Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G4, G5, iMacG5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er...

Har en massa frågor som jag hoppas få lite klarhet i

1. Lämpar sig den nya iMacG5 för enklare musikproduktion?
Har nån testat? Den är ju inte lika kraftfull som en PM G5
men det borde finnas lite krut i burken ialla fall. Har haft en
PM 450 mhz med c:a 800 MB RAM och en Lacie FW400 HD.
Men vill ha nåt bättre, viktigt för mig är även utrymme
som jag har ont om.

Som jag fått höra och förstår det så är S-ATA hårdisken i iMacG5
snabbare än tex FW400 vilket är ett plus. Den borde rimligvis vara
bättre prestandamässigt än en PM G4 450 mhz.

Vi snackar ändå G5 processor .Och busspeed på 600 mhz jämfört med
PM G4 och 100 mhz busspeed.

Sen har vi DDR400 RAM till G5 vilket jag förstår är mkt bättre och snabbare
än pc133 som finns i PM G4.

Anledningen att jag frågar allt detta är att jag gått och suktat efter en iMacG5
men har hört att den inte lämpar sig för musikproduktion....men det beror på vad man jämför den med. Som i mtt fall så har jag klarat mig bra på en 450 mhz
men vill ha lite nya saker samt köra med nya Logic och osx.

Enlgt mig så borde Imacen funka för mina behov...eller?
Ljudkort till denna? Muto 828 mkII eller nåt annat? Tipsa gärna

2. Alternativ vill jag köpa en beggad PM G4 antingen dual eller singleprocessor.
Och det jag undrar över är logic, vstpluggar, osx och lite sånt.
Allt över 450 mhz borde rimligtvis funka bra för mig, men jag undrar lite hur bra osx och
t ex logic 6 pro funkar med singleprocessorer. Rekomendationen är ju dubbelprocessorer.

Hur funkar det med vstpluggar i osx och logic 6 pro, nån som vet att det funkar bra med AU-adapters.

Alla tips och erfarenheter är välkommna,

Har även haft funderingar på PM G5 men budgeten räcker inte riktigt till just nu....

Tacksam för svar, erfarenheter och synpunkter

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 08:12

En bekant har köpt en 20" iMac för videoredigering och after effetcs jobbande. Jag var lite skeptisk i början, men med 2 GB internminne så är jag helt såld. Den är snabb och skärmen är grymt bra!

Jag skulle tippa på att om iMacen är så pass snabb för videoeditering, så borde det räcka till i kraft för musikproduktion.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 08:37

Tjo! Som Mac-säljare så snappar jag upp, jättebra att höra sån info. Grymt läcker dator.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-08 08:51

Kommer ihåg när man en gång i tiden var "tvungen" att ha en dator med G3-processor i för att göra musik, sedan kom G4-an och vips så blev tidigare datorer helt värdelösa. I och med G5-ans intåg så verkar snacket ligga på samma nivå som tidigare, "du kan väl inte skapa musik med en G4:a, minst en G5:a måste du ha".

En iMac G5 kommer att räcka för de allra flesta vad gäller musikskapande, tänk bara på att musikprogram äter skärmutrymme.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 10:00

Det där är typiskt "snack från de snacksaliga" - alltså att man alltid måste uppgradera, själv tänker jag fokusera på att se till användarens behov! Är det en 7200/90 som passar bäst så tänker jag rota fram en sån! (En kollega har en som fotstöd!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 17:57

poerbook G4

Hallå!

Jag är ny på 99musik, men jag har jobbat länge med musikproduktion och mac. En av mina goda vänner (som för övrigt är en mer eller mindre välrenomerad hitmakare och producent) har tills för ett år sedan jobbat på en powermac med G3 processor och Logic. Utan att ens en enda gång defragmentera den interna hårddisken körda han in låt efter låt år eftre år utan minsta strul. Grymt!
Själv har jag precis i dagarna skaffat en powerbook G4 med Digi002. Jag lyckas köra 32 kanaler audioinspelning med 24/96 på systemdisken utan problem, så det känns som att mer än så här kommer jag aldrig behöva. Möjligen fler kanaler totalt, 32 är ju i minsta laget, men det löser jag nog med Tracktion.

eller med en extern hårddisk?

  • Medlem
  • 2005-05-09 22:03

Det här blir ju inte precis lättare när Apple uppgraderat iMac G5.
Man får väldigt mycket för pengarna med 20"-modellen just nu.
Frågan är om det räcker för musikproduktion med Logic 7 ?

Jag väljer just nu mellan att köpa PM 2x2 MHz eller iMac G5 20".
Prisskillnaden är ganska stor om man inkluderar en 20"-skärm med PM

Men vad sjutton....jag sitter på en Powermac G4, 2x867 Mhz och kan trycka ut rejäla arrangemang ifrån Logic utan att datorn hostar speciellt mycket. Nog ska en ny Imac G5 sparka rumpa med min dator. Om du behvöver en dator för "enklare musikproduktion" så räcker en iMac G5 väldigt långt.

Kommer det nåt test på Macmini och Logic?
Vore kul läsning!

Är ju ett billigt alternativ!

Sound On Sound har ett test av Mac mini och Logic i senaste numret. Inget prestandaunder, men precis som Martin skriver så kommer man långt med äldre maskiner, så en 1.25GHz G4 är inget att förakta ur prestandasynpunkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-10 00:05

Jag bytte ju från iMac G5 20" till Mac Mini 1,42 och sitter i skrivande stund och jobbar rätt mkt med både Logic Express & hårdvara & midi samt Reason. Har inte kört programmen ReWirade ännu, kommer göra det så snart låten jag håller på med (i Reason) närmar sig ett mer färdigt stadium. Kan iaf säga att det inte är ngn större prestandaskillnad på maskinerna - bägge är kvicka Macar. Gillar Minin som 17, den är så otroligt smidig och tyst. Gillade även iMacen, men får ändå säga att denna kombination (Mini + Cinema 20") helt klart vinner några ytterligare visuella poäng. Hade 1,25 Gb RAM i G5:an och har 1 Gb i denna, känns skönt att undvika flaskhalsar som kan uppstå pga ont om minne.

1
Bevaka tråden