Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chroma Polaris

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 19:05

Såg i en annan diskussion att Hackemoff hade blivit ägare till en Chroma Polaris och då detta är en maskin som jag bara har hört några få grejer från, men verkligen är nyfiken på så vill jag gärna höra mer!

Finns det några på listan som har lite egenproducerat med Chroma Polaris?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 11:36

Hackemoff:

Får vi höra någon lite Polaris demo snart? Väntar med spänning då jag tycker den verkar som en riktigt tuff polysynth.

\\Gnutten

Ehh... ojdå... Hade visst glömt bort det där... sorry!

Problemet är att jag inte har studion på samma ställe där jag bor. Och i studion har jag ingen internetuppkoppling. Så det ska krånglas lite innan jag får fram nåt demo. Men nästa gång jag är där (vilket tyvärr är alldeles för sällan nuförtiden) ska jag försöka få ihop nåt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 08:12

Ingen brådska - den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Vad bra, då är det ingen som har väntat för länge då

För här kommer äntligen demot!
http://hem.passagen.se/jlmusik/polaris.html

Ledsen att det blev försenat... Täcker naturligtvis inte in allt man kan göra med denna synth, men ger iallafall en liten fingervisning. Allt är inspelat utan effekter och EQ.

Den lät inte så fel. Får man vara nyfiekn och fråga vad du fick ge för den och vart du hittade den? De är inte direkt vanliga här i Sverige.

  • Medlem
  • 2005-03-01 20:52

Lät mustigt. Första gången som jag hör något från den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 08:06

Snygga ljud! Gillade syncstrings allra bäst! Den verkar ha bra riv i ljudet.

Coolt lät klart bättre än väntat. Tycker tvärt emot 18dB, tycker den INTE låter mustigt Men vi kanske (edit) INTE (/edit) använder ordet för samma sak. Men jag tycker den verkar kunna låta lite unikt och sånt är alltid kul.

  • Medlem
  • 2005-03-02 18:21

Mustigt kan vara så mycket. Med mustigt menar jag bra.

Jag gav 2100:- för den, Real Parakeet, men då var den trasig. Har nu fixat till den, men fortfarande är det några grejer kvar. Bl a funkar inte glide, och vid sällsynta tillfällen låter bara ena oscillatorn. Tror att byggkvaliteten är lite sisådär.

Jag hittade den på Ebay i Tyskland. Blev sugen när jag såg en Polaris gå för över 600EUR.

Gillar ljudet jag med. Är lite "smutsigt" , men ändå bra. Vill inte ge mig in i debatten om vad "mustigt" är

Tyvärr krävs det viss fingertoppskänsla med kontrollerna för att få till de ljud man vill ha. Men har man bara lite tålamod så ger det utdelning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 21:03

Fy bubblans vad fint den låter. Alltså den har verkligen ett amerikanskt sound, brett, fläsk och lite rått. Inte silkeslent som Roland.
En sådan skulle jag verkligen vilja ha i min rigg. Får man fråga avd du betalade för den?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-02 21:12

Den har samma filter och oscillatorer som Xpander. Det är inte alltid synthar låter särskilt lika ändå, men i det här fallet är likheten slående. Grundkaraktären är precis likadan.

Tack för trevliga ljuddemos, Hackemoff!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-03 15:38

Demokid, kolla 2 poster ovanför ditt eget inlägg så får du svar. 2100:- gav han för den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 20:59

Tackar ödmjukast för de fina samplingarna!

Denna synt har funnits på min önskelista länge, men det är just detta med kvaliteten, priset och det faktum att det sitter lite CEM-chip (kan vara svåra att få tag på) i den som har fått mig att tveka. Å andra sidan hindrade detta med CEM-chip mig inte från att köpa en ProOne, så det är mest undanflykter.

Det jag gillar är att den är mjuk och skitig på samma gång. Samplingen "playing" låter f.ö. väldigt mycket som Jupiter 4, men jag tror att det är ett rent sammanträffande.

1
Bevaka tråden