Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behringers USB2.0-audioburk...

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjosan!

Jag fick fyra exemplar av Behringers nya audiointerface BCA2000 idag!

Så vitt jag vet finns det bara två USB2.0-ljudinterface på marknaden. Edirol var först med en rackpryl i tiotusenkronorsklassen.
Nu slår Behringer till med en mixerliknande desktoplåda för 2600!
Den kör på 24 bitar, 96kHz om man vill. Den har två mikförstärkare, High-Z för gitarr, lååååånga reglar, inbyggd limiter... dubbla hörlursutgångar och kontrollrumslyssning - allt med _separata_ volymkontroller. S/PDIF-AES/EBU på koax och optiskt, ja den har ADAT oxå! Multipla utgångar, så det är bara att surroundmixa rätt ut ut Cubase.
EN ganska stor låda dessutom. Ser ut att kosta mer...

Behringer har haft BRÅDIS att få ut produkten på marknaden.
Den levereras med drivers från helvetet. Släng bort skivan direkt!

Man skall först köra en Windows hotfix, allt enligt manualen. Haken är att denna endast finns på tyska och engelska - kör man den på en svensk WinXP skiter det sig.
Så jag försökte köra in drivarna ändå. Såg ut att gå, systemljud och winamp poppade på rätt bra... startade cubase, försökte pilla i Asio-kontrollpanelen...

BANG! Har aldrig hittills fått ett sånt FET-HÄNG på min dator! :eek:
Blåskärm med en massa ONDA fel och elände. Datorn fick fullkomligt tokspel, och började vråla och skrika. Mjukreboot gick inte - bara att rycka sladden.
Fick igång kärran sen, avinstallerade drivarna. På behringers web finns uppdaterade drivers, och i anvisningarna till dem berättades att hotfixen inte behövdes om man har SP2! Och det har jag ju - kanon!
In med de nya drivisarna... och då verkar den funka. Cubase funkar.
En trummaskin och ett par linplug-syntar bankade på i ett hyfsat tempo och den verkade inte vilja blåskärma... inte just då iallafall!

Sen blev jag trött och gick hem för att käka och slöa.
Jag skall testa burken lite hårdare den närmaste tiden med avseende på stabilitet, och vad den klarar av i fråga om latency och liknande i Cubase.
Jag har som sagt köpt fyra stycken, som jag skall använda på en ljudproduktionskurs om ett par veckor. BCA2000, Cubase SX, Audacity, Radium-49:or som keyboards... Lyssning via lurar eller en gemensam Tannoy Reveal-anläggning. Mikar från Audio-Technika och MXL.
Jag återkommer med vad jag kommer fram till.

Får de till så drivarna är stabila är det här en dräpar-produkt, inte minst för oss med knädatorer, och det till ett helt absurt lågt pris.

/Rotwang!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-25 01:21

Lös trafo eller adapter för strömmen?

Inget löst uschligt dinglande.
En riktig tvåhundratrettiovolts europakontakt och kabel in i häcken på den, med en riktig strömbrytare.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-25 01:32

Aha! Najs! Har iofs för mig att det e samma till BCF/BCR (dvs. ingen trafo). De tre nya Behringerprodukterna tycker jag verkar lyfta upp Behringer en del på världsrankingen. Billigt å helt ok kvalle. Du nämnde inte att den har MIDI (för det har den väl?) å det e ju alltid trevligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 07:47

Ska i princip köpa en sådan själv nu... men på öppet köp! så jag kan hårdtesta den!

Om man inte kör sp2 då? hur går det då? Inte velat lägga in det än... hört mycket krångel med det...

Som sagt, mycket saker för 2650:- som musikbörsen tar, adat är väl det jag tycker om mest, perfekt när man behöver bygga ut

Någon som vet nått annat ställe som har bättre pris än 2650:-?
Var en del snack tidigare om runt 2300:- och dollarkursen har gått ner sedan dess, och då dyker 2650:- upp... hmm, förvirrad!

Midi, ja för bövelen!
En in och två ut!

Om man inte kör SP2 är det osis. Behringers hotfix som ordnar det den behöver som SP2 inkluderar, fanns hittills bara på tyska och engelska, så kör man ett svenskt XP så blir det alltså gruff! Askorkat...

Behringers andra B-controllers ser oxå schyssta ut. Man kanske skulle handla på sig någon av dem också?
Har någon erfarenhet av ratt- och regelpanelerna?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-25 21:30

Jag har testat BCF (Fader) lite lätt (lånade en av MB för ett tag sedan). Efter att ha uppgraderat firmwaren funkade den smidigt som satan. Har hört av folk med BCR att upplösningen på rattarna ska vara sådär men det märkte inte jag på de 8 rattar som fanns/finns på BCF. Ett klart köp (å jag förstår att även BCA känns välbyggd).

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-25 23:00

Oh, kul att någon köpt den. Själv spar jag just nu till ljudkort, och denna är helt klart ett hett alternativ, tyvärr lite för lite utgångar för mig då, eftersom jag ska använda ljudkortet med laptop och lira ute. Då är det skönt med mycket ut osv. Väntar på vidare rapporter för att se om den håller måttet, för då kanske jag köper en sådan iaf. De är ju så billiga. Du har till den 23/12 att hitta fler fel buggar på den, herr Rotwang.

Hehe

Jag kommer inte att få leka med burken själv så länge till...

Jag släpper lös alla fyra i lejonets kula - i labbet bland studenterna - i slutet av nästa vecka.
Kommer något att skita sig kommer det att ske då...

Jag håller er underrättade!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-26 10:57
Ursprungligen av Rotwang:

Jag släpper lös alla fyra i lejonets kula - i labbet bland studenterna - i slutet av nästa vecka.
Kommer något att skita sig kommer det att ske då...

Behringer kommer bita på naglarna...detta är ju en riktig hårdtest!

Update på Behringer BCA2000-fronten!

Vi försöker köra ett enkelt ljudprogram för de första stapplande stegen; Audacity.
Det skiter sig brutalt med Behringern. Vänsterkanalen bara pumpar vitt brus, högerkanalen spelar in men i helt fel samplerate och allsköns besynnerligheter.

Med Cubase SX3 fungerar BCA2000 perfekt!

Vi prövade lite andra apsimpla ljudprogram av free- och sharewarevariant, samt Winblows egen ljudinspelare, och de sket på sig likaledes!
Sålunda drar vi primärt slutsatsen att BCA2000 inte riktigt sänker sig ner att jobba på normal windows-drägg-nivå, utan enbart vill lira stabilt med de tunga grejorna från Steinberg etc.

Det jävliga är ju att vi VILL använda några riktigt simpla program, ety novis-studenten får ju magknip av att kastas in i Cubase utan någon som helst tidigare erfarenhet.
Och Cubase är ju heller ingen vidare standard-ljudeditor. Vi kanske måste sopa in Wavelab för att få ordning på det...

Det blir ett mail till Behringers support om det här...

Alltså: BCA2000 + Cubase = schysst (än så länge)
BCA2000 + enklare grejor = Aaaaarrrgghhhh!

Story to be fortsättad...

/Rotwang!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-07 17:56

Du Rotwang...testa med Tracktion...det är ju "enklare" än Cubase...
Dessutom så skulle det vara intressant att höra om det fungerar...:)

Tjo!
Jag har fått svar från Behringers support. Deras R&D-snubbar är visst medvetna om problemet. Något med Windows-multimedia-directX-blablablah.
Jag tolkar det som att det finns gott hopp om en lösning framöver.

Tracktion har jag ingen aning om vad det är ens...

Jag var orolig i onödan å studenternas vägnar. De är aspositiva och allmänt nyfikna och kastade sig hämningslöst över såväl Cubase som Wavelab. Det hojtas tips till varandra, det prövas och det mixtras och bläddras i manualer...

Problemen som återstår är av helt annan natur; ett nätwerk från helvetet med krånglande inloggningar, rättigheter, profiler, policies och annat dret från IT-träsket.
Egentligen är man ju från vettet som försöker köra seriös ljudbehandling i en labb/kontorsmiljö...

/Rotwang!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-11 14:19
Ursprungligen av Rotwang:

Tracktion har jag ingen aning om vad det är ens...

Tracktion

Rotwang:

Sen när det funkar och du har tid,
jag är väldigt nyfiken om vad kommer du ner i för latency och med vad för inställningar?

Det är ju fler faktorer än bandbredd som spelar in, minst sagt. De flesta USB-interface jag känner till hamnar på 7-8 ms nuförtiden vilket känns mer än ok i sammanhanget.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 09:57

Har skaffat detta kort nu, 7 dagars pröva på.
Började hårdtestandet igår!

Datorn är en Laptop, 3,2GHz, 1024mb ddr. Win XP, SP2 installerat.
USB.2 kopplat.

Installationen: Problemfritt, flöt på så bra det gick, installerade via CD-skivan. tog sen och uppdaterade till nyaste drivrutinerna från behringers hemsida.
Startade om, allt fungerade perfekt!

Lådan/kortet i sig är ganska plastigt, men hade jag förväntat mig ändå.
Finns reglar (2st) för ingångarna, level, pan och gain.

en master-regel... 2 st hörlurs-volym rattar samt en "control room" utgång med en nivå ratt.

Ett mixerbord med inbyggt ljudkort i princip

Reason: Flyter på finfint! använder de analoga 6 utgångarna, nemas problemas!

Ableton Live 4: En låt med 6st vsti. procentmätaren för CPU´n ökar, och ökar, och ökar... tills allt bara trashas ihop. mätaren står på 98%, ljudet låter tillslut inte alls.
Lyckas trycka på stoppknappen och några sekunder senare pustar datorn ut igen.
Byter tillbaka till Asio4all drivrutinerna till det interna kortet i laptopen.
Mätaren stannar nu på 65% och allt flyter på under låten.
Mycket skumt!

Går nu över till cubase, är det live det är fel på? eller klarar kortet inte av mycket?

Cubase: Öppnar en låt, nått audiospår här... 5-6 st vsti där. Inte ett tecken på seghet.
Kollar på CPUmätaren i cubase, inte ens 10%.

Vad detta fenomen beror på vet jag inte... men överlag får jag ändå säga att jag är skitnöjd!

Är mycket smidigt att jobba med.
Startade senare en ny session i live.... samtidigt som jag la in loopar och hade mig, spelade jag in min röst via ljudkortets micingång på en kanal.
Inte ett tecken på seghet då.

Men 6 dagar kvar att testa!
Får säga att bortsett från live är jag positivt överraskad!

To be continued!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 14:24

förresten, någon som har bra förslag på vad man bör testa på ett ljudkort?

Eller nån bra rutin så för att kolla stabiliteten...

  • Medlem
  • 2004-12-31 17:45

Patbos: Jag är väldigt nyfiken på vad du fick för Latency (ms) i Reason med BCA2000.

  • Medlem
  • 2005-01-01 18:26

Rotwang: Du har inte av en händelse testat Reason med den?

Tjosan!

Nej vet ni jag har aldrig kört Reason i hela mitt liv!
Jag kanske har missat nåt, men det går visst inte att lära gamla hundar sitta...

När det gäller J.Antonis fråga lite tidigare kommer jag inte riktigt ihåg vad det blev för fördröjning i Cubase. Jag drog ner buffertstorleken allt vad det gick iallafall, och det verkade funka utan knäpp o skit. Det borde landa kring 6-7ms vid 44.1kHz antar jag.
Nästa måndag är jag tillbaks på jobbet, förhoppningsvis alla studenter med. Då kan jag slänga ett öga på grejorna.

Just nu sitter jag och grunnar och önskar att BCA:erna hade sisådär sex IN också, och inte bara ut.
Jag har en åttaspårs rullbandare med mig i bagaget, med några multispårsinspelningar av en klassisk konsert jag bandade för en femton år sedan, som jag tänkte föra över till datorn och snygga upp.
Stråk, blås, kör, piporgel...

/Rotwang! - nu med en GM-modul framför mig... :hmmm:

  • Medlem
  • 2005-01-01 19:21

ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000

High-End 8-Channel A/D & D/A Converter with Premium Mic Preamplifiers and ADAT® Interface

Kan kopplas till BCA:n (tror jag)!

http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

Sermanpå!
Undrar hur den låter?

Och 2651kr. Det verkar som om Behringer infört enhetspriser! BCA:n kostar ju exakt lika mycket.
EPA-grejor.
(EPA= Enhets-Pris-Aktiebolaget för er som inte var med på den tiden...)

Fast jag har inte lust att köpa några mer grejor för ett engångsprojekt.
Måste kolla om nån i trakten har nån multikanalsingångsdatorgrunka jag kan få låna.

/Rotwang!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 12:35

I torsdags körde jag ett ganska rejält hårdtest:

I datorn:
Ett Edirol-50 USB klaviatur, inkopplat via USB
BCA-2000 såklart
Midiman 4x4 midiinterface på USB.

Datorn fick tempo från en annan dator via midiklocka.
Blev inte helt tajt i början, men efter lite pill satt det där det skulle!

Erfarenheter av midiklocka tidigare är att detta inte är den mest stabila lösningen, så kan ha en del att göra med att det krånglade, vad vet jag.

Körde mest Live 4.0

Använde 2 st ut till mixern, 2 st ut som förlyssning.
Samt 2 st in där jag hade kopplat in en virus b synt.

Skickade vidare midiklocka till en annan "arbetsstation" med.

Trackaserade datorn rätt rejält... detta bidrog till:
3 st bluescreen med "USB driver error"

Enligt behringers hemsida ska man testa att byta kabel och port.
Detta är gjort, hjälpte inte.

Winamp får ett error där det står "driver in use"
Så det går inte att spela nått alls där, även om inget annat program är igång.

Pga att det hände en hel del runtomkring, samt att jag försökte lära mig en del annat paralellt med detta har jag inte hunnit testa latencyn... köra ett hårdtest till på måndag eller tisdag igen, ska testa latencyn då!

Då kommer datorn inte vara syncad med annat, så får vi se om den blir stabilare då!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 12:38

Kan tillägga att trots de fel jag fick nu senast... överväger jag att behålla kortet!

Det är smidigt att jobba med, tack vare mixerbords-layouten samt att du har en jävla massa alternativ att koppla saker in och ut på!

Blir så fall i hopp om att behringer släpper stabilare drivrutiner, vilket jag inte tvekar på att de kommer att göra!

Kortet är relativt nytt, och de har bara släppt en update som kom nästan samtidigt som kortet släptes...

Får se hur det går, på onsdag ska kortet tillbaka om jag väljer att lämna tillbaka det.
Beslutsångest!!!

Tjo!

Jag har ju epostkommunicerat litegrann med Behringers support, och de är mycket väl medvetna om problemen med drivrutinerna, och det intryck jag fått är att de jobbar hårt på saken, och att ytterligare uppdateringar är att vänta inom snar framtid.
Dumma vore de annars, ety BCA2000 borde de kunna sälja pallvis av.
De jag köpt är ju till jobbet, och de är ju upptagna hela tiden av studenter. Jag är helt klart sugen på en själv, men jag ligger lågt ett tag till.
Fan, skall jag uppfylla nyårslöftet och bli Göteborgare måste jag ju lämna igen min fina knädator och ta fram P3-bordsdator-liket ur skrubben igen... Lär inte ha råd att shoppa hård knädator bara sådär rakt av.

F.ö. är jag lite sur över att BCA:n har två midi ut men bara en midi in!
Hade den haft två av bägge hade det ju varit smidigt när man vill köra nordmodular/micromodular och sin keyboard samtidigt. Visst, man skall ha G2, va... Men om man nu inte har det, va? Hmmmm.
Håhåjaja. I-lands-problem...

/Rotwang!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 07:53

Ja, att de är medvetna om det tror jag nog... och gillar kortet skarpt!
Både pris och vad de ger mig, har precis det jag behöver!

Funkar bra både när man leker live och i studion!

Nästa hårdtest får avgöra!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 23:16

Nu har jag suttit och testat och lekt med ljudkortet

Latency i reason: 11ms
helt ok för mig iallafall.

Kör på bästa inställningarna, fungerar fint.

Vad som inte fungerar fint är tyvärr resten.

Jag vill verkligen att kortet ska fungera, gjort allt suporten säger att man ska, och lite till, men i grund och botten är inte drivrutinerna klara än... tyvärr.

Jag kommer på onsdag då min prövotid på BCA n går ut, lämna tillbaka den... dock inte köpa något annat direkt... mer avvakta på bättre drivrutiner, se vad folk säger då, så fall köper jag det igen, utan att blinka!

Kortet är skitbra! Bra funktioner, bra grejor på kortet, bra pris!
allt! enligt mig då

Förutom att det får datorn att då och då starta om med en bluescreen precis innan, där det står något om driver error...

Tråkigt, men som sagt, jag sågar inte kortet, det är bara det att behringer släppte ut det lite för fort...

Som andra säger med: Behringer är väl medvetna om problemen och jobbar som galningar för att undvika en total flopp pga dålig start.

Är säker på att de får pli på det, ger om några veckor, så är det nog något bättre ute på deras sida!

Men pga att jag bara har 7 dagars pröva på, vill jag inte behålla det tills drivrutinerna ploppar upp, utan avvaktar...

Slutrapporterat från Patbos i detta test...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 00:24

oj oj oj... är inte slutraporterat från mig

Prövade nu att höja insällnngarna på ljudkoret

från 200 samples till 512.

Då verkar det hela fungera bättre, ingen krash än... ?!

Gah! måste sova nu, ett sista test imorgon!!!

Ska man behålla det eller ej... tycker om det såååå!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 00:03

Nej, blir att lämna tillbaka det...

Tycker om det, men lite för mycket strul för att man ska behålla... avvaktar sålänge...

  • Medlem
  • 2005-01-05 00:58

Jaha ja. Ingen info om win xp home, asio då?

Bevaka tråden