Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processoruppgradering?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Undrar om nån vet hur Sonnets processoruppgraderingar funkar? Jag har nu en G3 300 Mhz och kör Logic 4.8 i 9.2. Behöver uppgradera burken, men slipper gärna byta allting. Macoteket säljer kort för uppgraderingar ända upp till G4 1Mhz. Med hopp om initierade svar. Mats

  • Medlem
  • 2004-11-17 13:28

Flyttade den här tråden till bättre ställe. Själva svaret hittar man nog lättare på 99mac än här.

Jag uppgraderade en powerbook en gång med uppgraderings-kit från Sonnet. Visst, det blir ju snabbare och så, men min personliga åsikt är att det inte är värt pengarna då det finns andra "flaskhalsar" kvar i form av sega bussar och långsamma minnen.

Vilken modell är det på datorn? Är det den blå-genomskinliga tornmodellen eller en grå desktop/torn? Om det är en utav de gråa tycker jag att du ska satsa på att byta dator istället, är det den blå-vita så kanske det (eventuellt) skulle vara värt att uppgradera processorn.

Vad får du betala för uppgraderings-kitet?

Jag skulle personligen byta dator istället. Men kolla 99mac också för säkerhetsskull.

Datorn är en grå G3 300 Mhz. Uppgradering till G4 700 Mhz kostar 2190+moms. Mats

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 16:45

Det ger ju en liten spark framåt, helt klart. Kan ju vara vettigt om du inte orkar byta dator helt, men du får ingen prestanda som motsvarar en ny Mac iaf. Snarare en som är runt tre år gammal.

  • Medlem
  • 2004-11-18 01:21

Så länge du inte har några planer på OS X så är det nog vettigt, precis som PF säger. OS 9 är klart njutbart på alla G4:or, och 700Mhz är helt OK. Kolla vad den har för cache-minne. En eller två MB är att föredra och snabbar upp rejält, särskilt om resten av datorn är gammal. Det gör att datorn inte behöver direkt åtkomst till det slöa minnet lika ofta.

Uppgraderingen på över 700MHz kräver att du stryper bussen ner till 66 MHZ... Vet inte hur mycket det bromsar men jag tänkte att du skulle vara medveten om det. kolla på sonets sida för mer om detta!

Casheminnet på uppgraderingen är 1 MB. Behöver busshastigheten strypas även på 700 Mhz?

Här är ett utdrag ur sonnet's FAQ

Q.
Why does the Encore/ZIF (700MHz and faster) require that my Blue & White or PCI Graphics G4 bus speed be slowed to 66MHz? Doesn't that slow down my computer?

A.
Developing a high-speed G4 upgrade for these systems required some very advanced engineering, and one of the compatibility issues could not be resolved with the bus at 100MHz. In the interest of offering the fastest-ever G4 upgrade for these users, the decision was made to adjust the bus to allow for flawless processor operation. Benchmarks show that the overall result is a very positive gain for Blue & White owners. As long as the Encore/ZIF is properly installed, there is a solid benefit in virtually all applications.

Det står att man även bör tänka på att 500MHz uppgraderingen är bättre för t ex spel!

Ur audio och pluggin syften vet jag ej vad som är bäst

Men har man en grå G3a så är det bara att ta den snabbaste uppgraderingen, om man nu vill uppgradera förståss

Jag rekommenderar att spara lite till om möjligt och leta upp en powermac g4 istället. Bättre hårdvara typ rakt igenom. Ett annat alternativ kan vara att leta upp ett creamware-kort eller liknande ifall det är mjukis-pluggar du vill använda dig mer av.. vansinnigt prisvärt!

Ursprungligen av Volantiz:

Jag rekommenderar att spara lite till om möjligt och leta upp en powermac g4 istället. Bättre hårdvara typ rakt igenom. Ett annat alternativ kan vara att leta upp ett creamware-kort eller liknande ifall det är mjukis-pluggar du vill använda dig mer av.. vansinnigt prisvärt!

Detta är min rekomendation oxå!

:kaaaka!:

Har lyssnat till era råd. Kör nu på G4 dual 1.25 MHz och Logic 6.4. Tack för hjälpen, boys. Ni hade rätt.

1
Bevaka tråden