Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

stationärt vs. bärbart

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har fått ett väldigt bra pris på en begagnad bärbar dator, och jag funderar på att sälja min nuvarande och köpa den istället. har några frågor som jag hoppas någon av er kan svara på.

min nuvarande dator:
------------------------
pentium 4 1.8 ghz
1 gb ram
64 mb grafikkort
usb2/firewire
cdbrännare 4x
206 gb hårddisk
audiophile 24/96
19" skärm

den bärbara:
---------------
pentium 4 1.8 ghz
1 gb ram
64 mb grafikkort
usb1/firewire
cdbrännare 24x/dvd-spelare
80 gb hårddisk
inbyggt ljudkort
15" skärm

jag får en mindre skärm (men kan ju koppla den till en vanlig monitor ändå med dockningsstationen så det spelar ju ingen roll egentligen). jag får usb 1 istället för usb 2. fast det enda jag använder usb 2 till är min ipod och den kan jag ju lika gärna köra över firewire så det är inte heller något problem. jag får dvdspelare och snabbare cd-brännare vilket också är bra. dessutom kan jag ta med mig datorn när jag far omkring, vilket ju är ett lyft. det enda som är problem är hårddisken. men det går ju att ha externa firewire och/eller usb-hårddiskar också.

mina frågor:
* hårddisken i en bärbar dator är ju långsammare än en vanlig. hur påverkar det musiken? halion (det där programmet som streamar samplingar från hårddisken) kräver 7200 rpm tror jag. i den bärbara är det bara 5400 rpm tror jag. skulle det fungera? hur blir det om jag har en snabbare extern hårddisk? nu har jag inte halion men jag funderar på att köpa det för det jag hört låter sjukt bra.
* klarar sequencerprogrammet (cakewalk pro audio 9.03) lika många audio och midispår?
* fungerar det inbyggda ljudkortet eller måste jag ha ett externt usb- eller firewireljudkort? kostar de skjortan? är de sämre på något sätt?
* vad ska man mer tänka på om man vill använda en bärbar dator till musik?

(jag vet att den bärbara inte går att uppgradera. men det går knappt min vanliga dator heller nu).

den bärbara är en compaq, men jag minns inte modellbetäckningen i huvudet. den jag har nu har min pappa plockat ihop åt mig.

förutom musiken, är det något annat som måste tänkas på om man har en bärbar dator? är det speciella operativsystem eller är allting likadant i övrigt?

hur är det med försäkringar? om man råkar tappa den eller om den blir stulen? kostar sådana försäkringar mycket? har ni som har bärbara datorer någon försäkring på era?

det vore ju rätt skoj att sitta och pyssla lite med en ny låt eller titta på en dvd-film eller liknande när man sitter på tåget eller bussen.

kom på en sak till: shift-tangenterna och capslock fungerar ju på den bärbara.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:53

Jag kör själv inte PC.. men när man ser på macsidan så har jag kört allt från de första performa till bärbart och nu det värsta Apple kan erbjuda och jag kan väl summera det så här!

Om du som jag vill använda datorn som din studio, mixer, inspelning, synt skall du defenitivt ha kvar din stationära.. En bärbar är generelt långsammare än en stationär vid samma prestanda. Kommer du använda mjukvarusyntar är de beroende av snabb hårddisk och en tumregel är väl att man skall köpa det man har råd med om man nu använder datorn till allt som sagt.

Inget bra svar men jag kör ju inte PC heller fast å andra sidan borde det ju vara likadant på den andra sidan av mänskligheten som hos Apple datorerna

Ps. inbyggda ljudkortet tror jag knappast är att föredra ! Du kommer få problem med latency osv, USB skall du hålla dig långt borta från också.. om du nu vill ha en bärbar försök skaffa ett firewire ljudkort isåfall. Ds.

Jag kör också bara mac, men har bara haft bärbart sedan 2001. För mig räcker det till nästan allt. Jag klarade mig bra med en g4 500MHz Titanium förut, men då den blev stulen har jag nu en ny 1.33GHz Powerbook. Det som blir tungt är ex ProTools med många pluggar. Jag arbetar mest enligt gammalt traditionellt system med sends till en AUX med effekt på den, fast i datorn förstås, vilket gör att det ändå fungerar, jag har ju sällan mer än ex tre reverb osv.

Däremot bör man ha en extern hårddisk anser jag. Hastigheten gör skillnad, det kan bli för tungt om det är många spår samtidigt som ska spelas på den interna.

Den enorma fördelen med en bärbar är just att den är bärbar. Jag skulle idag tycka att det var svårt att inte kunna ta med mig datorn och fortsätta jobba, jag änvänder den också mycket på konserter.

Har man råd är det ultimata ju förstås både och, men i valet välljer jag lägre prestanda och bärbart.

"Kommer du använda mjukvarusyntar är de beroende av snabb hårddisk"

nix.. det är inte många mjukvarusyntar som jobbar mot hårddisken mer än vid typ.. patch-byte och liknande.. och då spelar det absolut ingen roll med snabb hårddisk. Samplers däremot.. och audiosequencers..

"jag kör ju inte PC heller fast å andra sidan borde det ju vara likadant på den andra sidan av mänskligheten som hos Apple datorerna"

mm.. på ett ungefär.. OSX är mycket bättre designat för ljud, midi och mycket annat än vad WinXP är.. så det är vissa skillnader (visst är det som pc-användare jobbigt att höra det .. jag kan glädja er med att det just nu är lättare att utveckla såna apps/pluggar för WinXP).. men de är inte stora skillnader ut mot användaren.

"Ps. inbyggda ljudkortet tror jag knappast är att föredra !"

Ljudkortet i min bärbara pc kan jag använda som dist.. instant clicks n' cuts t.om.. behöver inte ens trycka på play i winamp/itunes .. macens är jag däremot väldigt nöjd med.

Jag håller helt klart med att stationära datorer är skönare att sitta å klippa å klistra spår i (hög upplösning ser jag som ett jätte+).. men laptopens fördel är ju självklart det att man sen på sommaren kan sitta nere på bryggan med ett par feta hörlurar och göra ungefär samma sak.. fast lite mer avslappnat.

Laptops brukar som standard ha 4200varvars hårddiskar förresten.. det är firewire eller byta hårddisk om datorn pallar värmen som gäller. Compaq gör bra laptops för övrigt.. iaf de lite dyrare modellerna.

tillägg: med laptops får man vara med om även andra irriterande saker.. lite av det som motif nämnde.. prestandan är oftast bättre på en stationär med liknande översiktlig specifikation. Sen det där med speedstep som intel-proppar brukar köra.. sänker hastigheten på processorn till typ hälften lite då och då. Det brukar gå att stänga av iofs..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 21:09

Jag hade själv en Powerbook Ti 500 och en stationär G4 800mhz.. det gick inte ens att spela ett enda ljud från tex Steinberg´s XPhraze.. många VST syntar använder ju ljudbanker som ligger direkt på hårddisken alltså som en sampler med stora bibliotek som streamas.. Ta Native syntarna t.ex jag tror de behöver riktigt råprestanda samt snabb hårddisk när man kör flera spår!
Jag får min Dual 2*2 på knä t.om men jag vill gärna kunna redigera in i det sista så jag bouncar ingenting utan har 10-15 Vst syntar öppet samtidigt som ett 40-60-tal sångspår med effekter osv. Där skall väl tilläggas att Reverb och voicestrippar kommer från extern kraft av powercore firewire kortet som avlastar datorn på den biten vilket är bra.
Men jag står fast vid att en bärbar dator absolut inte kan mätas mot en stationär.. beroende såklart vad man skall ha den till men i mitt fall som kör allt mjukvarurelaterat går det fetbort... jag har provat ett antal ggr och det hackar ganksa snabbt.. Men sedan har ju bärbara sin fördel just att de är bärbara !
Powerbook G5 välkomnas nog av många.

"många VST syntar använder ju ljudbanker som ligger direkt på hårddisken alltså som en sampler med stora bibliotek som streamas"

Som jag i stort sett skrev så finns det undantag. Men det är nog inte ens en procent av alla vst-syntar som kör så.. samplers däremot. Wavetable-syntar ska/bör ladda upp samplingar i arbetsminnet om de inte kräver väldigt stora vågformer.. så enkelt är det. Om du känner till nåt kommersiellt företag som inte följer dessa grundregler så säg gärna till.. vore väldigt intressant att se vad de har för ursäkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 13:55

Jag har en HP Pavilion zt3370EA som bärbar.
Det är en Pentium M 1.7GHz, 512 MB RAM och en 4200-varvs 80GB-hårddisk. Hårddisken är i slöaste laget, men annars fungerar laptopen utmärkt som musikdator tycker jag.

Jag har en stationär dator i studion. Det är en P-IV i 2.8GHz (en Northwood), 1GB RAM och 130GB diskutrymme. I den stationära datorn har jag även ett RME Hammerfall- och ett UAD-1-kort.

Personligen skulle jag inte klara mig med bara den ena.
Den stationära är överlägsen i studion med dubbla skärmar, PCI-kortplatser och så vidare.
Laptopen är dock suverän att släpa med sig och göra små skisser på med några VST-instrument installerade. Jag har inga problem med att stream:a samplingar från disken - men börjar det bli allt för många ljudspår tycker inte hårddisken att livet är toppen längre.

TC har släppt Powercore Compact, och jag önskar lite smått att UA kunde släppa UAD-1 som firewire-lådda. På så sätt kan jag släpa med mig mina söta små super-duper-braiga plugins när jag är ute och reser vilket vore en höjdare eftersom att datorns CPU då kan få hålla på med annat.

Angående det inbyggda ljudkortet fungerar det utmärkt till att spela upp ljud från Cubase och så vidare. Mjukvarusynthar är heller inget problem och jag har kommit ned i 11ms latency utan att ens mickla något. Det låter inte helt jättetokigt heller faktiskt, utan jag är på det stora hela riktigt nöjd.
Inspelning är väl inte vad kortet är bäst till, och på sikt är ett Echo Indigo (av någon variant) på väg in.

Slutsats:
Beroende på vilket sätt du jobbar på kan en laptop nog både hjälpa eller stjälpa. Hoppas du får ut något vettigt av mitt svammel

1
Bevaka tråden