Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg VC-10?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-26 16:25

Den enda gamla härksynt jag skulle vilja ha e en Korg VC-10 (bara för att den e så stenhård med sin svanhalsmic). Någon som haft eller provat en sån? Har läst både bra å dåliga åsikter om den men en 20-bandsvocoder kan ju aldrig vara fel? Hur funkar den som synt? Den verkar ju inte ha många kontroller för syntljud...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-26 16:54

Som synt är den nog inte så spännande, men den är jättekul att viska i (det enda jag vågat göra eftersom jag provat den på musikaffär)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-26 17:02

Hahahaha! Ja, det e ingen hit att prova i musikaffär tror jag (iförd lurar sjungandes för full hals i svanhals).

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-26 17:51
Ursprungligen av Mårre:

Hahahaha! Ja, det e ingen hit att prova i musikaffär tror jag (iförd lurar sjungandes för full hals i svanhals).

OT: Det påminner mig om en tjej som sjöng "the rose" samtidigt som hon lyssnade på sin walkman. Det hela skedde några säten bredvid mig på nästan tom buss... Undrar om hon var medveten om att hon sjöng med. :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-26 17:03

Presajs Vocodern lät väl sådär lagomt spännande som en vocoder låter i allmänhet.

Om jag fick önska mig nåt till jul vore det en Minimoog, en bra mic och en talkbox

Men VC-10 är läckert utformad iaf, klart "seductive". Skulle gärna ha en svanhalsmik till min MS-20 iC (legacycontrollern). Men jag får nog nöja mig med svanhals-USB-lampa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 18:10

Jag hade två VC-10 ett tag. Som vocoder är det lite sådär, den har faktiskt 14 band men dessa går inte att ändra. (kanske går att modda). Den är faktiskt fullt polyfonisk faktiskt. Är man noggrann och komprimerar och har en bra bärvåg går det faktiskt att göra rätt mysiga vocoder slingor.. Jag sålde dom och köpte en VF-11 istället.

Här är en låt med VC-10 vocoder som jag gjorde med ett band 1995. Bärvågen är CS-10 och jag tror inte vi komprimerade vidare bra på den tiden. Låten är gjord med endast en CS-10 och Juno-106 samt en kör och ett rått ljud från en M1. Juno 106:an spelar en slinga och akord i sticket och är filtrerade igenom CS-10:an. Allt är HD inspelat på en Atari Falcon.

Disconnect Me

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-26 18:22

Demokid: va? All info jag hittat säger att den har 20 band. Dessutom ska det gå att "modda den bättre" relativt enkelt (har inte sidan framför mig nu men den var lät att hitta via google). Har VC-10 ingen egen bärvåg utan måste ha en syntsignal in i sig?
Den låter fin på din demo (fast inte "så man sk*ter på sig"-bra).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 18:35

VC-10:an har egen sågtand bärvåg (fullt polyfonisk) men den låter inte så bra, funkar till körer. Man bör ha t.ex. en bra sågtand, Minimoog funkar mycket bra.
En av dom var moddad av en riktig elektroniknörd. Han hade bytt ut alla komponenter till bättre tystare och gjort att den klarade att filtrera högre frekvenser lite bättre. Han sa att den hade 14 band även A-Z Of Analogue Synthesizers säger det.

Alltså VC-10:an är inte så bra som robotmaskin då ska du köpa t.ex. en VF-11. VC-10:an bassar bättre till sjungade syntpads i bakgrunden.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-26 18:57

Ok, tackar så mkt för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 01:24

Hey, skönt flow i låten Demokid! Kul att ni valde att jobba med få synthar. Vocodern låter väligt 70 tal, lite kraftwerk. Man kanske skulle köpa en CS10/15.

\\Gnutten

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 01:28

Jarre använder den på Magnetic Fields 1 & 4. Han sjunger något ohörbart med ett väldigt metalliskt ljud.

I övrigt säljs/såldes det ju just en Korg VC10 på vendolin nyss. Dessvärre saknade den svanhals micken...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-27 01:37
Ursprungligen av equinoxe:

I övrigt säljs/såldes det ju just en Korg VC10 på vendolin nyss. Dessvärre saknade den svanhals micken...

Precis! Då går det ju fetbort tyvärr...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-27 11:19

Vad brukar de kosta nuförtiden? Känner att en dedikerad vocoder hade vart skönt i vissa lägen...

Disconnect Me far för övrigt en jäkligt skön låt. Lyssnar på den just nu. Snygg produktion ändå demokid.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 13:59

Komplett med svanhals får man nog räkna med en 6000-7000:-.
Utan mik så ligger de på 4000-5000:-.

1
Bevaka tråden