Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os9 och Osx i samma dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Säkert dum fråga men....

Jag vet redan att man kan boota Os9 i osx men frågan är om
man kan installera de separat och vid uppstart vill Os?

Hur gör man då?

Har några Logic 4.8/0s9 pluggar som känns surt att förlora och tänkte alternera
lite tills pengar finns för pluggar till OSx.

Vill använda Logic 4.8 i Os9
och Logic 6 pro i Osx.....går det överhuvudtaget?

Jag har kört så. Jag har för mig att jag partitionerade upp disken i 2+ partitioner.. sen installerade jag OS9 på den ena och OSX på den andra. Sen får man välja i uppstarten vilken man vill starta om man trycker på "alt" har jag för mig.. annars så blir det default-partitionen som drar igång.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 09:00

Går bara i vissa äldre macar, inte i nyare. Dessa kan bara boota i OSX. Vet inte exakt vilka modeller det gäller, men inga av de som säljs nu kan boota i OS9 iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 09:04

Bewing: Korrekt. Tyvärr.

Men man behövde aldrig partitionera disken, OS 9 och OS X kan rulla på samma skiva, operativsystemen känner själva till vilka mappar och programfiler som hör till vad. Bägge OS funkar på alla PowerMac G4-modeller, många PBG4, vissa eMac, många iMac och iBook-modeller.

Mvh Patrick

Ok!

Tack för info....en motfråga

Installerar jag 0s9 först och sen OsX eller ska man göra på nåt annat sätt.
Vill ju inte uppdatera os9 till Osx utan som sagt ha båda OS.

OS9 ligger kvar på disken. Det blir inte "uppgraderat" alltså.

Men skivan måste vara "Mac OS Extended"-formatterad för att kunna installera OSX, vill jag minnas.

OS 9 maste installeras först om du vill ha det (även om du vill köra det som classic i OS X). Tipset är väl där att uppdatera till 9.22 och köra in senaste Quicktime för att fa full classickompabilitet (i den man det nu verkligne finns). När du sedan installerar OS X väljer du bara att installera det rakt av - utan att formatera harddisken igen. Tänk dock - som redan sagt - pa formateringen. Om ditt nuvarande OS 9 är installerat pa HFS (standard) sa är du ganska rökt - da gäller det att installera om hela 9:an och sedan slänga pa X...

Na, det mesta har nog redan sagts

Om du orkar partionera om disken tycker jag det är det bästa alternativet. Precis som PF skriver kan man köra båda från samma disk, men jag tycker det blir renare och smidigare med två separata OS. Dessutom har man då fördelen att man kan boota datorn om ena operativet bråkar (inte särskilt vanligt, visst, men jag råkade ut för lite strul när jag uppgraderade till 10.3, och då var det skönt att kunna boota in i ett fungerande operativ).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 22:00

Jepp. En fördel med att ha två partitioner är att man kan hålla ned ALT vid uppstart och då kan man välja mellan de tillgängliga startskivorna. Lite seg meny som borde gått att göra snabbare men den funkar iaf.

Annars får man gå in i inställningen för "startskiva" i respektive OS. Lite dumt. På en enpartitionsmaskin blir det så här: vill man t ex jobba i nian och datorn är inställd att boota på X:et (tian) får man vackert dra igång OS X, välja nians systemmapp som "startskiva" och starta om.

Själv kommer jag iaf installera OS 9 också, på min jobbdator, för nian har jag glädje av t ex till musikproduktion här hemma (läs: röstljudeffekterna). Det ligger 10.3 på den men det är inga problem att även installera OS 9 (efter 10; Oberfunker hade inte riktigt rätt, bägge metoder funkar, ordningen spelar ingen roll) om bara maskinen klarar det.

Är datorn lite trött har man även glädje av att OS 9 är mindre resurskrävande - och datorn upplevs då som snabbare. Eller "något mindre trött"

Ursprungligen av PF:

Jepp. En fördel med att ha två partitioner är att man kan hålla ned ALT vid uppstart och då kan man välja mellan de tillgängliga startskivorna. Lite seg meny som borde gått att göra snabbare men den funkar iaf.

Annars får man gå in i inställningen för "startskiva" i respektive OS. Lite dumt. På en enpartitionsmaskin blir det så här: vill man t ex jobba i nian och datorn är inställd att boota på X:et (tian) får man vackert dra igång OS X, välja nians systemmapp som "startskiva" och starta om.

Hålla ner "alt" vid start fungerar väl i vilket fall?

Jag tycker bäst om tvåpartitionslösningen, för då kan båda systemen ligga rent och snyggt utan att det känns stökigt. När man bootar från OS9 får man annars en massa fula OSX-ikoner som bara är i vägen. Men på en maskin som inte kan boota i OS9 (som min G5) så har jag båda systemen på samma partition.

Ok!

Tack för era svar....den som frågar lär sig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-10 12:04

Ja, att hålla ned "alt" funkar absolut, men då får man inga "alternativ" Har man bara en partition så kan man inte växla OS på den med alt-metoden. Tyvärr.

1
Bevaka tråden