual, har lånat skivan...

  • Medlem
  • 2004-11-18 12:18
Ursprungligen av Judas P:

Jag har tyvärr ingen manual, har lånat skivan...

Lånat...snarare "hembränt" kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 11:45

Manualen finns på skivan. Kika i katalogen 'Documents', eller liknande. Jag har en sån på min Cubase SX-skiva. I kartongen fick jag bara en tunn liten 'Getting started'-folder, som iofs var väldigt matnyttigt den med.

""line out" på gitarren känns som en roande tanke, tänk er en skön strata med en uppmärkt utgång med den texten"

visst vettu.. koppla den direkt in i vägguttaget och röj loss!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 12:00
Ursprungligen av Volantiz:

visst vettu.. koppla den direkt in i vägguttaget och röj loss!

Åh, det måste vara det som kallas för 'electric boogie' ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 13:37

Man ska ju inte dra några förhastade slutsater, men alla crack-skivor jag har sett är kopior på originalskivorna och ingen har saknat dokumentkatalogen med alla manualer. Det som skiljer är att de har en extra katalog som heter 'crack' där det ligger ett par luriga små söta filer

Jag tycker det är perfekt med crackad variant på min laptop. Då slipper jag plocka med mig hårdvarulåset och slarva bort det när jag sitter på tåget. Iom att jag har köpt Cubase SX3, så har jag (enligt licensprogrammet) rätt att köra Cubase SX2 (vilket jag har installerat på laptopen). Funkar perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 19:43

Jag tycker att du borde sätta dig in i manualen faktiskt. Den går igenom allt detta steg, för steg, på ett trevligt och kompetent sätt. Manualen finns på din dator. Klicka på:
START -> Programs -> Steinberg Cubase SL -> Documentation

Anledningen till att det inte låter när du spelar in är troligtvis för att du inte har slagit på 'monitor' på spåret. Se manualen angående detta.

Fördröjningen kallas för 'latency', och slå en sökning här på forumet så hittar du drösvis med trådar om det.

Har sökt om latency men inte funnit något som hjälper mig att åtgärda problemet. som det är nu så har jag kopplat gitarren till v ampen och den till mickuttaget, skulle vilja veta hur jag kopplar in förstärkaren ochså?
men som det låter så verkar det svårt att beskriva hur man reglerar fördröjningen..lr?
Jag vet att det har något att göra med buffrar..mer vet jag inte..tacksam om någon skulle vilja hjälpa.

"skulle vilja veta hur jag kopplar in förstärkaren ochså?"

Kan vi få veta vad det är för stärkare? Vissa nyare kan man koppla in precis som en v-amp.. andra måste man micka upp. Om det är uppmickning som gäller så finns det mycket att diskutera om

Latency har delvis med buffrar att göra.. små buffrar ger lägre latency.. för små buffrar får ljudet att spraka/hacka å ha sig.

Jag har en äldre model av pevey. Vad jag vill göra är att koppla ihop förstärkaren gitarren och min vamp, men har inte lyckats få ihop de tre tillsammans. har prövat med bara min stärkare men ljudet då jag spelade upp det jag spelat in var inte bra. trots att jag hade mkt distortion på stärkaren så blev det väldigt cleant ljud och väldigt låg volym då jag spelade upp.

1
Bevaka tråden