Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortsstrul

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-27 20:37

Köpte ny dator idag, i varje fall nytt moderkort med tillhörande processor och minne. Bytet gick förvånansvärt snabbt och smärtfritt, med ett undantag. Så fort jag ska spela upp nåt ljud så totaldyker datorn. Nu tror jag att jag spårat detta till att ljudkortet inte har fått nåt irq-nummer. Vilket verkar skitkonstigt, det finns flera lediga, men om man i "device manager" väljer "show resources by connection" så finns inte ljudkortet med, men det finns med om man väljer att visa enheter, men om man tittar på vilka "resources" ljudkortet har så finns där inget irq-nummer, bara några minneadresser (I/O area)

Jag testade även att specifikt tilldela pci-plats 3 (där kortet sitter) irq 5 (ledig) i bios, men det funkade inte heller.

Är det nån ide att försöak flytta kortet till en annan pci-plats?

Ljudkortet är ett Waveterminal 192L, moderkortet ett asus a7v8x-x med en amd XP2400

Hilfe bitte

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 21:52

Du installerade om windows efter bytet av moderkortet? För annars kan det bli problem med just irq-tilldelningarna har jag erfarit. Kolla också i BIOS-inställningarna just angående IRQ, och någon punkt som nämner typ "OS is PnP aware" eller liknande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-27 21:58
Ursprungligen av bewing77:

Du installerade om windows efter bytet av moderkortet? För annars kan det bli problem med just irq-tilldelningarna har jag erfarit.

Nope, borde nog ha gjortde men jag orkade inte installationen är bara några veckor gammal och jag har precis fått ordning på det mesta.

Men jag installerade om ljudkortet med senaste drivrutinerna iaf.

Plug and play-OS var av i bios by default, men jag ställde om det till "enable", vilket det borde vara, väl?

Finns ett verktyg på server 2000 skivan och 2003 tror jag som man kan köra på XP så att den släpper all hårdvara och installerar om den efter nästa omstart. orkar inte ta reda på exakt namn just nu, men återkommer a.s.a.p om det ifall du inte hittar den på www.technet.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 23:34

Tjaa, jag vet inte, men jag skulle nog satsa på att installera om efter ett byte av moderkort+processor jag... Känns som om det är det efektivaste valet i längden, eftersom man aldrig riktigt vet när man råkar ut för skumma fenomen annars...

Det verktyget är en relativt bra lösning då den just är gjord för att kunna massinstallera datorer på ett företag med en och samma ghostmall utan att behöva strula en massa, men håller med dig, jag hade installerat om den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-28 00:40

Nu har jag installerat om det iaf, var väl lika bra, men nu får man sitta och peta med inställningar och installera program halva natten...

Dualrange: ska försöka komma ihåg det ifall situationen dyker upp igen.

1
Bevaka tråden