Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

korg 707

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-01 20:04

hej, öö förstår inte så mycket av allt synt snacket men det verkar finnas många smarta här. Jag har nämligen ett problem:

Min kära korg 707 från 80 talet behöver ett nytt minnes kort. det där som man kan sticka in i maskinen PSC-01 står det på det jag har.
problemet är att de gamla ljuden försvunnit på det sedan min pappa fipplat.

alla förslag på hjälp välkomnas.
-madeleine

Är kortet trasigt? Eller behöver du ett till kort för att fylla med flera patchar?
Eller är det bara nya patchar du är ute efter?

Vilken färg på 707:an är det du har förresten?

  • Medlem
  • 2004-12-01 21:07

Hej tack för att du svara så snabbt.

ööö patchar. ljud antar jag..
kortet funkar men har samma ljud på sig som synthen och det är ju tråkigt typ helikopter ljud och så jag vill ha orglar, orkestrar och pianon och sånt.

den är grå. o fin.

  • Medlem
  • 2004-12-01 22:18

Jag är helt imponerad av att ni är så snabba på att svara och vet så mycket. verkligen kul. jag hittade sidan på internet. ska försöka kolla upp vad som gäller när man ska få tag på ljuden, patcharna eller något.

tycker fortfarande att min gråa är fin, men visst skulle en helt galen rosa vara snäppet bättre.

En patch är inte riktigt, men nästan samma sak som ett ljud.. så japp

"kortet funkar men har samma ljud på sig som synthen och det är ju tråkigt typ helikopter ljud och så jag vill ha orglar, orkestrar och pianon och sånt."

Ok! Då är det nya patchar du behöver..
http://www.kidnepro.com/KN/Korg/Korg.html <- där kan man köpa ett litet pack med patchar.. men det finns säkert även en massa gratis om man letar lite.

Det verkar lite som att det ofta står om både 707 och DS8 på samma sidor.. de kanske är patch-kompatibla? Nån som vet?

Hittade lite info som stödjer den teorin..

"Incidentally, the Korg 707 is essentially a small, 4-octave DS-8 intended for live, stand-up performances. There are a few minor internal differences, but it has the same programming architecture as the DS-8."

"den är grå. o fin."

hehe.. ok.. var tvungen att fråga.. den finns ju i helt vansinniga färger

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-01 21:36

Om du har ett kort som fungerat tidigare men nu lagt av så e det batteriet som måste bytas. Fast det verkar vara ett ROM-kort det där (som man inte kan spara eget på):
PSC-01 F 16Wave 2Mb
(enligt http://www.synrise.de/docs/pcm/korg.htm )
Factory Presets går att ladda ner från Korgs sida:
http://www.korg.co.uk/korg2003/downloads/707ds8dl.htm

  • Medlem
  • 2004-12-01 23:10

Den rosa är ju klart fulsnyggast. Fick jag välja så hadde jag köpt rosa

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 23:25

Nja, det är lite för mycket Style över den rosa.
Hade inte bangat för en fjolligt vit. :kaaaka!:

Den vita är sååååå 80-tal. Det skulle passa mig som handsken. Synd att den inte har några schyssta synclead-ljud. Nåja, jag får hålla till godo med Wavestation, Nova, JP-8000 och Micriwave XT så synclead...

Visst är det sällan man ser Korg 707 och DS-8 till salu!? De kan ju knappast vara ovanliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-02 02:50

Jag tror inte de är allt för vanliga. De lät DX7 i en tid när D-50 och M1 stod för idealljudet - och när Kawai K1 gjorde det till typ samma pris som DS8. Både DS8 och 707 är väldigt kul syntar dock.

1
Bevaka tråden