Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordclock, vad vinner man på det nuförtiden?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-13 17:14

Stod i en musikaffär idag och tänkte titta till hur det såg ut med priser på ljudkort då helt oväntat mitt självförtroende började brista och osäkerheten började tränga sig på...

Jag tittade på två ljudkort (M-Audio FW 410 ca 4400:- och Herkules 1612FW ca 7000:-), och det ena hade lite mer utgångar än det andra osv osv...men så kom jag på att mitt Paris-system har en wordclock ingång och Herkules likaså, och då blev frågan; vinner jag något på att köpa ett ljudkort med wordclock idag?

Jag har aldrig använt det tidigare och vet knappt vad det gör. Har hört tidigare att det håller koll på bitarnas upplösning, men funkar det som midisynk också med start eller stopp också? :hmmm:

Jag tycker förresten ibland att Pariset verkar "sacka efter" på något sätt närt det är långa projekt som spelas upp (efter ungefär 2-3 minuter sker något), skulle wordclock kunna förhindra detta är också en liten mindre följdfråga.

Wordclock ser till att alla digitala enheter "startar" och "stoppar" sina bitord samtidigt.

Denna typ av synkpuls finns i alla digitala signaler och så länge man håller sig till att koppla ihop två maskiner har man inga problem. Om du däremot börjar trixa med kanske ett digitalt mixerbord kopplat via adat till datorn och dessutom har lite externa effekter som du kopplar in med Spdif eller AES/EBU så kan du börja få problem med jitter. Knäpp och störningar som beror på att enheterna levererar sina bitord i olika takt.

I detta läge får man ange en enhet som master och dra wordclock från denna enhet till de andra. Den ligger då och talar om för de andra enheterna i vilken takt de skall leverera sina bitord.

En mer avancerad lösning, som oftast används i större studios där man har många olika kontrollrum och ett maskinrum som måste kunna skicka saker till och från varandra, är att använda en husklocka. Denna ligger och synkar alla inkopplade enheter så man utan besvär kan skicka signaler kors och tvärs.

Blev lite krånglig med jag hoppas det gick fram.

Hoj!
/Rob

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2004-12-14 19:15

Det där med hur det synkar beror nog väldigt mycket på kvaliteten på prylarna och framför allt kvaliteten på prylarnas interna klockor...

Jag kör med RME Hammerfall, RME ADI-96 Pro, RME ADI-8 Pro, samt Behringer DDX3216. Allt detta har jag synkat enbart med hjälp av Lightpipe-synken som finns i de optiska kablarna. Aldrig något sackande eller annat elände där. Sample-exakt synk, precis som i reklamen.

Jag provade för skojs skull att i stället koppla in Wordclock och ställa om synken överallt, för att se om det blev någon skillnad. Vad hände? Jo, absolut ingen skillnad! RME är visserligen kända för att ha stabila interna klockor, men jag hade ju hoppats att det skulle kunna märkas någon liten skillnad... Snacka om anti-klimax...

Jag har däremot hört skräckhistorier från andra, där deras billiga flerkanals-ljudkort inte ens lyckas synka alla audiokanalerna som spelas upp genom dem. Ingen nämnd och ingen glömd, men det handlar om väldigt populära flerkanalskort i budgetprisklassen... :rolleyes:

Claes: Nog kan man få det att funka ändå. Inget snack om saken. Wordclock är dock oumbärligt om man har en stor setup med prylar som man patchar in och ut lite kors och tvärs. Lite jobbigt att hålla reda på ifall finalizern krävs i kedjan för att M3000 reverbet skall få sync.

I hemstudios brukar man ju dock ha en ganska fast installation och då är det bara att tänka efter lite vid inkoppling så brukar det funka.

Riktlinjen får väl vara som vanligt. Får man problem så åtgärdar man. Annars kör man på.

Hoj!
/Rob

1
Bevaka tråden