Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa utan att testa? och Mlan?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 08:11

Är på gång att köpa ett firewire ljudkort.

Är med ganska kort varsel, fått ett bra pris på ett begagnat "presonus firestation" 8i/o, adat m.m.

lite som ett motu 828

Måste svara snabbt hur jag ska göra, så om nån kan svara, gör det snabbt är ni snälla

Grejen är att jag jag bor i gbg, och det finns i stockholm, kan inte åka upp och testa kortet, en kompis som bor i stockholm kan köpa det åt mig, men själva testet med min dator får jag bli utan, vågar man köpa?

Eller ska man skippa en bra deal och hoppas på en ny ska dyka upp?

Sen så använder det kortet yamahas mLan protkoll, vet ej exakt vad det innebär, men hört att det kan strula, är detta vanligt? eller är det bättre nu?

Nån som vet vore jättebra med svar..

Jag har inte testat kortet men du kan ju kolla in recensionen hos SOS. Det kanske hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 20:06

för mycket tvivel, så jag skippade köpet...

"and the search goes on"

Bra gjort tycker jag. Jag har provat det kortet en gång, lånat från affär när jag behövde till en spelning. Installationen var så krånglig och kortet så instabilt att jag när jag väl fått det att fungera någorlunda lyckades hitta ett MOTU 896 istället. Jag vågade inte lita Presonus.

Antagligen fungerar det bättre nu, drivrutinerna är nog uppdaterade, men ändå...jag tyckte det kändes krångligt.

Det finns ju så många bra FW-ljudkort idag, beg motu, digi-002, RME kan du säkert hitta. De både låter och fungerar bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 11:49

Problemet är att det är mycket pengar i de korten du nämner...

Helst inte mer än 3000:- vill/kan jag lägga.

Motu 828mk1, gärna... men 4000:- begagnat är för mycket...

Behringer BCA 2000 lutar det åt nu, ska köpa på 30 dagars prova på, så får vi se hur det presterar, varit lite bu och bä med det. Där det fungerar är det skitbra.

Får se helt enkelt, annars, pengarna tillbka och söka vidare...

MOTU 828mk1 har också varit problematisk för många..
MLan-drivarna har jag för mig jag läste nånstanns om att de är mycket lättare att få igång numera.. så en presonus kanske inte är så tokigt ändå. Bra kvalitet i preamparna var det iaf enligt nån av grabbarna på DLX.. det enligt samma grabb som avrådde mig att köpa den och satsa på 828mk2 istället.

presonus firePOD är nog den säkraste vägen att gå om man vill åt presonus preampar (som jag också hört ska vara bra!). det verkar som om presonus slutat tillverka firestation pga det m-lan krångel som uppstod. (yamaha skyllde på presonus och vice versa).

å andra sidan var det väl nåt strul med service pack 1 el 2 osv tillsammans med behringer BCA 2000?
har för mig att jag läste nåt om det här nånstans.

"å andra sidan var det väl nåt strul med service pack 1 el 2 osv tillsammans med behringer BCA 2000?
har för mig att jag läste nåt om det här nånstans."

japp.. man var tvungen att köra SP2 har jag för mig att rotwang skrev

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 14:27

jo, med sp2 kan jag leva med...

Saken är den att jag vill ha ett ljudkort, extern.
minst 2 in, 6 ut analoga + spdif eller vad det heter, för att koppla in surround-systemet.

Firewire eller USB2.0

helst inte mer än 3000:-

Folk sågar:
motu828mk1
Firestation
BCA-2000

så vad är kvar?!

Har inga problem med mitt 828 mk1. Och jag har aldrig hört att det skulle anses vara struligt förrns nu...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 15:26

har haft både Motu 828 MKI samt MKII och instämmer att det har inte varit krångel med ngn av dem.
Latency kunde varit bra mkt bättre dock

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 16:35

dålig latency... hur dålig?

1
Bevaka tråden