Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fnittermaskin: Sunksampler

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 01:22

Alltså det här var ju kul på riktigt. Som det ska vara. Hur svårt var det här då? Välj läge, antingen att spela alla fyra samplingar efter varann, eller på varsin splitpunkt (och omfång) eller på lite olika sätt. Sampla. Tryck Rec. Spela in. Arpeggio finns. Icke synkbart. Knappt ingen annan redigering. Spela in, spela upp. Ingen boot-tid. Ingen diskettstation (jag kopplade ur den internt för den funkar ändå inte). Midi. Audio. Ström. Leksak. Men jösses vad kul! Remember: the 80s. Snabbt och simpelt.

Kostnad: En whopper

Tack, Kröjtz!

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-17 01:27

*host host host* Låter roligt...skulle vilja ha en enkel sampler också...framför allt för det priset.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 01:29

Undrar om man kan slå av att den söker efter loop-punkt när man samplat bara...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-17 01:50
Ursprungligen av PF:

Undrar om man kan slå av att den söker efter loop-punkt när man samplat bara...

Förstår inte riktigt där...loop-punkt? Spelar man inte bara in ljudet och editerar det lite, eller hur jobbar man med samplers egentligen? Har aldrig ägt någon, så jag är helt grön på samplers...för en whopper borde man kanske införskaffa en och lära sig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 01:40

Haha! Det kunde man. Det är bara att välja en samplingsstruktur så avbryts processen, men ljudet finns där. Jävlar vilken snabb köttsynt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 01:52

Ja nuförtiden behöver man ju inte vara allt för burgen för att skaffa sampler

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-17 01:55

Klockan är inte 2 på natten ännu...skämt diskvalificieras! Du får skriva om inlägget om 8 minuter. Som straff ska du posta det 100 gånger. Så att du inte gör om det.

ja, mera kött på benen och klockan senare PF!

det är otroligt härligt när det går enkelt och snabbt när man blivit nerboggad av allt för moderna apparojter och datafönster. har aldrig ägt en sampler heller, men jag kan tänka mig att känslan är som om att man skulle sätta sig i fasttracker 1 idag

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 02:01

Haha! T om banken skämtar nu, tog just en sväng in på SEB. De skriver så här i en rubrik: "Sambo eller gift? Det skiljer sig."

• Medlem
  • 2004-11-17 02:04

Kanske borde leta fram min gammla s220 med. Trodde inte att den funkade utan disketstationen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 02:05

Att den gör! Uppstartstiden är 2 sek, sedan är det bara att sampla.

• Medlem
  • 2004-11-17 02:36

Ok. Får leta då. När jag tänker efter så har jag för mej att den inte gick igång sist jag testade. Nåja. Ska inte säga för mycket.

vad heter maskinen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 04:43

Det var Rolands "instegssamplers" när det begav sig. De byggde på modellen S-10. Minns mycket väl när Kjelle på Tälje Musik visade mig det nya magiska instrumentet, S-10:an. Sampling! Det var väl 1986 och man var knappt... Emils mamma-dialekt... törr bakem örena. Har för mig att den kostade 11.900:-. Den här modellen är i rack och har dubbla antalet röster mot S-10 (16 istf 8), heter S-220. Finns även en rackmodell som heter MKS-100, som är S-10 i rack rakt av. Efterföljaren S-220 skulle egentligen heta MKS-200, och så står tryckt även på moderkortet. Idag är de värda "peanuts"... eller whoppers. En gång i tiden var de high tech (ähum, det där lät nästan som en Peter LeMarc-låttitel?).

Fina bilder här: http://www.deepsonic.ch/2003/htm/s10_mks100.php

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-17 06:14

Den här tråden har gjort mig väldigt sugen på en gammal sampler, trots att jag egentligen inte behöver en...99ans förbannelse kanske...hursomhelst PF, jag bjuder dig på mat när helst du vill...;)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 06:24

Haha!

Nåväl, som sagt, det går att hitta billiga samplers - och har även du tur kanske det finns någon mer givmild 99musik-medlem som har en sån här gammal "häck" som inte används. Jag tänker leka Art Of Noise med 220:an

• Medlem
  • 2004-11-17 08:24

Attans va S-10 är fulsnygg. Snygga proportioner och former, lite dansk i formgivningen

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-17 08:48

pf: visst är den härlig! bara att banka in ljud och köra liksom, jag gillar den massor!
hmmm jag gillar ju inte hamburgare så speciellt mycket så man kanske ska försöka samla på sig lite fler småttingar att sampla med.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 09:33

Haha, ja, småttingarna är ju lämpliga att sampla av om inte annat

Tänkte på det, det gör ju inget att den inte har sin egen (rätt taffliga) lagringsmöjlighet kvar, man kan ju bara spela in ljudet på datorn och sampla av det igen om man vill fortsätta med sin låt någon gång längre fram. Med tanke på att det inte är någon parameterjoxans att tänka på så går ju det utmärkt.

Samplern jobbar med tröskelvärde (för de som inte vet), så den börjar spela in när ett ljud är tillräckligt högt i nivå. Det roligaste läget är "A/B/C/D" som splittar alla fyra (!!!) samplingar (otroligt för att de är så få, en E-mu / Akai kan t ex hålla hundratals samplingar i sina minnen) över klaviaturet. Samplar man i det läget så står det först A i displayen; spela in, sedan står det B, C och D. Mycket enkelt och intuitivt. Sedan är det klart och då är alla fyra inspelningar mappade och klara.

Eller så kan man välja något av de andra lägen som finns. Det är ingen komplex maskin direkt, 11 lägen har den. Det är knapparna under displayen som väljer "sampling structure", hur de här fyra snuttarna spelas upp. I läget ABCD t ex spelas ljuden upp efter varann.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 09:41

Igår sålde jag min töta Emax-II Turbo, saknar den redan!! Visst den var väl inte den modernaste samplern men den lät bra, hade i alla fall 4 Mb RAM och 105 Mb inbyggd HD. Tok enkel att jobba med även om Spectrum Synthsis mest gav konstiga modulations ljud.
Jag tycker Emax-II:an är riktigt snygg och klaviaturet är riktigt skönt att spela på.

Får väl köpa en till vid nått tillfälle... bara den har 4 Mb RAM.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 09:45

Du saknar den redan?!

Hade det - notera att jag skojar en smula! - måhända blivit en fin vana att lägga upp den på nytt på Vendolin varje morgon?

Fotnot; jag skulle köpt Demokids Emax II... en långkörare på Vendolin... men det bidde inte så. Men varje gång jag sade att jag var intresserad av att köpa (till utannonserat pris) så sa han att han inte var så himla stressad på att sälja... och nu är den såld. Och nu saknas den!

Ett exempel bland många på hur ambivalenta vi musiker är angående utrustning... gissar jag...

Mvh - den MEST ambivalente!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 11:11
Ursprungligen av PF:

Du saknar den redan?!

Hade det - notera att jag skojar en smula! - måhända blivit en fin vana att lägga upp den på nytt på Vendolin varje morgon?

Fotnot; jag skulle köpt Demokids Emax II... en långkörare på Vendolin... men det bidde inte så. Men varje gång jag sade att jag var intresserad av att köpa (till utannonserat pris) så sa han att han inte var så himla stressad på att sälja... och nu är den såld. Och nu saknas den!

Ett exempel bland många på hur ambivalenta vi musiker är angående utrustning... gissar jag...

Mvh - den MEST ambivalente!

Hade jag haft tillräckligt med plats hade jag inte sålt en enda synt. Tyvärr får jag inte plats med ett till keyboardställ. Jag har haft ett antal köpare på Emax-II:an men antingen vill dom ha den skickad eller så ska dom återkomma... Värst var killen som ringde en måndag och ville köpa den. Han skulle komma upp till Stockholm på söndagen med sina barn för att gå på Monstertrucks och skulle passa på att köpa den på vägen hem. Han ringer en timme efter utsatt tid och säger att ?regeringen? sagt nej. Det kunde han berättat när han åke upp så jag slapp sitta och vänta!!
Killen som köpte Emax-II ringde igår eftermiddag och köpte den klockan 19. Så ska en affär gå till om Demokid ska bli nöjd. Man ska veta att man vill/kan köpa en synth innan man ringer och bestämmer tid.

MVH
Demokid

PS.
Klart man kunde sålt den snabbt till någon av alla prutare men jag tycker den var värd 2900 då den hade 4 Mb RAM, HD, bra klaviatur och var både snyggare och roligare än t.ex. Akai S1000 Kb. Man får alltid det pris man vill ha om man inte har bråttom att sälja.
DS.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-17 10:30

En jäkligt fin feature på s220 är att den har en monitor funktion där man hör efter a/d och då kan man använda den som 12bitarsmumsare man kan köra på 30/15khz så det är verkligen lagom hifi åt mig.Så den är utmärkt att patcha in framför/efter effekter när man sitter och gör lofimums. Det enda som jag skulle vilja ha är lite parametrar på limitern som sitter på ingången åtminståne skulle jag vilja ställa in release tiden snabbare, då jäklar-i-min-låda skulle det vara en nice kompressor med 12bitars sound!! mumma-2000!! Den är ju även en mic-preamp, den har även nån sjuk funktion där man kan trigga med micingången eller pedal... mins inte riktigt, det skulle vara kul att terra nån gång...

Ja, det är lustigt med hur gamla prylar blir intressanta igen just för att dom BEGRÄNSAR ens kreativa möjligheter. Sitter själv med en dammig S-700 och en trave QD diskar som jag troligen aldrig kommer sätta igång, men jag vill inte heller sälja den just för att den har själ som ingen annan sampler. Liksom jag snöat in på gamla keyboards just för att dom har så begränsat uttryck. Det är det som gör dom intressanta, konstigt nog...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 16:14

Det är väl så att man blir trygg av enkla prylar tror jag. Samma sak när jag ska köra bil, gillar inte fippliga "interface" där heller, eller bil - tja, bilstereos, där är huvudet på spiken. Hela den marknaden är full av interface som närmast är funktionsodugliga. Hålla på och mappa samplingar med en klurig hårdvarusampler är jättetrist, oergonomiskt, jobbigt, men när det är intuitivt blir man ju glad

PF: Fan va kul att du fick i gång den.

"Hålla på och mappa samplingar med en klurig hårdvarusampler är jättetrist, oergonomiskt, jobbigt, men när det är intuitivt blir man ju glad"
Ja, det är totalt hopplöst att mappa samplingar när man kör inne i stan och genom alla rondeller.

Det var ett tag sedan jag samplade själv men jag brukar sampla med datorn och mappa med Peak ock skickade via scsi till Emun.

Öj!

Den däringa hamburgarsamplern har en püsig feature kom jag på (och som jag ju ser nämns redan i tråden...):

Man kan trigga samplingen med en insignal på nån av jacken där längst ute till vänster!
Alltså bara EN sample, men jag riggade upp den mot en gammal Boss-pad åt en trumslagarpolare som i en låt ville ha ett sånt där riktigt simmonskt "KADOSCHHH"-ljud i en låt. Fyra olika samplinar ihoptotade, och triggade. Det fungerade...

S220 har digitala filter också, men de är inte i realtid och tar sin lilla tid att applicera på ljudet.

Att driven var kass gör väl egentligen inget - man kan ju mididumpa. Vill man vara riktigt hård så skaffar man ju en sån där midifilfloppydiskmojäng från Yamahaha eller Alesis. Eller varför inte en MC500 med bulkdumpprogramvaran.

Är det NÅN som råkar ha midibulkdumpprogramdisken till en MC500/MC500mkII förresten?! Vill ha!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-17 21:25

Eller så tjackar man en QX-3 från undertecknad. Den har Midi-dumperiet inbyggt !

L - ps. Rotwang, har du fått degen för mjukvaran ?

Bevaka tråden