Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på en bra bärbar dator för musikprod.?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 22:06

Hej!

Nu är det så att jag skall köpa en bärbar dator för musikproduktion.
Har någon här bra tips på vad man skall välja för märke?
Skall använda mitt tascam us-122 som ljudenhet.
Någon här kanske rentav vet en bra modell?

Tacksam för alla tips ni kan ge!
//Max

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 22:07

ojsan...

Oj, fel tråd.
Hoppas någon flyttar den här :kaaaka!:

Du kanske vill ha en PC så då kan jag inte hjälpa dig.
Men om du vill ha nåt väldigt bra för 9995:- så ska du köpa en Apple iBook G4 1.2GHz
Den och US-122 funkar klockrent utan problem med knaster,hög latency etc.

PB

Alltid bäst. Powerbook G4, minst 800 mhz, 512 i ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 22:19

_---_--___---

JGB: Passar som handen i handsken

Jag har nyligen kört med en Powerbook 12" 1.33ghz. Men nu när jag skulle börja göra lite mer seriösa produktioner så har jag börjat störa mig som bara den på att skärmen e så fruktansvärt liten :eek:

Har kollat runt lite på laptops med 15,4 widescreen och dylikt.
Funderar lite på det där om man skall akta sig för datorer med integrerat grafikkort?
Helst av allt vill jag ha en laptop med 17" skärm

Något speciellt märke som ni här rekomenderar?

"Tyvärr" säger jag Apple där också.Inte för att basha PC utan för att det rullar så fint med USB-ljudkort.

Annars kan du göra som jag och skaffa en 12" och köpa till en 17" extern skärm.Då har du mobiliteten kvar och när du arbetar hemma så kan du koppla 17tummaren.

  • Medlem
  • 2004-12-12 22:12

Trivs den bättre här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-12 22:42

Köp en extern skärm? Du kan ju köra hur många pixlar som helst på extern DVI-/platt skärm med en liten PB. Köp en iCurve, mus och tgb också. Har din PB blåtand (de som säljs nu har det) så kan du köra trådlös Apple-mus + apple-tgb.

opps,PF hann före

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 23:37

15" skärm med 1024x768.. vansinne.. samma upplösning som en ibook/pb 12"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 10:48

Off Topic:
Min 15"-skärm på min HP har 1280x800, vilket jag är lite sned på. Den skulle haft högre upplösning tycker jag - men jag kan inte få allt, tydligen.

On Topic:
Jag är tok-nöjd med min HP Pavilion zt3370EA. Disken är aningen långsam, men det funkar iom att jag inte spelar in några ljudspår. Tänkte skaffa en extern USB-disk och ett Echo Indigo, sen är jag toppennöjd.

Powerbookarna är ju så kompletta att jag undrar om de är så mycket dyrare än motsvarande PC. Jag vill verkligen inte starta en plattformsdiskussion, men i test av bärbara PC konfigurerade för musikproduktion brukar priset ligga runt 20 - 22'.

Jag använder nu en PB G4 1.33 GHz 15" och tycker den räcker bra. Det jag ska göra när jag får extrapengar(?) är att köpa mer minne. Annars är den ju förvånansvärt väl förberedd för ljud och midi. Jag har aldrig haft så litet problem att få sakerna att fungera som den här gången med OS X, digi-02r och emagics midi-interface. Det är värt de eventuella extra kronorna tycker jag.

1
Bevaka tråden